تحلیلِ پیام انتخابات هفتم اسفند


انتخابات پرشور هفتم اسفندماه نماد آگاهی و بیانگر رشد و بلوغ سیاسی مردم در تعیین سرنوشت خود و کشورشان بود. حضور گسترده مردم پای صندوق های رای و نتایج انتخابات به سود جریان اصلاح طلب، در کنار نمایش این آگاهی و رشد، پیام های دیگری نیز دربرداشت.گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا برای بررسی دلایل مشارکت گسترده مردم در انتخابات، تحلیل نتایج، تاثیر این انتخابات بر آینده کشور و وضعیت تعامل مجلس دهم با دولت تدبیر و امید با شماری از مسوولان، دانشگاهیان و فعالان سیاسی به گفت وگو پرداخت.

*** ترقی: مشارکت این دوره نشانه بازیابی اعتماد به صندوق رای بود«حمیدرضا ترقی» معاون بین الملل «حزب موتلفه اسلامی» در زمینه چرایی مشارکت گسترده مردم در انتخابات به پژوهشگر ایرنا گفت: آماری که وزارت کشور از حضور مردم پای صندوق های رای اعلام کرد نشان دهنده آن است که مردم به فراخوان نظام و رهبری لبیک گفتند. همچنین یکی دیگر از پیام های مشارکت در انتخابات بازیابی اعتماد مردم به صندوق های رای بود. قبل از انتخابات دشمنان نظام سعی داشتند با ایجاد فضای دوقطبی در جامعه طیف های مختلف را به موافق و مخالف نظام تقسیم کنند اما باید بگویم مشارکت گسترده مردم در این انتخابات نقشه تفرقه افکن دشمنان را با شکست مواجه کرد.این فعال سیاسی اصولگرا افزود: دولت ها بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سعی دارند مجلسی همسو و همگرا داشته باشند. هر چند که در این دوره ما شاهد پیروزی قاطع حامیان دولت نبودیم اما با نگاهی به موافقان و مخالفان دولت یازدهم در مجلس نهم و پیروزی مهره های اعتدالی 2 طرف، می توان گفت مجلس دهم یک مجلس هماهنگ با دولت است.وی در زمینه نتایج انتخابات ادعا کرد: پیروزی اصولگرایان در کشور یک اتفاق پیش بینی شده بود ولی نتایج انتخابات تهران به خاطر رقابت لیستی اتفاق افتاد و این نشان دهنده تفاوت سلیقه های سیاسی در این کلان شهر است. در مجموع، نتیجه این انتخابات می تواند به پشتوانه ای برای دولت تدبیر و امید در عرصه بین المللی تبدیل می شود. دولت می تواند با بهره گیری از مشارکت بالای مردمی سیاست های خود را در عرصه های مختلف تقویت کند.

*** امانی: همبستگی و آشتی ملی در هفتم اسفند رقم خورد«شهربانو امانی» نماینده پیشین مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و از فعالان سیاسی اصلاح طلب در زمینه مشارکت مردمی در انتخابات اظهار کرد: همه آمدند چه کسانی که دنبال فرجام نهایی برجام بودند و چه کسانی که برای پیروزی حزب یا جناح سیاسی خود تلاش می کردند. این مشارکت نشانه ای از حضور تاثیرگذار مردم در انتخابات به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای تغییر و تحول بود.وی یادآور شد: در بحث نتایج انتخابات باید بگویم در طول 2سال گذشته بزرگان انقلاب مانند هاشمی رفسنجانی و چهره هایی چون روحانی، سید حسن خمینی و سید محمد خاتمی در کنار شخصیت های مهم دیگر تلاش های فراوانی انجام دادند تا چنین مشارکت و نتیجه ای در کشور رقم بخورد. این نتیجه نمود بارزی از انسجام و همبستگی در کنار آشتی ملی است که تمام بزرگان نظام در آن نقش داشتند.نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت: مجلس دهم با توجه به ساختار دولت کنونی به یقین تعامل خوبی با دولت تدبیر و امید دارد. انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و موفقیت دولت در برخی از زمینه ها، موجب مشارکت گسترده ای در انتخابات شد.

