قاسم افشار: اگر به عقب بازمی‌گشتم، خوانندگی را انتخاب نمی‌کردم


قاسم افشار: اگر به عقب بازمی‌گشتم، خوانندگی را انتخاب نمی‌کردم

باشگاه خبرنگاران/ با توجه به شرایط کنونی فضای موسیقی کشورمان، اگر به خواسته‌های مدنظر خود نرسم از فضای موسیقی خداحافظی می‌کنم.

قاسم افشار خواننده نام آشنای موسیقی پاپ کشورمان است که با ارائه کارهای متعدد حضوری پررنگ در این عرصه را تجربه کرده. وی قطعات به یادماندنی را در کارنامه کاری خود ارائه داده است که از میان آن‌ها می‌توان به «وقف پرنده‌ها» اشاره کرد.

به همین منظور گفتگوی ویژه و مفصلی را با این خواننده تدارک دیده‌ایم که در قالب گفتگوی «سین جیم» متن کامل آنرا در زیر شاهد خواهید بود.

سین: در کدام شهر و محل به دنیا آمدید؟

جیم: سال 1344، در تهران و در محله مولوی به دنیا آمدم، دو خواهر و دو برادر هستیم.

سین: چطور شد وارد عرصه موسیقی شدید؟

جیم: از کودکی به موسیقی علاقه‌مند بودم. از سن 15-14 سالگی کار خود را در عرصه موسیقی شروع کردم، اما از 18-17 سالگی آنرا جدی گرفتم و از 20 سالگی به صورت حرفه‌ای پیگیر آن شدم.

سین: از چه زمانی به صورت حرفه‌ای موسیقی را دنبال کردید؟

جیم: حدود 30 سال است که در این عرصه به صورت غیررسمی فعالیت داشته‌ام و به طور رسمی از سال 76 با تک آهنگ «وقف پرنده‌ها» وارد جامعه موسیقی شدم.

سین: به غیر از شما کس دیگری از اعضای خانواده‌تان فعالیت موسیقایی دارد؟

جیم: برادرم که دو سال از من بزرگتر بود، ساز می‌زد، اما این کار را رها کرد و دیگر ادامه نداد. پدرم هم صدای خوبی دارد.

سین: مشوق اصلی شما در این کار چه کسی بود؟

جیم: خانواده من خیلی درگیر موسیقی نبودند، البته در آن زمان مثل الآن نبود و خانواده‌ها بسیار در پی تشویق نبودند؛ اما مخالفتی هم نمی‌کردند. بنابر این به دلیل علاقه‌مندی خودم در سنین نوجوانی و جوانی آن را پی گرفتم.

سین: موسیقی را زیر نظر کدام استاد پیگیری کردید؟

جیم: هیچ‌وقت استادی نداشتم. ارتباط بسیار نزدیک و دوستانه‌ای با مرحوم بابک بیات داشتم. در واقع ما در یک محله زندگی می‌کردیم. بابک بیات زحمت زیادی کشید و مرا برای تست صدا معرفی کرد که صدای من مورد قبول واقع شد و بعد از آن هم خودم تمام توانم را در این راه به کار گرفتم.

سین: اولین بار چه کسی به شما گفت که صدای خوبی دارید؟

جیم: معمولاً هنگامی که اوایل کار است، کسی به آن شکل جدی نمی‌گیرد. به دلیل اینکه هنوز صدایم شکل اصلی خود را پیدا نکرده بود، اما تشویق می‌کردند. حتی بعضی هم می‌خندیدند، اما من بسیار جدی بودم و قصد داشتم که این کار را دنبال کنم و به نقطه‌ای رسیدم که وقتی در جمعی می‌خواندم، مورد تشویق همه قرار می‌گرفتم. به همین خاطر به این باور رسیدم که به طور قطع می‌توانم موفق باشم. بنابر این برای رسیدن به این موفقیت تمام تلاش خود را کردم و خدا را شکر می‌کنم. نمی‌توانم بگویم که به جایی که علاقه‌مند بودم و دوست داشتم رسیدم، اما به جایگاهی که هم‌اکنون هستم رسیده‌ام.

