سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تفسیر «اسلام رحمانی» مجید انصاری از «استکبارستیزی»!/ قولی که مرعشی به عارف داد اما پس گرفت!


بسته گزارش تحلیلی روزانه فارس به تحلیل و بررسی برخی اخبار و مطالب کمتر دیده شده در لابه‌لای رسانه‌های کشور می‌پردازد. در این بسته گزارشی _ تحلیلی علاوه بر خوانش اخبار؛ سوابق و برخی تحلیل‌های موجود پیرامون این مطالب نیز آورده شده است.

 

***

 

درسی که می‌توان از تناقض آموخت

قول رئیس شدنی که مرعشی به عارف داد اما پس گرفت!

حسین مرعشی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، در بخشی از گفت‌وگوی خود با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز درباره ریاست مجلس آینده اظهار کرده است:

انتخاب رئیس مجلس به ترکیب و استراتژی نمایندگان انتخاب شده بستگی دارد. هیچ جریانی قول خاصی برای ریاست به کسی نخواهد داد. این وضعیت برای جریان اصلاحات نیز وجود دارد و اصلاح‌طلبان به کسی قول ریاست مجلس نمی‌دهند تا وی در انتخابات شرکت کند. ما باید در فضای واقعی درباره انتخابات بحث کنیم. حضور افراد مختلف در انتخابات یک موضوع است و انتخاب رئیس مجلس موضوع دیگری است که باید در جای خود مورد بررسی قرار بگیرد.

او همچنین از احتمال چیزی به نام «لیست مشترک اصولگرایان معتدل و اصلاح‌طلبان» خبر داده و گفته است: اگر اصولگرایان معتدل قصد داشته باشند حساب خود را از تندروها جدا کنند بعید نمی‌دانم که در شهرهای بزرگ اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل لیست مشترک انتخاباتی داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به روند بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی اظهار کرده است:‌ ممکن است به پاس خدماتی که آقای لاریجانی در مساله برجام انجام داده است اصلاح‌طلبان در حوزه انتخابیه قم که ایشان حضور دارند از معرفی یک کاندیدای بزرگ و مشهور خودداری کنند تا شرایط ورود دوباره ایشان به مجلس فراهم شود!

 

*حسین مرعشی در حالی از این گفته است که اصلاح‌طلبان به کسی قول ریاست مجلس نمی‌دهند و یا شاید اصولگرایان و اصلاح‌طلبان لیست مشترک داشته باشند که 4 ماه قبل مواضعی دقیقاً بر خلاف این سخنان را بر زبان رانده بود...

او 4 ماه قبل هم به نوعی قول ریاست مجلس را به عارف داده بود و هم بر عدم یکسانی لیست انتخاباتی حزب کارگزاران با اصولگرایان تأکید کرده بود.

مرعشی در تیرماه گذشته در بخشی از مصاحبه خود با سایت خبرآنلاین درباره بحث ریاست مجلس دهم گفته بود: «عارف ظرفیت خوبی برای ریاست مجلس دارد و در میان اصلاح طلبان همه این را قبول دارند. بین اصلاح‌طلبان کسی نیست که این حرف را قبول نداشته باشد و هیچ کس مشکلی با عارف ندارد و همه او را قبول دارند.»

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در همان مصاحبه نیز راجع به چیزی به نام لیست مشترک گفته بود: «اصلاً لیست ما با لیست اصول‌گرایان متفاوت است.»

اکنون مشخص نیست که طی 4 ماه گذشته چه اتفاقاتی برای مرعشی رخ داده است که هم قول ریاست مجلس آینده از عارف پس گرفته می‌شود و هم لیستی که اصلاً قرار نبود مشترک باشد، اکنون عنوان می‌شود که بعید هم نیست مشترک باشد؟!

بدیهیست که این سیاست یک بام و دو هوا، در روزهای آینده ابعاد دیگری هم به خود خواهد گرفت و افکار عمومی هر روز باید شاهد بخشی از همین چرخش‌های موضعی باشند.

