سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کواکبیان: اینکه با برجام همه چیز گلستان می‌شود، اشتباه است


کواکبیان: اینکه با برجام همه چیز گلستان می‌شود، اشتباه است

فارس/ کواکبیان در دانشگاه ولیعصر رفسنجان گفت: اگر فکر کنند با اجرای برجام یکی دو شب پس از آن همه چیز قرار است گلستان شود این اشتباه است، این یک پروسه است که ما را می‌تواند به وضعیت اقتصادی مطلوبتری برساند.

مصطفی کواکبیان سه‌شنبه شب در جمع دانشجویان دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان با تشکر از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولیعصر رفسنجان و قدردانی از ریاست دانشگاه مسئولان دیگر دانشگاه اظهار داشت: موضوع مهمی را انجمن اسلامی در دستور کار این همایش قرار دادند.

وی بیان داشت: دو سال مذاکره شده تا برجام شکل بگیرد و قطعا اجرای برجام حدود 15 سال زمان می‌خواهد، لذا موضوع پسابرجام مهم‌تر از خود برجام است و هم مراحل قانونی آن چه در کشور ما چه کشورهای 1+5 به ویژه آمریکا طی شد و رهبر هم مصوبات آن را تایید کردند.

کواکبیان تصریح کرد: رهبر فرمودند «برجام مورد تأیید من است» و در نهایت مجلس هم آن را تایید کرد و الان مذاکره‌کنندگان سر اجرای آن هستند و تا آخر آذرماه و اوایل دی‌ماه این بحث اجرایی می‌شود، به این مفهوم که تحریم‌ها رسما لغو و عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: ما در این مدت راستی‌آزمایی شدیم و تعهداتی که باید انجام دهیم انجام دادیم و سند اراک را هر 6 کشور امضا کردند و نشانگر این بود که در راستای بحث خودشان جدی هستند.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای برجام همتی باید گمارده شود و همه مسئولان نظام ارکان مختلف حاکمیت به‌ویژه همه مردم اجماع داخلی را برای اجرای دقیق برجام داشته باشیم، تصریح کرد: بر اساس تعهد باید عمل کنیم، البته در خود برجام پیش‌بینی شده که راه بازگشت‌پذیری وجود دارد.

کواکبیان گفت: تمام مراکز هسته‌ای را من از نزدیک دیدم ممکن است زمانی برای برگشت‌پذیری ببرد اما راهش برای ما باز هست، البته بنده چنین تصوری ندارم چون در معاهدات بین‌المللی و عرصه سیاست بین‌الملل اینگونه نیست که کشوری قراردادی امضا کند بعد زیرش بزند، خوب دست خودش رو می‌شود، پنج کشور هم با آمریکا امضا کردند.

وی افزود: نخستین مسئله اجرای دقیق آن است، گسترش روابط و اعتمادسازی مسائلی است که در برجام داریم، البته توجه داشته باشید ما بخشی از بحث برجام را زمینه‌ای برای گسترش مناسبات با کشورهای جهان می‌دانیم که آثارش از همین الان پیداست.

کواکبیان گفت: قراردادهایی در شرف انعقاد هست و کشورهایی که پیشنهاد سرمایه‌گذاری دادند که قراردادهای مهمی با کشورمان منعقد کنند، ما باید بیش‌ترین بهره‌برداری را در موضوع پسابرجام در توافقنامه داشته باشیم، یکی از هدف‌های ما گسترش روابط اقتصادی است و باید آن را جدی بگیریم، اگر فکر کنند با اجرای برجام یکی دو شب پس از آن همه چیز قرار است گلستان شود این اشتباه است، این یک پروسه است که ما را می‌تواند به وضعیت اقتصادی مطلوب‌تری برساند.