سین: از جایگاه کنونی خود در وادی موسیقی راضی نیستید؟

جیم: خوب است، اما برایم خیلی جالب نیست. شاید اگر به عقب باز می‌گشتم، خوانندگی را انتخاب نمی‌کردم.

سین: یعنی به سراغ خوانندگی نمی‌رفتید؟

جیم: بله. من عاشق خواندن هستم، اما یک مقدار فضای کنونی موسیقی مرا اذیت می‌کند. در این 9-8 سال اخیر کمی بی‌میلم کرده‌است، اما همچنان انگیزه دارم. به دلایل مختلفی از ما حمایت نمی‌شود. ما خودمان از خود حمایت می‌کنیم، اگر ما هستیم و هنوز فعالیت می‌کنیم به خاطر زحمات خودمان است. کسانی مثل من و دوستانی که همزمان کار را آغاز کردیم، با تلاش‌ها و زحماتی که خودمان کشیدیم پیش رفتیم. نه مافیایی داریم، نه کسانی که حمایت کنند. اگر یک سر سوزن حمایت می‌شد، بسیار خوب بود.

سین: در این باره قصد انجام کاری را هم دارید؟

جیم: بله. با یکسری دوستان قصد داریم اقداماتی را انجام دهیم. اگر این اقدامات نتیجه مورد انتظار ما را بدهد که فعالیتمان را ادامه می‌دهیم و اما اگر نه و به آن مطلبی که مدنظر داریم نرسیم، شخصاً از دنیای موسیقی خداحافظی می‌کنم.

سین: از بین خوانندگان سنتی به کدامیک علاقه‌مندید؟

جیم: از بین خوانندگان سنتی صدای علیرضا افتخاری و همایون شجریان را خیلی دوست دارم.

سین: از بین خوانندگان پاپ چطور؟

جیم: از بین خوانندگان پاپ، به صدای هنرمندانی که هم نسل خودم بودند مانند محمد اصفهانی، علیرضا عصار، حمید حامی، نیما مسیحا، خشایار اعتمادی و مانی رهنما علاقه‌مندم و معتقدم که صداهای خوبی دارند.

سین: آیا این دوستان هم در اقدام شما همراهتان خواهند بود؟

جیم: فکر می‌کنم این دوستان نیز به نوعی با من هم نظر بوده و دلخوری‌های من را هم آنان از فضای موسیقی دارند.

سین: از بین کارهای خود به کدام علاقه‌ بیشتری دارید؟

جیم: از بین کارهایی که تاکنون اجرا کرده‌ام، برخی البته تعداد معدودی سفارشی بوده‌اند که شاید مدنظرم نباشند اما تعداد زیادی از آن‌ها را دوست داشته و دلبسته آن‌ها هستم که بسیاری را زمزمه می‌کنم. در حدود یکسال و نیم است که کارهایم را بصورت تک تراک ارائه کرده‌ام و در اینترنت قرار داده‌ام. با توجه به اینکه سلیقه شخصی‌ من بوده‌اند، خودم آن‌ها را انتخاب کرده و برایم جالب هستند و آن‌ها را بیشتر دوست دارم.

سین: از بین خوانندگان قدیمی چطور؟

جیم: موسیقی خوانندگان قدیمی را هم گوش می‌کنم. صدای کسانی را که خوب باشد، تفاوتی ندارد که هم نسل من باشند یا قبل از من. اگر صدا و ملودی خوب باشد، به طور حتم گوش می‌کنم. من به دنبال صدا هستم نه ملودی و تعصب زیادی روی آن ندارم.