در زمینه نگرش جریان خاص به محمدرضا عارف و تمایل آنها به پشت دَر نشینی عارف، قابل بیان است که عبدالواحد موسوی لاری پیش از این حتی در احتمال کاندیداتوری عارف هم ابراز تردید کرده است و حتی در مواردی در برخی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهای جریان مذکور، این کنایه مطرح شده است که عارف باز هم باید برای کمک به جریان خاص، فداکاری کند!

جالب‌تر آنکه چندی قبل یکی از چهره‌های حزب کارگزاران نیز طی یادداشتی مطبوعاتی از این گفت که عارف باید برای اصلاح‌طلبان «پیمان‌نامه تشکیلاتی» امضا کند.

در اشاره به صحبت مرعشی درباره لاریجانی هم پر واضح است که نحوه رفتار زیگزاگی اصلاح‌طلبان با کسانی همچون آقای هاشمی رفسنجانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری و محمدرضا عارفی می‌تواند یک درس بزرگ باشد.

و این در حالی است که آینده برجام و مانایی یا میرایی آن (نظیر آنچه که سرنوشت توافقات هسته‌ای سال 83 هم به آن مبتلا شد!) محل تردید است...

 

***

 

تفسیر «اسلام رحمانی» مجید انصاری از «استکبارستیزی»!

مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از گفت‌وگوی تفصیلی خود با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد ضمن اینکه استکبارستیزی را مساله کلامی و اخلاقی در اعتقاد عنوان کرده! گفته است که خودبزرگ بینی، انحصارطلبی، دنیاپرستی، قدرت طلبی و حسادت از مصادیق روحیه استکباری هستند بنابراین مبارزه با استکبار باید از درون خود ما آغاز شود!

او اظهار کرده است: به همین جهت است که من توصیه می‌کنم از فرصت ١٣ آبان غیر از بحث های سیاسی که در موضوع استکبارستیزی به معنای خاص کلمه صورت می‌گیرد...به جنبه های اخلاقی این موضوع بیشتر پرداخته شود. علت نیز این است که نوعا گناهانی از این دست وقتی که معطوف به نمونه بارز آن می شود باعث غفلت از نمونه های دیگر شده و چه بسا جریان مبارزه با استکبار نیز خود دچار استکبار شود یعنی مدعی مبارزه با استکبار خود در درون خانواده، محله، روستا، شهر، اداره و جامعه خود به بیماری استکبار دچار شده باشد. بنابراین استکبارستیزی یک امر دینی و اخلاقی و دستور مستمری است.

این فرد در ادامه صحبت‌های خود از عبارت موهوم «اسلام رحمانی» نیز استفاده کرده است.

او در این باره می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران باید به عنوان مدار و محور کانون امنیت، آنچه از کشور صادر می شود پیام صلح، برادری، عقلانیت و اسلام رحمانی باشد تا هم بتواند شرّ گروه های دست نشانده استکبار مثل داعش و امثال آن را از کشورهای اسلامی دور کند و هم زمینه همبستگی امت اسلامی را بیشتر فراهم کند.

 

*روح سخنان انصاری در تقلیل معنای استکبارستیزی، تطابق آشکاری با واکنش جریان سیاسی خاص و چهره‌هایی در درون دولت نسبت به «13 آبان» دارد.

واکنشی که در روز 13 آبان و پس از آن، برخی چهره‌ها و تریبون‌های خاص، با انتخاب الفاظ و عبارات کنایه‌آمیز! خواستار چیزی به نام «عدم مصادره 13 آبان» شدند.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز اخیراً در سخنانی گفته است که برجام، آغازی بر پایان شعار «مرگ بر آمریکا» است.

در اشاره به صحبت‌های انصاری بایستی اشاره کرد که یقیناً استکبارستیزی امری اخلاقی است اما این بایسته اخلاقی اگر صحیح و اصولی باشد به مبارزه راستین با نماد استکبار داخلی و خارجی منتج می‌شود و الّا باید فهمید که دچار نقصان و انحراف بوده است.

فرایندی که ملت ایران به درستی طی کرد و در سال 57 و در نتیجه اصلاحات اخلاقی خود در مبارزه با استکبار، نماد داخلی آن یعنی شاه خائن را از تخت به زیر کشید و پس از آن، 36 سال است که هر روز گام‌های بلندتری را در مسیر اضمحلال نماد استکبار خارجی یعنی آمریکا و اذنابش برمی‌دارد.