وی گفت: نکته سوم بعد از گسترش روابط باید جدیت در مباحث اقتصادی خودمان باشد، شاید 30 یا 40 درصد برجام در اقتصاد ما تاثیرگذار است آن هم رفع تحریم‌ها و اینکه ما بتوانیم با تعامل مثبت با دنیا مذاکره داشته باشیم، اما بقیه شاخص‌های اقتصادی، نرخ تورم و نرخ سرمایه‌گذاری و اشتغال چگونه باشد؛ در بورس، در سیاست‌های پول و مهار فساد بانکی و اقتصادی و ... مهم است که چه‌کار کنیم و اصول اقتصاد مقاومتی که رهبری فرمودند نیز یک نکته است که باید به آن توجه کرد.

کواکبیان افزود: اصول سیاست مقاومتی مسئله‌ای است که من در جای دیگر بیان کردم، اینکه رهبر انقلاب می‌فرماید «باید حواسمان باشد که نفوذ در پسابرجام نداشته باشیم» حرف حقی است، البته عده‌ای دلواپس از نفوذ مانند فتنه و بیشتر از دلواپسی، کارهای عجیب و غریبی می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: شاید روس‌ها هم بخواهند سوءاستفاده کنند در اینجا هم باید جلوی نفوذ را بگیریم، نفوذ تنها مربوط به آمریکا نیست.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری بیان کرد: سایر جنبه‌های سیاست‌های داخلی، فرهنگی، اجتماعی، تحولات اداری و ... همه می‌تواند به اقتدار و رشد فزاینده کشور در عرصه بین‌المللی در این موضوع کمک کند که قدرت ما در همه زمینه‌ها باید افزایش پیدا کند صرفا صنایع موشکی و دفاعی نیست، بحث هسته‌ای نیست، قدرت ملی باید افزایش پیدا کند، بخشی از آن انتخابات است اگر ضریب امنیت بالا برود مشارکت مردم باید بیشتر باشد.

وی اضافه کرد: ممکن است برخی دوست داشته باشند مردم کمتر شرکت کنند شاید حضور مردم به ضرر آنها باشد، سال 92 حدود 74 درصد شرکت کردند، پیش‌بینی می‌کنم در انتخابات هفتم اسفند بالای 60 درصد شرکت می‌کنند اما باید بیشتر باشد تا ما دست بالاتری در گفتمان بین‌المللی داشته باشیم.

این فعال اصلاح‌طلب افزود: راه نفوذ هم اصول سیاست اقتصاد مقاومتی است، رابطه با آمریکا فقط بعد از بحث هسته‌ای نباشد، البته رهبری فعلا صلاح نمی‌دانند و می‌گویند این مذاکره ممنوع است و نباید صورت گیرد، البته در مورد افغانستان، عراق، هسته‌ای، سوریه و ... با آمریکایی‌ها مذاکره کردیم.

وی تاکید کرد: ما باید میز مخصوص این کار در وزارت خارجه داشته باشیم و برنامه‌ریزی جدی داشته باشیم، در مجموع قدرت ملی ما هرچه بالاتر برود دست ما در تمام موضوعات برتر است.

کواکبیان در ادامه با گرامیداشت ایام سوگواری امام حسین (ع) افزود: امیدواریم پیاده‌روی که قرار است شکل بگیرد و از نجف تا کربلا پیاده‌روی صورت گیرد سبب وحدت و اتحاد و انسجام همه فرق مختلف داخل و خارج عراق در برابر قدرت‌های بزرگ شود.

دبیر کل حزب مردم‌سالاری در ادامه با اشاره به اینکه حماقتی که ترکیه به خرج داده و من احساس نگرانی دارم که هواپیمای روسیه را ساقط کرده که می‌تواند علامت بسیار خطرناکی در منطقه باشد، عنوان کرد: به‌صورتی ترک‌ها از داعش حمایت می‌کردند اما در این حد که هواپیما را ساقط کنند قابل بحث است.

وی خاطرنشان کرد: روس‌ها هم اولتیماتوم داده‌اند و شورای امنیت سازمان ملل هم هشدار داده است لذا بحث در موضوع داعش و منطقه پیچیده‌تر می‌شود، دولت ترکیه هوس امپراطوری عثمانی کرده و تصور می‌کند که می‌خواهد عظمت آن امپراطوری را احیا کند و این توهمی است که این‌ها را برداشته و باید حواسشان باشد و در سیاست خارجی نباید بی‌محابا حرکت کرد.