سین: صدای خوب یعنی چه؟ فاکتورهای لازم آن چیست؟

جیم: خواننده باید خواندن بلد باشد. هنگامی که کسی نام خود را خواننده می‌گذارد، باید توانایی خواندن داشته باشد. اتفاقی که در نسل ما رخ داد. زمانی که وارد استودیو می‌شدیم، مثل الآن تمام تجهیزات دیجیتال نبود بلکه هنگامی که وارد استودیو می‌شدی با دستگاه‌های آنالوگ تمام کارها صورت می‌گرفت و باید خواننده می‌خواند؛ اما هم‌اکنون با وجود دستگاه‌های موجود بعد از 48 ساعت صدایی شسته و رفته تحویل می‌گیریم.

سین: به چه سازی علاقه دارید؟ کدام را می‌نوازید؟

جیم: پیانو و گیتار – هر دوی این سازها را دوست دارم. هر دو ساز سخت هستند اما من به پیانو بیشتر علاقه‌مندم؛ زیرا پیانو ساز مادر است و به دلیل اینکه در خانه هم موجود است و بیشتر با آن تمرین می‌کنم، علاقه بیشتری دارم.

سین: اهل مطالعه هستید؟

جیم: در گذشته بیشتر مطالعه می‌کردم و کتاب‌های تاریخی می‌خواندم. چند سالی است که اهل مطالعه نیستم. هنگامی که کتاب می‌خوانم ابتدا و انتهای آن را می‌خوانم و عکس‌هایش را تماشا می‌کنم.

سین: مواقع بیکاری در منزل به سراغ چه کاری می‌روید؟

جیم: بیشتر آشپزی می‌کنم. خیلی به آشپزی علاقه‌مندم. زرشک‌پلو، کتلت و کباب تابه‌ای را بسیار خوب درست می‌کنم اما در کل 8-7 نوع غذا را بسیار خوب می‌پزم.

سین: چند فرزند دارید؟

جیم: یک پسر 14 ساله دارم به نام فرنود.

سین: آیا او به موسیقی علاقه‌مند است؟

جیم: بله. او هم بسیار به خوانندگی علاقه‌مند است و پیانو می‌زند. در واقع شاگرد خودم است و من شخصاً با او کار کرده‌ام.

سین: شما او را برای رسیدن به موفقیت در عرصه موسیقی حمایت می‌کنید؟

جیم: در حال حاضر تصور می‌کنم که زود است. در این سنین، صدایی که از او می‌شنویم هنوز پخته نیست؛ اما بعداز 18-17 سالگی به طور قطع او را حمایت می‌کنم، زیرا خودش هم بسیار پیگیر است. اما نکته قابل تأکید آن است که به او می‌گویم خواننده نشود، ولی اگر خودش علاقه‌مند باشد او را حمایت می‌کنم.

سین: اهل سفر کردن هستید؟

جیم: خیلی زیاد اهل مسافرت هستم و مسافرت را دوست دارم.

سین: سفر به کدام شهر و کشور را دوست دارید؟

جیم: مسافرت خارج از کشور یک بعد است اما مسافرت داخلی را هم دوست دارم. بیشترین مکانی که از مسافرت به آن لذت زیادی می‌برم شمال کشور است، شهرهای چالوس و نمک‌آبرود.

سین: اهل رانندگی کردن هستید؟

جیم: بله، بدم نمی‌آید. با این ترافیک زیاد، اعصابم خرد می‌شود.

سین: سینما چطور؟

جیم: چند سالی است که دیگر به سینما نمی‌روم. خیلی اهل سینما نیستم، در گذشته می‌رفتم. در حال حاضر CD تمام فیلم‌هایی که اکران می‌شوند به بازار آمده و خیلی سهل و ساده می‌توان آنها را مشاهده کرد.

سین: تماشای چه نوع فیلم‌هایی را ترجیح می‌دهید؟

جیم: به فیلم‌های طنز- عاشقانه و اجتماعی علاقه‌مندم. فیلم‌هایی را که در نمایش خانگی تهیه می‌شوند را هم دنبال می‌کنم. فیلم‌هایی مانند «دندون طلا» و «شهرزاد» را پیگیری می‌کنم.

