سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



درمان خانگی و گیاهی گل مژه کودکان/ علت ایجاد گل مژه چیست؟


درمان خانگی و گیاهی گل مژه کودکان/ علت ایجاد گل مژه چیست؟

گل مژه یکی از بیماریهای شایع پلک است که می تواند افراد را در سنین مختلف گرفتار کند. گل مژه به صورت یک توده متورم، حساس و دردناک و قرمز رنگ درلبه یا نزدیکی لبه پلک تظاهر می کند. این توده در حقیقت یک آبسه کوچک است که در اثر عفونت یا التهاب ریشه مژه ها یا غدد ترشح کننده چربی پلک ایجاد می شود. تماس دست آلوده با چشم (به خصوص اگر با ترشحات بینی آلوده شده باشد) و التهاب لبه پلک (بلفاریت) از عوامل مهمی هستند که باعث بروز گل مژه می شوند.

علایم و نشانه های گل مژه

 احساس سنگینی و درد پلک
ایجاد یک توده برجسته قرمز رنگ دردناک در لبه یا نزدیکی لبه پلک
سوزش و خارش و اشکریزش
گاهی خروج ترشحات چرکی از ضایعه
تاری دید: تاری دید از علایم معمول گل مژه نیست اما اگر گل مژه نسبتاً بزرگ باشد با مسدود کردن مسیر دید یا با فشار روی قرنیه و ایجاد آستیگماتیسم باعث تاری دید می شود.

درمان گل مژه

اکثر گل مژه ها ظرف چند روز به تدریج بهبود می یابند و مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. در چند روز اول، استفاده از کمپرس گرم باعث تسکین درد می شود و ممکن است به سرباز کردن گل مژه و تخلیه ترشحات چرکی کمک کند. برای این منظور یک حوله تمیز را با آب جوشیده گرم (نه داغ!) مرطوب کنید و برای مدت 10 تا 15 دقیقه روی چشم مبتلا قرار دهید. ماساژ ملایم هم به تسکین درد و تخلیه ترشحات کمک می کند. ماساژ کمپرس گرم را می توان روزی 4-3 بار انحام داد تا ترشحات تخلیه شود و گل مژه بهبود پیدا کند. هرگز سعی نکنید گل مژه را بترکانید یا به زور تخلیه کنید، این کار می تواند باعث گسترش عفونت به بافت های مجاور و یا حتی ورود عفونت به مغز شود. اگر پس از چند روز گل مژه بهبود پیدا نکرد حتماً به چشم پزشک مراجعه کنیدکه در صورت لزوم با تجویز دارو یا یک جراحی کوچک مشکل حل شود. جراحی با بی حسی موضعی با استفاده از قطره بی حس کننده انجام می شود و گل مژه از سمت پشت پلک تخلیه می شود. 

در گل مژه های معمولی استفاده از قطره های آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی تاثیر چندانی ندارد. اما در کودکان کم سن یا افرادی که گل مژه های شدیداً ملتهب دارند ممکن است لازم باشد با نظر چشم پزشک آنتی بیوتیک موضعی یا خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت های مجاور استفاده شود.

پیشگیری از گل مژه

در برخی از افراد گل مژه مکرراً عود می کند. برای پیشگیری از عود گل مژه به نکته های زیر توجه کنید:

از تماس دست آلوده با چشم جلوگیری کنید.
بهداشت پلک را رعایت کنید. شستشوی منظم پلک ها با آب ولرم یا شستشو و ماساژ لبه پلکها با شامپو بچه رقیق شده می تواند به جلوگیری از عود گل مژه کمک کند.
در صورت بروز گل مژه های مکرر حتماً به چشم پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات مشکلات زمینه ای چشمها مثل بلفاریت (التهاب لبه پلک) یا مشکلات غدد ترشح کننده چربی باعث بروز گل مژه مکرر می شود که تشخیص و درمان این بیماری ها توسط چشم پزشک باعث جلوگیری از عود گل مژه می شود. به علاوه گاهی اوقات بعضی از بیماری های جدی پلک ها (مثلاً تومورها) ممکن است به صورت گل مژه های مکرر تظاهر کند که در این موارد معاینه توسط چشم پزشک راهگشاست. 

داروهای خانگی برای گل مژه :

دانه گشنیز
 تخم گشنیز را در آب جوش ریخته وپس از خنک شدن چشم خود را با این آب بشویید این کا ررا هر 6 ساعت یکبار انجام دهید.

گواوا، اقاقیا و برگ چای
این گیاهان را در آب جوش ریخته و بعد از ولرم شدن آب آن را با استفاده از یک توپ پنبه در محل گل مژه بزنید. استفاده منظم از این درمان می تواند در کاهش تورم ناشی از گل مژه چشم کمک کند.

برشهایی از سبزیجات
برشهای سبزیجات مانند خیار، سیب زمینی برای گل مژه مفید است برشهایی از آنها را در محل گل مژه قرار دهید دقت کنید سبزیجات تازه باشد و خوب شسته شود.

روغن میخک
استفاده از روغن میخک در چشم دچار عفونت می تواند در کاهش التهاب ناشی از گل مژه چشم کمک کند. روغن میخک به عنوان یکی از بهترین داروهای خانگی برای گل مژه چشم است.

روغن میخک برای گل مژه چشم
 به عنوان قطره چشمی برای درمان گل مژه چشم استفاده می شود. قرار دادن چند قطره از این مخلوط را 2 تا 3 بار در روز می تواند به تسکین گل مژه کمک کند.

آب سیر درمان گل مژه
آب سیر را می توانید با استفاده از یک توپ پنبه ای در چشم مبتلا استفاده کنید. با استفاده از این درمان 6 – 7 بار در یک روز می توانید استفاده کنید.

 سفیده تخم مرغ
شما می توانید سفیده تخم مرغ بر روی یک تکه پارچه پنبه ای به محل مورد نظر بزنید 3-4 بار درروز استقاده کنید.

ژل آلوئه ورا
این ژل درمان خانگی موثری است.

چای
 چای قاصدک را به صورت منظم برای درمان گل مژه چشم. چای کیسه ای خیس شده در آب سرد نیز می تواند برای درمان گل مژه مفید باشد. شما می توانید چای کیسه ای بابونه برای نتایج موثر نیزاستفاده کنید. 

 روغن کرچک
 یکی دیگر از درمان ها طبیعی در منزل است. شما به طور مستقیم می توانید به صورت روزانه برای درمان گل مژه چشم اعمال می شود روغن کرچک در چشم آلوده چندین باراستفاده کنید.
این مطلب توسط تیم مترجمین مجله پزشکی دکتر سلام ترجمه شده است و استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید...

برچسب ها : گل مژه کودک ، درمان گل مژه در کودکان ، علت گل مژه در کودکان ، گل مژه چشم کودکان ، بیماری گل مژه در کودکان ، درمان گیاهی گل مژه در کودک ، درمان سنتی گل مژه 

تعداد بازدید : 7

نظرات كاربران : نام : ایمیل : متن نظر : *لطفاً نظر خود را وارد نمائید متن بالا را وارد نمایید* 


ویدیو مرتبط :
درمان گل مژه - مرکز چشم پزشکی دکتر علیرضا نادری