کواکبیان گفت: اجلاس کشورهای صادرکننده گاز در ایران نشان داد کشورهای اسلامی با یکدیگر اتحاد دارند و همه بر سر ضدیت با تروریست و داعش متفق بودند جز عربستان، قطر و ترکیه در منطقه به دلایلی که هست و از قبل پرورش دادند و حالا ماندند در منطقه چه کار کنند.

وی با اشاره به شرایط حساس منطقه ادامه داد: عربستان پول دارد و در سازمان ملل برخی کشورها را علیه حقوق بشر ما خریده است.

ادامه جلسه با پرسش و پاسخ

وی در پاسخ به سئوال یکی از دانشجویان در مورد برجام افزود: تا زمانی که تحریم‌ها باشد 40 درصدی که گفته شد برای کارهای اساسی است، احمدی‌نژاد قبول نمی‌کرد، آخرسری دید دلار شده 4 هزار تومان گفت کسی در میدان فردوسی دلارها را جمع می‌کند و بعد دید تحریم‌ها تاثیر گذاشته که دیر متوجه شد.

وی ادامه داد: ما 37 سال می‌گوییم اقتصاد اسلامی، اگر قرار است اقتصاد اسلامی اجرا شود حتما باید اجرا می‌شد، من باورم هست که اقتصاد جنبه اسلامی و غیراسلامی هم دارد اما اصول علمی اقتصاد هست که این اصول با جنبه‌های اسلامی متفاوت است.

کواکبیان تصریح کرد: ما در علوم انسانی فرمول‌های شیمی و فیزیک نداریم نمی‌توانیم بگوییم رایانه اسلامی یا غیراسلامی شیمی اسلامی یا فیزیک اسلامی و غیراسلامی، بعضی هم این را می‌گویند «با وضو پشت کامپیوتر برویم شاید جنبه اسلامی‌اش بیشتر شود».

وی اظهار کرد: در اصول علمی اقتصاد دودو تا چهارتا کارکرد خودش را دارد، وقتی در صد و شصتمین کشور از لحاظ رشوه و فساد اقتصادی هستیم یعنی از آخر دوم سومین هستیم، این اقتصاد اسلامی است یا غیراسلامی، این وضعیت بد را باید معالجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رقمی بالای 800 هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه داریم باید یک فکری شود که نقدینگی مهار شود، کار اقتصاد سامان بگیرد، یا مثلا چقدر مطالبات معوقه بانکی داریم، پول گرفتند پس نمی‌دهند، ما می‌توانیم پایه‌های علمی علم اقتصاد را طوری بریزیم بعد به عدالت اقتصاد اسلامی برسیم.

کواکبیان در ادامه با اشاره به سوال یکی دیگر از دانشجویان که از کنسل کردن جلسات کواکبیان در سال گذشته و گله از کلیپ تخریبی و واژه مقدس اسلام، بحث دلار 4 هزار تومانی، کارهای آقازاده، و اینکه کلیپ استقبال مردم از احمدی‌نژاد را حتما ببینید و لغو تحریم‌ها و ... تصریح کرد: شما بیانیه می‌خوانید، سئوال نمی‌کنید وقت را رعایت کنید.

وی در پاسخ به سئوال این دانشجو ادامه داد: هیچ کدام از اصولگراها دم به تله برای مناظره نمی‌دهند، من اعلام می‌کنم آقای شریعتمداری، زاکانی، آقاتهرانی و ... اگر یکی از این‌ها آمدند من فردا می‌آیم، من با چه کسی بیایم باید این همه راه می‌آیم که ارزش داشته باشد شما به رخ ما نکشید، عشق من مناظره است، اگر در هر تاریخی در هر جایی بگویید این اصولگراها هیچ وقت نمی‌آیند برای مذاکره.

