فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



تفسیر دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی از نامه جدید رهبر انقلاب به جوانان غربی


به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، آیین افتتاح مدرسه اینترنتی خواندن صبح امروز 9 آذرماه با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و جمعی از مدیران نهاد در این مرکز برگزار شد.

مختارپور در ابتدای سخنانی خود به نامه جدید رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی اشاره کرد و گفت: دیروز این نامه منتشر شد. در این نامه نکته‌ای وجود دارد که برای همه به خصوص برای جوانان ما حائز اهمیت است. در آنجا اشاره شده که جهان غرب طی قرون گذشته از تمدن اسلامی بسیار بهره برده و جهان اسلام به ویژه ایران که نقشی اساسی در گسترش تمدن اسلامی داشته میزبانی خوبی از غربیان کرده است. نکته اینجاست که چقدر مردم ما به ویژه نسل جوان که آینده ساز این کشور است از گذشته افتخار آمیز تمدن اسلامی-ایرانی اطلاع دارد. آیا می‌دانند در دوره‌ای که غرب از آن با عنوان دوره ظلمت قرون وسطی یاد می‌کند در ایران بوعلی سیناها بوده‌اند؟

وی ادامه داد: منابع مختلفی در این زمینه نوشته شده است که رهبر معظم انقلاب در 20 آبان ماه به دو عنوان کتاب در این رابطه با نام‌های تاریخ علوم و تاریخ علم اشاره کرده‌اند و تأکید داشتند که این دوره برای غربی‌ها ظلمت بوده اما برای ما دوره شکوفایی تمدن اسلامی محسوب می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یادآور شد: افتخار به گذشته اگر به منظور بازسازی برای رسیدن به دوره طلایی گذشته نباشد فقط تفخر به همراه دارد. اما مطالعه آن دوره برای جوانان از این منظر که باز هم می‌توان به آن دوره شکوفایی رسید، مفید است. در دوره گذشته امر مطالعه سخت و همراه با دشواری بود. افراد شب تا صبح بیدار می‌ماندند تا نسخه‌ای را استنساخ کنند. با وجود این رویکردها، تمدنی در ایران ساخته شد که الآن هم هر کسی به آن نگاه می‌کند کلاه از سر عقلش می‌افتد.

مختارپور در ادامه به هدف نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر مراکز فرهنگی اشاره کرد و گفت: هدف از نهاد کتابخانه‌های عمومی و دیگر نهادهای فرهنگی در کشور چیست؟ آیا هدف تنها گسترش کتابخوانی است؟ پاسخ هم بله است و هم نه. هدف غایی ما کتابخوانی نیست هدف غایی این است که جامعه‌ای با اخلاق اسلامی و روابط انسانی داشته باشیم. یکی از مقدمات رسیدن به این هدف، خواندن و آگاهی است. البته در کنار آن، عمل، آن هم عمل با صداقت نتیجه بخش است. در اینجا صحبت از عمل نافع است برای گسترش آگاهی‌ها در جامعه گسترش کتابخوانی لازم است اما قبل از اینکه مردم به این سمت پیش بروند خود دست اندرکاران باید در این راه توفیق داشته باشند. به عبارت دیگر اگر کتابداران و اگر معلمان کتاب نخوانند موفق نمی‌شویم.

وی ادامه داد: فرق آگاهی با دیگر دارایی‌های انسان این است که دیگر دارایی‌ها قابل پنهان کردن است اما علم و آگاهی را نمی‌توان مخفی کرد. علم و آگاهی خود را در حرف زدن، تعامل و غیره نشان می‌دهد. اگر آگاهی درونی شد رفتار افراد جامعه نیز عوض می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اصول نهاد کتابخانه‌های عمومی در دوره جدید مدیریت، گفت: ما در دوره جدید چند اصل را محور کارمان قرار دادیم نخست آنکه خود را موظف بدانیم که از آخرین دستاوردهای علمی درباره رشته تخصصی‌مان استفاده کنیم. به همین منظور با اساتید این حوزه به گفتگو و مشورت نشستیم. دوم هم اینکه به افزایش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران بپردازیم زیرا از نظر ما کتابداری یک مهارت است و کتاب خواندن نیز مهارتی دیگر است.

مختارپور تأکید کرد: ما با تکرار این جمله که در اوقات فراغت کتاب بخوانیم نمی‌خواهیم کتاب را به امری حاشیه‌ای تبدیل کنیم. بلکه منظور این است که حتی در اوقات فراغت هم می‌توان کتاب خواند. کتاب‌خواندن، انتخاب کتاب، یادداشت برداری، نقد و غیره از مهارت‌های خواندن است. به همین دلیل نشست‌های کتابخوان در نهاد کتابخانه‌ها ایجاد شد تا حداقل بتواند افراد را ترغیب به تهیه کتاب کند. کتابدار خوب این است که بدون اینکه کتاب را بخواند با کتاب، موضوع و نویسنده آن آشنا شود و بتواند مراجعه کننده خود را به درستی راهنمایی کند.

وی به مدرسه اینترنتی خواندن اشاره کرد و یادآور شد: راه‌اندازی این مدرسه به منظور گسترش عدالت در بهره‌گیری از مهارت‌ها و اطلاعات بود. اگر این دوره‌ها حضوری برگزار می‌شد امکان حضور همه کتابداران در آن وجود نداشت ما در کنار این مسئله به وضعیت معیشتی کتابداران نیز خواهیم پرداخت. علاوه بر این از چند ماه دیگر دوره مشاوره کتابدار نیز به صورت مجازی برگزار خواهد شد. تمام اینها بخشی از زنجیره فعالیت‌ها به منظور ارتقای سطح کتابداران است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به شور و شوق در نهاد و در میان کتابداران استان‌های مختلف، گفت: تمام این‌ها از مسئولیت ما کم نمی‌کند کتابداری که بیشتر مطالعه می‌کند توقعش نیز از مدیران بالا می‌رود به همین دلیل برنامه‌ای نیز برای ارتقای سطح معلومات و توان مدیریتی مدیران نیز خواهیم داشت. چرا که هرچه سطح کتابداران بالاتر می‌رود باید سطح خودمان را نیز بالاتر ببریم.

مختارپور با بیان اینکه ممکن است طرح‌های این‌چنینی دارای نواقصی باشد اما ما کم کم به رفع این مشکلات می‌پردازیم، تأکید کرد: ما در این راه بیکار نمی‌نشینیم. وظیفه ما سعی در این مسیر است. سعی کور هم نمی‌کنیم و با مشاوران در این زمینه مشورت می‌کنیم.«به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل».

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
دومین نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی