فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



ماجرای آشنایی و رفاقت فرخ نعمتی با مرحوم حسین منزوی


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، موسسه فرهنگی و هنری هلال این روزها که همزمان است با روزهای نزدیک به درگذشت حسین منزوی شاعر معاصر کشورمان، مجموعه‌ای از شعرهای این شاعر را با صدای فرخ نعمتی بازیگر سینما و تلویزیون منتشر شده است.

به بهانه انتشار این مجموعه گپ و گفتی با فرخ نعمتی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

*درباره ویژگی‌‌های مجموعه‌ شعرهای مرحوم منزوی که با صدای شما منتشر شده‌ است، توضیح می‌دهید؟

این کار نتیجه یک همکاری است که بین من و موسسه هلال انجام شده است. دکتر جلیلی، از دوستان من، مسئولیت استودیو موسسه را بر عهده دارند و این آشنایی باعث همکاری شد. در این کار هم مسئولیت انتخاب موسیقی و ضبط کارها را ایشان به عهده داشتند. در این مجموعه تعدادی از شعرهای دوست فقیدم آقای حسین منزوی را در فرصتی در استودیو خواندم و بعد تصمیم گرفته شد در فرصتی تعدادی از آنها به صورت یک سی دی عرضه شود.

*چه تعداد از اشعار مرحوم منزوی در این مجموعه آمده است؟

من تعداد 40 شعر را انتخاب کردم و از آن بین، بنا بر ملاحظاتی که موسسه داشته است، حدود 25 غزل دراین مجموعه آمده است.

*به دوستیتان با مرحوم منزوی اشاره کردید، در این باره توضیح می دهید؟

من خیلی جوان و دانشجو بودم که در یکی از شب های شعر مرحوم منزوی در دانشگاه تهران شرکت کردم و با ایشان از نزدیک آشنا شدم. این دوستی به شکلی ادامه پیدا کرد و تا اواخر عمرشان گاهی به من سر می‌زدند و گاهی از نزدیک ایشان را می‌دیدم. دوستی ما در این حد بود. یادم می‌آید یک بار در باره شعرهایشان به من گفتند هر جا دوست داری این شعرها را بخوان و من هم به این گفته این روزها عمل کردم به شکلی.

*شنیده‌ام دست خطی هم از مرحوم منزوی در این باره دارید؟

ایشان یادداشت‌های مختلفی برای من گذاشتند. همان طور که گفتم در سال‌های اواخر جنگ در دفتری که داشتم به من سر می‌زد و ساعتی می‌نشست و با هم چایی می‌خوردیم. بعضی روزها بیرون از شرکت بودم. می‌دیدم آمده و رفته و یادداشتی برای من گذاشته. در بعضی از این یادداشت‌ها شعرهایی هست که من در هیچ کدام از مجموعه‌های ایشان ندیدم و همچنین یادداشت‌های خصوصی که برام یادگار گذاشته است. در یکی از این یادداشت‌ها هم اشاره کرده به اینکه هر جا دلت خواست شعرهایم را بخوان.

 

*تصمیم به ادامه این مجموعه و خواندن شعرهای بیشتری دارید؟

تداوم هر کاری گمان می‌کنم به استقبالی که از آن کار می‌شود، ارتباط دارد. من در حیطه شعر  تلاش کردم آنچه که خودم از شعر معاصر می‌دانم،‌ بتوانم به نسل جوان‌تر منتقل کنم. بعضی وقت‌ها نحوه ارائه کارها محدود می‌شود به  یک نوع شعرهای خاص. همین دیروز با همسرم درباره شعرهای مرحوم اخوان ثالث صحبت می‌کردیم. چند شعر را با هم خواندیم و شنیدیدم. دیدم شعرهای بلند و قصه گونه دارد و چیزی نیست که بتوان در هر مجلسی خواند و هر کسی آن را گوش بدهد و استفاده کند. به این فکر می‌کردم که شاید نحوه ارائه این نوع کارها باید تفاوت کند و به این فکر افتادم همراه کتاب‌هایی که از مرحوم اخوان ثالث است، سی دی‌هایی عرض شود با قیمت نازل و حتی رایگان فقط در جهت اینکه این شعرها و شعرهای دیگر شعرای معاصر ما که ممکن است خواندن اشعارشان برای جوان‌تر سخت باشد، کمکی کند و درک شعرها آسان‌تر شود. شاید هم روزی این کار را درباره شعرهای اخوان ثالث و نیما یوشیج انجام دهم.

*شعرهای مرحوم منزوی هم همراه با کتاب یا متن اشعار عرضه می‌شود یا صرفا سی دی شعرخوانی شماست؟

گمان نمی‌کنم. متاسفانه خودم بسته‌ای که برای انتشار آماده شده را ندیدم و فکر می کنم منحصر به سی دی باشد البته امیدوارم این اتفاق بیافتد و این غزل ها اگر به صورت چاپی هم در اختیار خریداران قرار بگیرد، بهتر است.

*این شعرخوانی را صرفا برای شعرهای مرحوم منزوی انجام دادید یا پیش از این برای شاعران دیگر هم انجام دادید؟

نه. فقط این‌که عرضه می‌شود برای حسین منزوی است.

*برنامه رونمایی برای این مجموعه در نظر گرفته شده است؟

اطلاع دقیقی ندارم چه بسا چنین برنامه‌ای هم داشته باشند. این روزها مشغول کار دیگری بودم. هر کاری که ما انجام می‌دهیم، یک سال قبل اجرا کرده‌ایم. در سینما هم همین حالت را دارد. این روزها چون درگیر کار دیگری بودم فرصت نکردم از نزدیک با کار برخوردم کنم. امیدوارم نحوه ارائه و پخش خوبی داشته باشد.

*به دستخط‌های مرحوم منزوی اشاره کردید، امکان انتشار این دست خط ها وجود دارد؟

نه خیلی خصوصی هستند. همان یادداشت هم که نوشته شعرهای من را بخوان، در یادداشتی خصوصی است که به دلایلی ترجیح می‌دهم منتشر نکنم.

انتهای پیام/و


ویدیو مرتبط :
شعر دیوار با صدای مرحوم حسین منزوی