کواکبیان افزود: اگر فرد برجسته‌ای دارید بیاورید من مناظره می‌کنم من 97 دانشگاه در کشور رفتم و تمامش به حالت مناظره بوده است، شما به راحتی می‌گویید رئیس جمهوری که روحانی است و مورد تأیید رهبر هست و در مورد غیرت، شجاعت و دیانت بحث کردند می‌گویید دروغ می‌گوید، مشکل ما این است که تحریم‌ها روز اجرای برجام ما که هنوز چیزی اجرا نکردیم زمانش اواخر آذرماه و اوایل دی ماه است.

وی تصریح کرد: برجام را بخوان بعد ادعا کن، یک ماه دیگر ما خدمت شما هستیم، شما توجه کنید واقعیت این است که همین فرمایشات مقام معظم رهبری را قبول ندارید اگر قبول دارید رهبری برجام را تأیید کرد یعنی شما می‌فهمید شورای امنیت ملی نمی‌فهمد، هیئت نظارت‌کننده نمی‌فهمد، هر لحظه دارد رصد می‌شود لحظه به لحظه گزارشات شورا به رهبری می‌رسد.

دبیر کل حزب مرم‌سالاری اذعان کرد: ته دلتان این است بالا رفتید پایین آمدید که برجام تأیید نشود اما شد.

وی عنوان کرد: مردم دارند پشتیبانی می‌کنند اما تعدادی احساس می‌کنند اگر برجام پیروز شود جایشان در مجلس نیست، صادقانه و منطقی کسی صحبت کند ما با او بحث می‌کنیم.

کواکبیان در ادامه اظهار داشت: ما حرفی نداریم خودم از مقام معظم رهبری کد آوردم که رابطه آمریکا به بحث هسته‌ای گره نخورد چون هر روز مسائل جدیدی پیش می‌آید.

وی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان خاطرنشان کرد: من دنبال مشروعیت سیاسی مناظره‌ کننده نیستم، در مجلس هشتم که ما بودیم یکبار سعید جلیلی آمد جلسه علنی صحن و هیچ بار نیامد در کمیسیون امنیت ملی، ما اعتراض داشتیم و سرنوشت مذاکرات را می‌خواستیم، می‌گفتند این خط قرمز نظام است به نمایندگان مجلس مسائل هسته‌ای مربوط نیست.

وی تصریح کرد: اگر کاری صورت گرفته دولت‌ها می‌آیند و می‌روند، نگاه به دولت‌ها و رویکرد دولت‌ها کنیم، اگر تعداد سانتریفیوژها 2 هزار بوده بعد شده 19 هزار تا این جوانان ما در بخش انرژی هسته‌ای بودند کار سیاستمداران نیست که ادعا کنند.

کواکبیان ادامه داد: دستاورد مهم دولت قبلی جز اضافه کردن قطعنامه‌ها چیز دیگری نبود، هفت تا قطعنامه در ذیل منشور سازمان ملل داشتیم که الان دیگر چیزی زیر میز یا روی میز نیست و این بزرگ‌ترین دستاورد دولت است و از جنگی که می‌خواستند بر ما تحمیل کنند نجاتمان دادند.

وی اذعان کرد: با قطعنامه جدید شورای امنیت یکجا همه قطعنامه‌ها را لغو کرد اگر دو دستاورد را مقایسه کنیم اگر آن روش بود الان هفت تا قطعنامه حداقل دو برابر شده بود.

کواکبیان ادامه داد: در مجلس بدترین برخوردی که مجلس داشت کمیسیون برجام بود، حرف‌هایی زدند که اصلا شایسته نبود و در طرح سه فوریتی جعل امضا کردند بزرگ‌ترین بد اخلاقی در تاریخ انقلاب مجلس کردند یعنی متنی که دادند به هیئت رئیسه با متنی که امضا گرفته بودند فرق می‌کرد.

وی تصریح کرد: من معتقد هستم هفتم اسفند مردم کاری کنند کسانی که 12 سال جا خوش کردند و فکر می‌کنند نمایندگی شغل اصلی آنهاست بروند استراحت کنند و افراد دلسوز، کارآمد و متخصص پای کار بیایند.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در جواب یکی از دانشجویان که گفت این قدر خودت را قبول داری اما در حوزه انتخابیه در شهر خودت رأی نیاوردید، گفتید اموال رهبری را باید بررسی کنید و دست داشتن در کرسنت و ... اموال هاشمی رفسنجانی که فرزندش به جرم اختلاس و ارتشا در زندان است بررسی کنید، اظهار داشت: برخی از این‌ها بلغوریات کیهان است، تمام شد بفرمایید.

