سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



دستخط تاریخی سردار شهید داود کریمی در مورد شکست حصر سوسنگرد+سند


اگرچه ارتش عراق در تصرف سوسنگرد شکست خورد، ولی نمی‌توانست از اشغال این شهر صرف‌نظر کند. بنابراین بار دیگر واحدهایی از لشکر 9 زرهی خود را مأمور کرد تا در روز 23/ 8/ 1359 از شمال رودخانه کرخه‌کور، پیشروی خود به‌سوی جاده حمیدیه سوسنگرد را آغاز کنند. این نیروها در 24 آبان 1359 شهر سوسنگرد را از شرق،جنوب و غرب به محاصره درآوردند. در آن هنگام حدود 310 رزمنده سپاه و بسیج در شهر مقاومت می‌کردند.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، اواخر آبان ماه 1359؛ سوسنگرد در شرف سقوط قرار گرفت و توان تسلیحاتی و لجستیکی پاسداران حاضر در شهر رو به اتمام رفت. مقامات نظامی بلندپایه ایران، طی جلسه‌ای با ارتش تصویب کردند که لشکر 92 زرهی با هماهنگی سپاه خط محاصره را بشکنند. اما در آخرین ساعات خبر می‌رسد که ارتش به دستور «بنی صدر» از انجام این مأموریت سر باز می‌زند.

اکنون «مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس» سندی را از وضعیت خطرناک سوسنگرد و جلسه‌ای که با حضور آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، سردار شهید حاج داود کریمی، تیمسار ظهیرنژاد، تیمسار فلاحی، سرهنگ قاسمی و سرهنگ سلیمی تشکیل شده بود را منتشر کرده‌ است که سردار شهید حاج داود کریمی مسئول عملیات سپاه خوزستان با دست خط خودش در در روز 26/ 8/ 1359 به تشریح اوضاع پرداخته است.

از سمت چپ: رهبر معظم انقلاب، شهید داود کریمی، سرلشکر سلیمی،تیمسار ظهیرنژاد و مرحوم قاسمی

متن این سند به شرح زیر است:

«در ساعت6-4 بعدازظهر در ستاد جنگ لشگر 92 زرهی با حضور آقای خامنه‌ای-تیمسار ظهیر نژاد، تیمسار فلاحی - سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر 92 زرهی و سرهنگ سلیمی معاون دکتر چمران- فرمانده عملیات سپاه خوزستان داود کریمی - و مسئولین ارکان لشگر و سپاه جهت شکستن محاصره سوسنگرد تصویب شد که تیپ 3 و 2 و 148 با هماهنگی سپاه خط محاصره را شکسته و اطراف شهر را پاکسازی کند. در این طرح نیروهای دکتر چمران و بسیج، تامین راه تدارکاتی و حفاظت عقب و پهلو جبهه را بعهده خواهند داشت.

در ساعت 12 شب طی تماس تلفنی با برادر غرضی استاندار خوزستان مطلع شدم که به دستور رئیس‌جمهور از حرکت تیپ 2 جلوگیری شد و به عنوان شرکت تیپ مذکور در شکستن محاصره آبادان نمی‌بایستی تیپ شرکت کند با توجه به کمبود نیروی ارتش در مقابله با دولت مزدور عراق حذف نیروی مذکور تمامی ارتش و سپاه را ضربه وارد می‌کند و با توجه به قتل عام روز گذشته از سپاه و مردم و ارتش و سهل‌انگاری مسئولین تلفنی با آقای خامنه‌ای موفق به تماس با ایشان شدم و نسبت به حذف تیپ 2 از شرکت در عملیات شدیداً اعتراض نمودم و اظهار داشتم چنانچه مسئله از طرف بنی‌صدر به این صورت عمل شود مطالب را به اطلاع تمام فرماندهان سپاه ایران و علما خواهم رساند و آقای بنی‌صدر با این وضع حتی نماز جمعه تهران را متلاشی و خط امام را از بین خواهد برد و آقای دکتر چمران با بنی‌صدر و ظهیرنژاد صحبت کردند و مسئله منتفی شد و نیز با سرهنگ قاسمی فرمانده تیپ 2 لشگر 92 صحبت کردم و ایشان طی تماس تلفنی با ظهیرنژاد(بزبان ترکی) مسئله را اینطور بمن جواب داد که ظهیرنژاد می‌گوید با رئیس‌جمهور صحبت شد که اگر تیپ 2 لازم باشد استفاده شود؟! و مسئله منتفی شده است. لشگر می‌بایستی طرح تصویب شده را اجرا کند. با توجه به تخصص فلاحی و ظهیرنژاد که خود ظهیرنژاد طراح عملیات مذکور بود (نامفهوم) و بنی‌صدر متخصص نظامی نیست چنین تصمیم‌گیری‌ها برای ما بسیار مورد سئوال و قابل پیگیری است.»

دست خط حاج داود کریمی

آیت‌الله‌العظمی سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی که آن زمان نماینده امام خمینی (ره) در شورای عالی دفاع بودند موضوع کارشکنی بنی‌صدررا به آقای اشراقی از نزدیکان امام خمینی اطلاع دادند و همین مسأله موجب شد تا امام(ره) فرمان تاریخی شکست حصر سوسنگرد را صادر کنند.

سردار صادق حیدرخانی که با آغاز جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در روز پنجم مهرماه سال 59 استعفانامه خود را به «ابوشریف»(فرمانده وقت سپاه) تحویل داد و به تنهایی راهی شهر اهواز شد. در آنجا مسئول عملیات و فرمانده عملیات «محور سوسنگرد» شد. در «عملیات شکست حصر سوسنگرد» فرماندهی مدافعان این شهر را بر عهده داشت و در اواخر سال 59 «مرکز عملیات جنگ سپاه» را تشکیل داد.

حیدرخانی که در سال 61 به پیشنهاد شهید سپهبد «علی صیاد شیرازی» دوره «دافوس»( دوره عالی فرماندهی و ستاد) را در دانشگاه ارتش گذراند و از سال 62 تا 68 مسئول آموزش فرماندهان سپاه شد در رابطه با نقش سردار شهید حاج داود کریمی در شکست حصر سوسنگرد توضیح می‌دهد: «شهید حاج داود کرمی در زمانش شکست حصر سوسنگرد فرمانده عملیات محور جنوب را بر عهده داشته و در گلف (پایگاه منتظران شهادت) مستقر بود. او پیش از اینکه ارتباط مدافعان داخل شهر با ما قطع شود اطلاعات مورد نیاز را از من بدست می‌آورد تا متناسب با آن طرح عملیات را تهیه کند. ایشان بعد از شکست حصر به من گفت:«ما در گلف حتی آبدارچی را هم برای مقابله با دشمن به میدان آورده بودیم تا هرچه سریع‌تر حصر شکسته شود.»

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
سردار بسیجی شهید داود احمدی