علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اصلاح ژنتیكی برای بریدن ترمز سیستم ایمنی مقابل سرطان


به گزارش گروه علمی ایرنا از نشریه معتبر علمی ساینس، وظیفه سیستم ایمنی بدن دفاع در برابر عفونت ها و غدد سرطانی است، اما تومورها موفق به متوقف كردن حملات سیستم ایمنی می شوند.
تیم محققان در دانشگاه كالج لندن دی‌ان‌ای سلول‌های سیستم ایمنی را طوری دستكاری كردند كه مقابله آنها با سلول سرطانی متوقف نشود.كارشناسان می گویند كه این ایده باید در انسان هم آزمایش شود، اما حتی در موش هم تحولی هیجان‌انگیز است.
در سال های اخیر بهره برداری از سیستم ایمنی بدن برای نبرد با سرطان یكی از مهیج‌ترین رشته های پزشكی بوده است.
بخش بزرگی از این تحقیقات صرف كشف حقه های شیمیایی می شود كه تومورها برای از كار انداختن سیستم ایمنی سوار می كنند.طبقه ای از داروها به نام ''چكپوینت اینهیبیتور''ها مثل پمبرولیزوماب و نیوولوماب هستند كه حقه‌ تومورها را مسدود می كنند و هم اكنون برای بیماران تجویز می شوند.
این داروها در برخی بیماران به نتایج خیره كننده منجر می شود اما می تواند باعث عوارض جانبی شود چون كل سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
شیوه ای كه هم‌اكنون درحال آزمایش است یكی از این حقه ها را خنثی می كند تا مانع از كار افتادن سیستم ایمنی شود، اما فقط آن دسته از سلول های ایمنی را دستكاری می‌كند كه به سرطان حمله می كنند. یعنی باقی سلول های ایمنی دست نمی خورند.
در آزمایش ها به روی موش، دانشمندان سلول های مهاجم تی - كه بافت های سرطانی را می بلعند - را از درون تومور استخراج كردند.سپس با استفاده از پیشرفته ترین فناوری ویرایش ژنتیكی، دی‌ان‌ای در داخل سلول های تی اصلاح شد به طوری كه سرطان ها نتوانند مانع حمله آنها شوند.دانشمندان می گویند كه با این كار به اصطلاح 'ترمز سلول ایمنی را می برند.'
در آزمایش ها به روی دو سرطان، ملانوما و فیبروساركوما، درصد بقای موش ها از كمتر از 20 درصد طی 60 روز بدون درمان، به بیش از 70 درصد با درمان، افزایش یافت.
دكتر سرجیو كوزادا، از محققان در این مطالعه، گفت:‌ 'این كشفی هیجان انگیز است و بدان معنی است كه ممكن است راهی برای دور زدن سیستم دفاعی سرطان داشته باشیم.'
داروهای موجود همه سلول های ایمنی بدن را دستكاری می كنند كه دارای عوارض جانبی است، درحالی كه شیوه تازه فقط سلول هایی را تغییر می دهد كه به سرطان می رسند.
علمی **1354**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سیستم ایمنی ذاتی- NK و سرطان