وی ادامه داد: کسانی که برای دوست ما کف می‌زنند بیشتر به پاسخ‌ها دقت کنند که اگر منطق و استدلال این است خیلی عجیب است، اگر تو بچه مسلمان واقعی هستی چشمت، گوشت و قلبت روز قیامت باید جوابگو باشد، یک سایت که نمی‌دانم چه کسی پولش را می‌دهد به عنوان سایت افسران جنگ نرم مطلب 100 درصد دروغ در سایت گذاشته و این آقا بر اساس مطلب 100 درصد دروغ آمده اینجا حرف می‌زند، تو می‌دانی چرا من رأی نیاوردم، من 10، 15 هزار تا بیشتر از قبل رأی آوردم.

کواکبیان گفت: ما تیتر زدیم کشور را با سخنرانی نمی‌شود اداره کرد، کیهان در آسمان ریسمان‌بافی استاد است و ایشان به تبع آن این حرف‌ها را می‌زند، من این قدر استقلال دارم شما به من نگویی پیاده‌نظام فلانی هستی، تو اما حتما پیاده‌نظام آنها هستی.

وی افزود: صحبتی که در داستان قم بوده درست خلاف گفته من بوده است، من گفتم خبرگان بر رهبری نظارت می‌کند، منسوبات اموال و همه را نظارت می‌کند و گفتم شما دانشجویان بدانید که رهبر معظم انقلاب نسبت به منسوبان و بیت خودش بسیار کنترل دارند و منضبط هستند اما باید بر نهادهای زیرمجموعه رهبری نظارت بیشتری شود و نوار این صحبت‌ها هم موجود است.

این اصلاح‌طلب ابراز داشت: بدون جهت نیایید ما را محکوم کنید من به‌ عنوان برادر توصیه می‌کنم این‌هایی که به خوردتان می‌دهند را باور نکنید، امام جمعه اندیمشک هم این صحبت‌ها را گرفته و یک خطبه کامل سخنرانی کرده، این‌ها معتقد هستند با این تخریب‌ها نان می‌خورند و زندگی می‌کنند یا می‌گویند فلانی فتنه‌گر و یا نفوذی است.

وی عنوان کرد: بنده 6 کتاب درباره ولایت فقیه نوشتم، خیلی عجیب آمدی حرف‌های کیهان را بلغور می‌کنی، تو ناراحتی چون تشکل شما نتوانست مرا به اینجا بیاورد این تشکل آورده است، آنها می‌ترسند که با من مناظره نمی‌کنند.

کواکبیان در ادامه بیان کرد: اگر کسی از من بپرسد احمدی‌نژاد این پول‌ها را خانه‌اش برده می‌گویم کاش برده بود، انضباط نداشت، هرجا خواست به صندوق ذخیره کشور ناخنک زد و این بود که بابک زنجانی و ... متولد شدند، پول‌ها هم معلوم نیست کجاست، بنیان دولت احمدی‌نژاد بر بی‌انضباطی مالی بود.

وی با اشاره به اینکه در مجلس هم فساد مالی بود که بماند، تصریح کرد: وضعیت اقتصادی کشور ما در شرایط فعلی مناسب نیست، فجایعی در کشور رخ می‌دهد و بر اثر مسائل اقتصادی، این وضعیت زیبنده جامعه اسلامی نیست و ما باید سمت اقتصادی برویم که شرایط مطلوبی برای همه به‌وجود آورد.

وی در پایان متذکر شد: اگر صدای ما بلند شد نسبت به یک دانشجو مثل فرزندان خودم دوستشان دارم و خواستم تحقیق شده و مستند حرف بزنند و اعلام آمادگی می‌کنم با دعوت هر تشکلی و برای مناظره حضور می‌یابم.


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام