فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اجازه ندهیم خون شهدای «مدافع حرم» پایمال شود/ خارجی‌هایی که برای تحقق اهداف خود از صندلی خالی بهره می‌گیرند


خبرگزاری فارس-گروه سینما و تئاتر: تا همین چند سال پیش اگر در محفلی صحبت از جوانانی می‌شد که در کشور‌هایی چون سوریه و یا عراق همراه رزمندگان مسلمان در برابر تروریست‌های مبارزه می‌کردند افراد زیادی این کار را نفی می‌کردند به هر حال یکی از دلایل مهم این بود که نسبت به تروریست‌ها و اهداف و کار‌های شوم آنها اطلاعی نداشتند و ناآگاه بودند. همچنین می‌توان اشاره کرد که افراد جامعه نمی‌توانستند اهمیت کاری که آنها انجام داده‌اند را درک کنند اما کار رسانه‌ای و ساخت مستند‌های خوب در این زمینه طی چند سال باعث مردم جامعه از اهمیت کاری که آنها انجام می‌دهند مطلع شوند. از این رو جشنواره مدافعان حرم می‌تواند نخستین دوره خود را با قوت هرچه بیشتر در جهت شناخت شخصیت شهدای مدافع حرم برگزار کند. از این رو با محسن اسلام زاده که تجربه ساخت مستند در این زمینه‌ها را داشته مصاحبه‌ای انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

محسن اسلام‌زاده کارگردان مستندهایی چون «به دنبال صلح»، در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس،‌ در ارتباط با جشنواره مدافعان حرم گفت: اجازه بدهید پیش از هر چیز به این نکته اشاره کنم که بخشی از تاریخ ما دارد اتفاق می‌افتد. به هر حال اتفاق‌هایی که در حال حاضر شاهدش هستیم و در جریان است، به یک نوعی باید ثبت تاریخی شود و افرادی همچون ما که در این حوزه فعال هستند،‌ وظیفه‌شان این است که به ثبت تاریخی وقایعی که سوریه، عراق،‌ لبنان و یمن در حال رخ دادن است، اقدام کنند.

وی در ادامه افزود: ما توسط این آثار می‌توانیم اطلاع‌رسانی کنیم، ما می‌توانیم با کمک این تصاویر بر علیه دشمن و تروریست‌ها فضاسازی کنیم. تصور کنید در آنسوی مرزها رسانه‌هایی که ضد انقلاب هستند و ضد امپریالیسم هستند تلاش کنند تا آنچه را که خود برداشت می‌کنند، به دروغ به دیگران منتقل کنند، ما نباید از این غافله عقب بمانیم.

او همچنین اظهار داشت:‌ شخصاً‌ از چند سال پیش به این کار اعتقاد داشتم که باید خودمان وارد کار شویم تا بتوانیم اهداف رسانه‌ای دشمن را خنثی کنیم و برای مردم کشورمان و همچنین سایر کشورها در دنیا واقعیت را آنطور که هست نشان دهیم.

محسن‌ اسلام‌زاده در ارتباط با تصویرسازی سایر کشورها از مدافعان حرم برای مردم خود توسط رسانه‌ةا،‌گفت: البته بعید می‌دانم آنها در رسانه‌های خود از مدافعان حرم به عنوان تروریست یاد کنند، اما به آنها نیز مزدور می‌گویند در هر صورت ذهنیت درست و مثبتی نسبت به آنها در بین مردم به وجود نمی‌آورد اما خود آنها خطر گروه تروریستی داعش را نیز احساس می‌کنند، اما همین که به این افراد کلمه مزدور اطلاق می‌شود، ما وظیفه داریم با ساخت آثار مستندی در این زمینه حقایق را برای سایرین بیان کنیم و بگوییم که این افراد تنها مدافعین حرم هستند که برای حفاظت از حرمت اهل بیت (س)‌، در آنجا حضور پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه افزود:‌ زمانی که مستندساز وارد زندگی فردی می‌شود که از او به عنوان مزدور یا متجاوز یاد می‌شود و زندگی او را بررسی می‌کند و به مخاطب خارجی که اطلاع دقیق و درستی ندارد نشان می‌دهد، آنگاه معنای مدافع حرم برایشان تحقق پیدا می‌کند. بگذارید کمی راحت‌تر حرف بزنم زمانی که به شیعیان افغانستان نزدیک می‌شوید، متوجه می‌شوید که چقدر در عمق وجود خود به اهل بیت (س)‌ نزدیک هستند.