به سخن دیگر اینکه حاجیان در عرفات نیز «رمی جمرات» می‌کنند برای اینکه هم نتیجه بخش بودن اصلاحات فردی و مبارزه با استکبار درونی را اعلام کنند و هم اینکه رمی جمرات نشانه تکامل و صحیح بودن این مبارزه درونی و نشانه آن است که اصلاحات صرفاً فردی و دین سکولاری که معتقد به مبارزه راستین با نمادهای استکبار نیست، هرگز مورد قبول خداوند متعال و عقل سلیم واقع نمی‌شود.

بالنتیجه دیدگاهی که در بحث اصلاح معتقد به طبقه‌بندی و نگاه تقلیل‌گرایانه و فردی به اصلاحات اخلاقی است، دچار اشکالات جوهری است.

در باب مسئله اسلام رحمانی نیز متأسفانه اگرچه تصور می‌شد که پس از نهیب چندی قبل مقام معظم رهبری پیرامون این عبارت موهوم، دیگر کسی از میان اصلاح‌طلبان به آن اشاره نکند اما گویا باز هم باید شنوای این عبارت از جانب اردوگاه جریان سیاسی خاص باشیم.

مقام معظم رهبری، چندی قبل پیرامون مسئله خطرناک اسلام رحمانی که جریان خاص در سنوات گذشته بارها به آن اشاره کرده و حتی از زبان معصومه ابتکار، آنرا «اسلام فراشیعه»! معرفی کرده بود، اینگونه هشدار دادند:

«اصطلاح اسلام رحمانی که این روزها رایج شده است از ترکیب دو کلمه زیبا بوجود آمده اما معنای واقعی آن چیست؟ آیا منظور این است که برخلاف قرآن که انسان‌ها را به مؤمن، کافر، دشمن و دوست تقسیم می کند باید با همه انسانها، صرفاً با رحمت برخورد کرد؟ و با کسانی که با اسلام و ملت ایران دشمنی می کنند، بر خلاف فرمان پروردگار با محبت، مودّت و مَعدِلَت رفتار کرد؟

ایشان، اینگونه حرف‌های بدون تأمل و سطحی را کاری غلط و گمراه کننده خواندند و افزودند: آیا اصطلاح اسلام رحمانی، نشأت گرفته از لیبرالیزم غربی است؟ اگر اینگونه باشد این اصطلاح، نه اسلامی است و نه حتی رحمانی و عاطفی، چرا که زیربنای لیبرالیزم یعنی تفکر اومانیستی براساس نفی پروردگار و معنویت شکل گرفته و بر پایه منافع گروههای قدرتمند، استوار است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه همین بحث، به نقد مسائلی که ارزش‌های آمریکایی نامگذاری شده، پرداختند و افزودند: جهانخوارگی نظام سلطه در همین ارزش‌های آمریکایی ریشه دارد ضمن اینکه نکات خوب این ارزش‌ها نیز، در رفتار سلطه‌جویانه مقامات آمریکایی به فراموشی سپرده شده است.

ایشان افزودند: اگر اصطلاح اسلام رحمانی به اینگونه مسائل اشاره دارد صددرصد غلط است و ربطی به اسلام واقعی ندارد»

 

***

 

بیکاری در ایران در مرز بحران نیست

چرا دولت به بیکاران وعده اشتغال در پسابرجام می‌دهد؟!

ناصر قوامی، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم، اخیراً در یک سخنرانی با اشاره به استفاده از کلمه نفوذ برای ضربه زدن به برجام توسط یک عده خاص اظهار کرده است: اینها نگران منافع خود هستند و نگرانی‌شان هیچ نسبتی با منافع ملی ندارد!

به گزارش سایت حزب ندای ایرانیان،‌ او گفته است: این عده خیل عظیم جوانان بیکار را نمی‌بینند که در اثر این تحریم و عدم ارتباط با دنیا پدید آمده است؛ جوانان تحصیل کرده‌ای که قائدتا باید بلافاصله پس از تحصیل وارد بازار کار شوند!