سین: آخرین بار چه زمانی به سینما رفتید؟

جیم: ده سال پیش به سینما رفتم. فیلمی که دیدم، یک فیلم کمدی بود. اتفاقاً با پسرم به دیدن آن فیلم رفتیم که در اواسط فیلم پسرم خسته شد و از سینما بیرون آمدیم.

سین: چه چیز در زندگی برایتان ارزشمند است؟

جیم: آنچه که بیش از هر چیز برایم ارزشمند است دوست داشتن یکدیگر، محبت کردن به دیگران، عشق و محبت با ارزش‌ترین موارد هستند.

سین: آیا از جوانان علاقه‌مند به موسیقی حمایت می‌کنید؟

جیم: بله، به طور حتم. آن چیزی که با خودم کار نشد را با دیگران کار می‌کنم.

سین: برنامه‌های حوزه موسیقی تلویزیون را چطور ارزیابی می‌کنید؟

جیم: برنامه‌های خوبی هستند، برنامه‌هایی که در حوزه موسیقی فعالیت دارند، اگر متنوع باشند با فشار کنونی ماهواره‌ها قابلیت جذب مردم را خواهند داشت.

سین: نحوه برگزاری کنسرت‌ها چطور است؟

جیم: متأسفانه هم‌اکنون کنسرت‌ها دچار یک معضلی به نام باندبازی شده‌اند. هر سالنی به راحتی در اختیار ما قرار نمی‌گیرد. امیدوارم که به زودی این مشکلات برطرف شوند و کنسرت‌های ما برگزار گردند.

سین: اجرای برنامه در خارج از کشور چگونه بوده است؟

جیم: در حدود 9-8 سال پیش در دبی و آلمان اجرا داشتم اما از آن زمان تاکنون هیچ اجرایی در خارج از کشور نداشته‌ام. البته چند پیشنهاد بوده که به لحاظ عدم فرم اجرایی مناسب آنها را قبول نکرده‌ام. متأسفانه در حال حاضر این مورد نیز دچار مسائل حاشیه‌ای شده است.

سین: استقبال ایرانی‌های خارج از کشور از این کنسرت‌ها به چه شکل بوده است؟

جیم: خیلی خوب- ایرانی‌های خارج از کشور خوانندگان داخل را دوست دارند و کارهای ما برایشان جذاب است هنرمند در هر جای دنیا که باشد چه ایران و چه آنطرف دنیا، برای مخاطبان جذاب خواهد بود. از این طرف هم هنگامی خواننده مردم کشور خود را در کشوری دیگر می‌بیند که دلتنگ هستند، تعامل خوبی اتفاق می‌افتد. تمام اجراهای خارج از کشور به عنوان خاطره برایم ثبت شدند.

سین: خودتان به عنوان یک خواننده مایلید به چه کنسرتی بروید؟

جیم: کنسرت‌ها را پیگیری می‌کنم. مدت 8-7 سال است که نتوانسته‌ام به کنسرتی بروم، اما تعدادی از دوستان زحمت کشیده و فیلم‌های کنسرت‌ها را برایم می‌فرستند. کنسرتی که از لحاظ موسیقایی و صدا خوب باشد را به طور حتم دوست دارم که به عنوان یک هنرمند در آن شرکت کنم، بشنوم و لذت ببرم.

سین: آیا کیفیت کارهای کنونی بازار موسیقی رضایت بخش است؟

جیم: یکسری از کارهای تولیدی جذاب و قشنگ هستند، اما تصور می‌کنم هنگامی که من خواننده شعر، آهنگ و تنظیم کار را خود انجام دهم، در یکی دو تا کیفیت مورد قبول باشد اما مابقی به دلیل اینکه برای خودم ساخته می‌شود تکراری خواهد بود.