این کارگردان مستندساز در ادامه با اشاره به اینکه چندی پیش یک گروه مستندساز برای ساخت مستندی به خانه یکی از مدافعین حرم رفته و تحت تأثیر قرار گرفته بود، گفت:‌ چند تن از این مستندساز که از دوستان من بودند بعد از فیلمبرداری و ورود به زندگی این مدافع حرم با من تماس گرفتند و می‌‌گفتند واقعاً با برخورد با وی و دیدن شرایط زندگیش گریه ما قطع نمی‌شود و از چشم تمام بچه‌ها اشک جاری می‌شود. زمانی که به صحبت‌های همسر مدافع حرم (ابوحامد)‌، گوش کنید خودتان متوجه می‌شوید، که آنها با چه شرایط سخت و غربتی تصمیم به همچنین کاری گرفته‌اند. این گروه مدافع حرم با نام فاطمیون کار را به جایی رسانده است که با شنیدن نامش دست و پای داعش به لرزه می‌افتد و خودش بساطش را جمع می‌کند و می‌رود. غیر از اعتقاد و علاقه به اهل بیت (س)، چه چیزی می‌تواند این کار را انجام دهد. این بزرگی‌ها وظیفه ما را به عنوان مستندساز سخت‌تر می‌کند چرا که باید در به تصویر کشیدن آن بسیار دقت کنیم، آنچنان که اجازه ندهیم خون شهید پایمال شود. در این زمینه باید برنامه‌سازی شود و اطلاع‌رسانی درستی صورت بگیرد.

محسن اسلام‌زاده درباره اهمیت وجود جشنواره مدافعان حرم،‌ گفت: هر کسی با هر طریقی بتواند به مواردی که مربوط به مدافعین حرم می‌شود، ضریب مثبتی دهد، کار بسیار درستی انجام داده است. این که خبرگزاری فارس، پای کار آمده و چنین جشنواره‌ای را برگزار می‌کند، باید به فال نیک گرفته شود. امیدوار هستم این جشنواره به خوبی برگزار شود و شاهد آثار خوبی در این زمینه باشیم. پیشنهاد می‌کنم از شهدای عراقی هم در این جشنواره یاد شود و خانواده آنها را نیز در این مراسم دعوت کنیم. زمانی که در کربلا بودم دیدم از شهدای خود بعضاً فیلم‌های کوتاهی ساخته‌اند. به نظرم این جریان باید تقویت شود. آرزو می‌کنم جشنواره مدافعان حرم در این مسیر گام بردارد و باعث دلگرمی جوان‌ترها،‌خانواده شهدای مدافع حرم بشود.

وی در پایان خاطر نشان کرد:‌ توجه داشته باشید که چگونه کشورهای غربی به کارهایی که مد نظرشان است، چگونه ضریب می‌دهند و فیلمسازی مورد نظر خودشان را نهادینه می‌کنند به طور مثال، برای کارگردانی که مد نظرشان است و نمی‌تواند در جشنواره شرکت کند، صندلی خالی می‌گذارند، به این ترتیب آنها را به هدفی که خود مد نظر دارند تشویق می‌کنند ما نیز باید برای اهداف خود انگیزه لازم را برای دیگران ایجاد بکنیم.

انتهای پیام/ج


ویدیو مرتبط :
مدافعان حرم (شهدای مدافع حرم)