*** میر تاج الدینی: نتیجه انتخابات نشانگر تغییر ذایقه سیاسی مردم و معرف کارنامه نمایندگان است«محمدرضا میرتاج الدینی» معاون پارلمانی دولت دهم در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ضمن اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات اظهار کرد: این حضور و نتیجه آن از جنبه های مختلف پیام هایی دارد. یکی از مهمترین پیام های این انتخابات بحث مردمی بودن نمایندگان و ارتباط تنگاتنگ آنها با مردم است. در برخی شهرستان ها و حوزه های انتخابیه کوچک که نمایندگان اصولگرا با مردم ارتباط نزدیک داشتند پیروزی برای آنها رقم خورد اما در حوزه انتخابیه ای مثل تهران که نمایندگان اصولگرا بیشتر سیاسی کار بودند، نتوانستند رای لازم را برای حضور مجدد در انتخابات کسب کنند. نتایج این انتخابات به ویژه در حوزه تهران نشان دهنده آن است که سلایق و ذایقه های سیاسی مردم تغییر کرده و نظریه پردازان اصولگرا باید به این مهم توجه ویژه ای داشته باشند.نماینده اصولگرای مجلس هفتم و هشتم در ادامه تصریح کرد: تعامل دولت ها و مجلس شورای اسلامی در مقاطع مختلف یک اصل تعریف شده و فلسفه مسوولیت نمایندگی در راستای خدمت به مردم است و اگر تعاملی در این زمینه شکل گیرد به قصد خدمت به مردم است نه بحث های سیاسی و حزبی.

*** نصیرپور: تحکیم جمهوریتِ نظام مهمترین پیام انتخابات بود«مجید نصیرپور» معاون نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی دولت یازدهم دیگر چهره سیاسی بود که به تحلیل مشارکت مردم و نتیجه انتخابات پرداخت. وی با بیان اینکه مشارکت بالای 60 درصد در انتخابات هفتم اسفند پیام های فراوانی دارد، گفت: یکی از مهمترین پیام های این انتخابات تحکیم مقوله جمهوریت نظام بود.نصیرپور افزود: هر چند پیش بینی نتیجه انتخابات در کشور به خاطر رد صلاحیت ها مشکل بود اما حمایت بزرگان نظام از لیست حامیان دولت موجب شد تا مردم این لیست را انتخاب کنند.او در زمینه کارکرد رای بالای مردم در انتخابات گفت: اولین و مهمترین کارکرد رای مردم در هفتم اسفند ماه تحکیم پایه های جمهوریت نظام بود زیرا نظام ما یک نظام مردمسالار است که پشتوانه آن حرکت مردمی بوده و خواهد بود. تحکیم نظام و مقبولیت مجدد دولت یازدهم در این انتخابات موجب می شود دولت با دستی باز در فضای بین المللی و سیاست داخلی به دنبال منافع کشور باشد.

*** قنبری: نتیجه انتخابات هفتم اسفند محصول تدبیر بزرگان اصلاحات بود«داریوش قنبری» مدرس علوم سیاسی دانشگاه «الزهرا» در تبیین دلایل مشارکت حداکثری مردم و نتیجه انتخابات هفتم اسفندماه به پژوهشگر ایرنا گفت: اگر بخواهیم شگفتی های انتخابات اخیر را بررسی کنیم باید بگویم نتیجه این انتخابات تعبیر آیه شریفه «مکروا و مکر اللَّه واللَّه خیر الماکرین» است زیرا طیف مقابل اصلاح طلبان، از ماه ها پیش از انتخابات برنامه های فراوانی برای تخریب چهره ها و نامزدهای احتمالی اصلاحات را در دستور کار قرار داده بودند.او در ادامه گفت: بعد از رد صلاحیت گسترده اصلاح طلبان برخی فکر می کردند انتخابات این دوره کم رمق و تک جناحی است اما تدبیر بزرگان اصلاحات در کنار عملکرد ضعیف اصولگرایان در دولت و مجلس های گذشته، موجب شد مردم همراه و همدل با اصلاح طلبان، حماسه ای غیر قابل باور خلق کنند.نماینده دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سه دوره مجلس و 2 دوره دولت به صورت متوالی در دست جناح اصولگرا بود اما عملکرد آنها در زمینه های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی بسیار ناامید کننده بود. مردم از این وضعیت خسته شدند و با حضور پای صندوق های رای نمایندگان مورد نظر خود را انتخاب کردند.قنبری در پایان گفت: برخی می خواهند انتخابات مجلس شورای اسلامی را به نفع خود مصادره کنند اما باید توجه کنیم اگر برخی از اصولگرایان موفق به راهیابی به مجلس شورای اسلامی شدند، نتیجه شعار حمایت از دولت بود. این می تواند نقطه اتکایی برای دولت تدبیر و امید باشد. یقین بدانید این مجلس در شکل کلی همراه و همدل با دولت تدبیر و امید است.** گروه پژوهش و تحلیل خبریپژوهشم**2052**9279

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تاثیر انتخابات 12 اسفند در بیداری اسلامی