فناوری لزوما تولید محصولات با تکنولوژی سطح بالا نیست


معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: نباید مرزی میان پژوهش و فناوری به حساب آورد، پژوهش تولید دانش می‌کند و پایه فناوری دانش است بدون دانش نمی‌توان ادعای فناوری داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، زهرا سادات رضاییان در کنفرانس "فناوری" جشنواره پژوهشی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اظهار کرد: طرحی در شوراهای پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مطرح شده که دانشجویان برای فارغ‌التحصیل شدن الزاما نیاز به مقاله ندارند اما در حال حاضر دانشجویان برای فارغ‌التحصیل شدن نیاز به چاپ مقاله دارند.

وی افزود: در این طرح با معادل‌سازی محصولات فناورانه پایان‌نامه‌های دانشجویی با سطوح مختلف نمایه‌های مربوط به چاپ مقالات دانشجویان می‌توانند به جای چاپ مقاله با یک محصول فناورانه فارغ‌التحصیل شوند، البته این طرح هنوز به تصویب نهایی نرسیده و فعلاً قابل اجرا نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، افزود: محصولات فناورانه دامنه وسیعی دارند که از تولید تجهیزات و نرم‌افزارها تا تنظیم گولدن لاین یا تغییر پروتکل درمانی را در برمی‌گیرد و روش‌های ارزیابی خاصی نیز متناسب با نوع محصول پیش بینی شده است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به این سمت در حرکت است و در جلسه با مدیر دفتر فناوری وزارت بهداشت نیز این رویکرد دانشگاه مورد تشویق قرار گرفت.

رضائیان ادامه داد: در دانشکده علوم توانبخشی از زمانی که مجموعه مراکز تحقیقاتی این دانشکده شکل گرفته بر کاربردی بودن نتایج پژوهش‌ها و تشویق پژوهشگران به سوی انجام پروژه‌های هدفمند کاربردی بیشتر تاکید شده است.

معاون پژوهشی مجموعه مراکز تحقیقاتی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پاسخ به اینکه آیا تحقیقات و چاپ مقالات نیز نوعی فناوری است، گفت: نباید مرزی میان پژوهش و فناوری به حساب آورد، پژوهش دانش تولید می‌کند و پایه فناوری دانش است. در واقع بدون دانش نمی‌توان ادعای فناوری داشت.

رضائیان با بیان اینکه فناوری الزاماً تولید محصولات با تکنولوژی سطح بالا نیست، اضافه کرد: یکی از مباحث مهم در پژوهش پاسخگویی است بر این اساس افرادی که درگیر پژوهش می‌شوند به دنبال تأمین نیاز و پاسخ به سوالات خاصی هستند. می‌توان گفت پژوهش یک سرمایه‌گذاری پایدار است و اگر هزینه‌ای برای پژوهش می‌شود از هزینه‌های بزرگ‌تر در سطح کلان پیشگیری می‌کند، البته کاربردی بودن یک پژوهش در اساس نیازهای جامعه در سطوح مختلف اینجا اهمیت می‌یابد.

معاون پژوهش و فناوری دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه فناوری مولود تحقیقات است، تصریح کرد: اگر فردی می‌خواهد به مراحل بالای فناوری برسد باید تمام تحقیقات سازمان‌یافته و هدفمند را در یک مسیر تعریف شده انجام دهد. اطلاعات پراکنده به آن فرد ایده نمی‌دهد، باید برنامه‌ریزی صورت گیرد و حاشیه‌ها حذف شود.

رضاییان خاطرنشان کرد: تحقیقات منسجم در طی چند سال می‌تواند فرد را به سوی تفکر اصلاح‌گر سوق دهد یعنی فرد در زمینه خاص خود صاحب نظر است و می‌تواند مشکلات موجود را بهتر تحلیل کند و راه حل برای آن‌ها ارائه دهد تا منجر به تولید محصول شود.

وی با بیان اینکه تحقیقات منسجم ذاتاً محقق را به یک آموزش‌دهنده خوب در زمینه تخصصی خود تبدیل می‌کند، اظهار کرد: یک محقق باید بداند ایده و نتایج تحقیقات خود را چگونه ارائه دهد تا مورد حمایت صنایع قرار گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
تکنولوژی تولید گیربکس های HYDROMEC - فرایند تولید