بسیاری از ملودی‌ها و شعرهایی که هم‌اکنون می‌شنویم، تکراری بوده و خواننده‌ها در حال تکرار خود هستند. باید توجه داشته باشیم که خواننده خوب و شعرهای خوب متعددند. عامل دیگری که اشاره به آن بد نیست، انتشار آلبوم‌هاست. هر خواننده می‌تواند سالی یک آلبوم روانه بازار نکند و مدت زمان بیشتری را صرف تنظیم کارهایش کند. برخی دوستان سالی یک آلبوم ارائه کرده و تبعات آن را شاهد هستیم.

سین: تولید کارها با چه هدفی باشند و به چه سمت و سویی بروند؟

جیم: در سراسر دنیا در زنجیره تولید کل کار، تلاش بر خلق آثاری خوب و قابل قبول است. منظور من تولید کار فاخر نیست. ارائه کاری خوب مدنظر من است. شاید خود من هم در کارهایم اشتباهاتی را داشته‌ام که وقتی به من می‌گویند، آن‌ها را می‌پذیرم. بنابر این باید نقدپذیر بود.

سین: تمایل به همکاری با افراد غیر مشهور دارید؟

جیم: دو سه کار در دست دارم که برایم فرستاده شده است. البته کارهای زیادی برایم فرستاده می‌شود. در اینستاگرام با جوان‌ترها ارتباط دارم. مهم نیست کسانی که شعر و ملودی ارسال می‌کنند، قبلاً با کسی کار کرده باشند یا نه. جوان‌های مستعد را خیلی دوست دارم و دست همه‌شان را می‌گیرم. من به دنبال نام نیستم؛ بلکه درپی ذات و استعداد درونی جوان‌ها هستم.

سین: رابطه خوبی با ورزش دارید؟

جیم: خیلی پیاده روی می‌کنم. کمی هم پینگ‌پنگ و فوتبال دستی بازی می‌کنم. البته به دلیل اینکه پسرم این دو ورزش را بازی می‌کند.

سین: چه نکاتی را برای حفظ صدای خود به کار می‌برید؟

جیم: من در خوانندگی هیچ موردی را رعایت نمی‌کنم، به رعایت هیچ کدام از این موارد اعتقادی ندارم، خوشبختانه یا متأسفانه اهل رعایت کردن نیستم.

سین: اوقات فراغت خود را چطور سپری می‌کنید؟

جیم: اگر در خانه باشم، ساز می‌زنم و تمرین می‌کنم. با دوستان بیرون می‌روم، اگر بتوانم به مسافرت می‌روم. بسیار گردش را دوست دارم.

سین: تاکنون چند بار برای تلویزیون تیتراژ خوانده‌اید؟

جیم: تا به حال 6-5 تیتراژ را خوانده‌ام که آخرین مورد آن «خسته دلان» کاری از ناصر چشم‌آذر بود.

سین: موافق خواندن در تیتراژ هستید؟

جیم: من موافق خواندن تیتراژ هستم، می‌توانم ادعا کنم که جزو کسانی هستم که در خواندن تیتراژ پیشرو بوده‌ام. حدود 17-16 سال پیش تیتراژ «فردا دیر است» را خواندم.

سین: آیا خواندن در تیتراژ باعث موفقیت می‌شود؟

جیم: تعدادی این تفکر را دارند. به هرحال سریالی که مدت 40-30 شب با یک صدا پخش می‌شود، تأثیرگذار خواهد بود و به صورت ناخودآگاه در موقعیت و ترقی خواننده مؤثر خواهد بود. البته گاهی برعکس بوده و ممکن است این اتفاق نیفتد.

در حال حاضر خوانندگان تیتراژ ما شامل 6-5 خواننده می‌شوند. دست کس دیگری به آن نمی‌رسد، هم‌اکنون نشنیده‌ام که خواننده تازه‌کار و غیرمعروفی تیتراژ بخواند، البته بعضی توانایی خوبی دارند، اما به طور کل تکراری شده است.