 

*مسئله عدم ورود برخی جوانان تحصلیکرده به بازار کار از معضلات همیشگی در ایران بوده و به نظر نمی‌رسد ربطی به اجرا یا عدم اجرای برجام داشته باشد!

ضمن اینکه به نظر می‌رسد ادعای قوامی مبنی بر وجود چیزی به نام «خیل عظیم جوانان بیکار» در ایران که به دلیل تحریم و عدم ارتباط با دنیا بیکار شده‌اند نیز باطل باشد زیرا اولاً آمار رسمی بیکاری در کشور وجود چیزی به نام خیل عظیم بیکاران را نشان نمی‌دهد، ثانیاً جمعیت بیکار یک کشور اگر به حد غیر مجاز برسد، امر نامکشوفی نیست و همه به عینه آنرا می‌بینند(مثلاً، جواهر لعل نهرو در کتاب نگاهی به تاریخ جهان خود اشاره می‌کند که در هنگام بحران اقتصادی آمریکا در اوایل قرن بیستم، آمار بیکاری در این کشور افزایش یافته بود به نحوی که گروه‌گروه جوانان بیکاری در این کشور مشاهده می‌شدند که پای پیاده از این شهر به آن شهر را برای یافتن کار جستجو می‌کردند) و ثالثاً اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران به گواه چهره‌های اقتصاددان کشورمان، هیچگاه بیشتر از 30 درصد نبوده است و مشکلات موجود در سطح اقتصاد کلان نیز به سوءمدیریت دولت برمی‌گردد.

همچنین است که ارتباط با دنیا با معنای مورد اشاره قوامی نیز اگر ثمری می‌داشت، در آفریقا و مصر و پاکستان و هندوستان می‌شد آنرا دید. کما اینکه در این کشورها با وجود ارتباط با دنیا (به معنای مورد اشاره قوامی) ده‌ها میلیون جمعیت فقیر و بیکار و گرسنه وجود دارد و اقتصاد آنها نیز اقتصادی شکننده و وابسته است.

قابل ذکر است که البته برخی چهره‌های جریان سیاسی خاص، گاهاً سخنان عجیبی را درباره وضعیت اقتصادی کشورمان اظهار می‌کنند.

غیر از اظهارات قوامی، ابراهیم اصغرزاده نیز چندی قبل در همین باره گفته بود: قضیه تحریم و انزوای کشور که زندگی مردم را فلج کرده و آینده فرزندانمان را گروگان گرفته است!

قبل از اصغرزاده هم «محسن رهامی»، از کنشگران معروف اصلاح‌طلب پیرامون تحریم‌ها اینطور اظهار کرده بود که:‌ «تحریم‌ها و قطعنامه‌ها کشور را فلج کرده و تا حل نشود نمی‌توانیم حوزه اقتصاد کشور را 100 درصد حل کنیم»!

در اشاره به وعده و وعیدهای تلویحی موجود در کلام قوامی مبنی بر اینکه اجرای برجام موجب ایجاد اشتغال می‌شود نیز باید گفت که متأسفانه وعده و وعید‌های جریان خاص و برخی چهره‌های دولتی پیرامون معجزه بودن برجام! از حد گذشته است.

همزمان با انتشار اظهارات قوامی در سایت حزب ندای ایرانیان، مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور روحانی هم به اعتماد گفته است:‌ دولت بعد از اجرایی کردن توافق و رفع تحریم‌ها، گشایش بزرگی را برای جذب سرمایه گذاری، ایجاد اشتغال برای جوانان ایجاد خواهد کرد.

قبل از انصاری نیز، این رئیس‌جمهور روحانی بود که چندی قبل در سفر استانی خود به مازندران بیان کرد: امروز برجام باید سکوی پرش جوانان انقلابی ما باشد!

این اظهارات جالب در حالی بیان شده‌اند که بارها و بارها کسانی و محافلی، از سوی جریان خاص به‌عنوان مسببان بزرگنمایی پیرامون دستاوردهای برجام معرفی شده‌اند!

غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران نیز چند ماه قبل در یک مصاحبه گفته بود:‌ روحانی نبود که همه چیز را به مذاکرات گره زد...


ویدیو مرتبط :
نظر مرحوم آیت الله مرعشی نجفی در مورد تفسیر المیزان