سین: چه مواردی در زندگی برایتان منفور است؟

جیم: دروغ گفتن، رو راست نبودن. دوست دارم انسان‌ها حرف هایشان را راحت بیان کنند، من از هیچ‌کس ترسی ندارم و فقط از خدا می‌ترسم.

سین: آیا تا به حال تنبیه شده‌اید؟

جیم: در دوران ابتدایی و مدرسه تنبیه شده‌ام؛ اما بعد از آن نه. دو سه باری در مدرسه تنبیه شدم، آن زمان به هر دلیلی معلم‌ها بچه‌ها را تنبیه می‌کردند.

سین: در دوران تحصیل چگونه شاگردی بودید؟

جیم: خیلی عالی نبودم. با اینکه در دبیرستان دارالفنون تحصیل کردم، خیلی درسم خوب نبود. اما باهوش بودم، بازیگوشی زیادی داشتم بسیار به فوتبال علاقه‌مند بودم. در کل در وادی دیگری بودم. درس می‌خواندم، اما شاگرد زرنگی نبودم.

سین: طرفدار کدام تیم فوتبال ایرانی هستید؟

جیم: طرفدار تیم ملی فوتبال هستم؛ زیرا معتقدم تیم ملی انشعابی از تیم‌های مختلف است. از تیم‌های خارجی هم به تیم ملی برزیل و بازیکنان آن علاقه زیادی دارم. تیم‌های باشگاهی رئال مادرید و آرسنال، تیم‌های مورد علاقه من هستند.

سین: کدامیک از ورزش‌ها را پیگیری می‌کنید؟

جیم: والیبال را دنبال می‌کنم. در این چند سال فوق‌العاده کار کرده‌اند و متحول شده‌اند. اگر آنقدر که به فوتبال بها داده می‌شود، به والیبال هم رسیدگی شود، خواهیم دید یک سر و گردن از آن بالاتر خواهند بود. به وزنه‌برداری و کشتی هم علاقه‌مندم. ورزشکاران مستعدی در این دو رشته داریم.

سین: به کدام فصل علاقه‌مندید؟

جیم: همه فصل‌ها زیباست؛ من فصل بهار را خیلی دوست دارم. سرسبزی، طراوت آدم‌ها و طبیعت، بوی عید نوروز، همه این موارد برای من جذاب است.

سین: آیا کار جدیدی در دست تهیه دارید؟

جیم: در حال تهیه چند کار جدید هستم که بعد از محرم و صفر منتشر خواهند شد، این کارها به صورت تک‌تراک هستند. یکی از آن ها با نام «حرف تازه» کاری آرام و عاشقانه با آهنگسازی بابک برهانی و تنظیم بهروز لطفی‌پور است که ضبط شده و آماده است. همچنین کاری دیگر که اسم آن هنوز مشخص نیست، با آهنگسازی آقای نیکان و ترانه‌ای از بابک صحرایی را در نظر داریم.

سین: برنامه‌ای برای اجرای کنسرت دارید؟

جیم: ان‌شاءالله بعد از ماه محرم و صفر، برای دو شب اجرا خواهیم داشت. البته اگر سالن در اختیار ما قرار دهند. ابتدا قرار بود که در تالار وحدت اجرا داشته باشیم که متأسفانه وقت خالی وجود نداشت، به همین خاطر برج میلاد را برای آن در نظر داریم.

سین: نظرتان راجع به این گفتگو چیست؟

جیم: این نوع گفتگوها خیلی خوب هستند، اگر آن چیزی که بیان می‌شود بدون هیچ کم و کاستی نوشته و انتقال داده شود، بسیار خوب خواهد بود. انعکاس نظرات من و دوستانم به صورت منطقی و غیرمنطقی به گردن گوینده و نویسنده است که در نهایت می‌تواند مثمرثمر واقع شود و به موسیقی کشور کمک کند.

سین: صحبت پایانی خود را بفرمایید.

جیم: آرزوی سلامتی برای شما و همکارانتان دارم. امیدوارم شاد و پیروز باشید.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید


ویدیو مرتبط :
قاسم افشار