سرگرمی


2 دقیقه پیش

دانلود بازی اندروید

اندروید (از یونانی: به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی))، (به انگلیسی: Android) یک سیستم عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌نماید و ...
2 دقیقه پیش

بازی اکشن-ماجرایی اسطوره های کوچک/ Pocket Legends

آخرین خبر/ Pocket Legends یکی از جذاب ترین بازی های آنلاین اکشن و سرگرم کننده برای سیستم عامل اندروید است. باید اشاره کرد که این بازی، اولین و بهترین بازی کمپانی MMO است که موفقیت ...



آموزش خواب به نوزاد در هفت روز


  X  

تاریخ خبر : پنج‌شنبه 1394.08.14 - 08:14

آموزش خواب به نوزاد در هفت روز

پارسه گرد/ آيا شما هم به‌طور دائم در حال نظارت بر نوزاد خود هستيد؟ از بين بردن عادت‌هاي بد خوابيدن نوزاد يکي از مهم‌ترين کارهايي است که مي‌توان براي سلامت او و سلامت خود شما انجام داد.
حقايقي در مورد خوابيدن نوزادان
در اولين روزهاي زندگي با نوزاد، بر مسائلي تمرکز کنيد که براي نوزاد خوب و مفيد باشند و بدين ترتيب ممکن است شب‌ها را بدون آن‌که بخوابيد سپري نماييد. تا حدود هفته‌ي ششم، ديگر هر چند ساعت يک بار بيدار شدن براي شما تکراري خواهد شد. تا ماه سوم، ديگر تظاهر مي‌کنيد که خواب هستيد تا همسرتان بيدار شود و شيشه‌ي شير را به دهان نوزاد بگذارد. ديگر به‌خاطر نمي‌آوريد که خسته نبودن چگونه است.
به گفته‌ي دکتر چارلز شيفر، بيشتر نوزادان اگر شرايط مناسبي داشته باشند و شما به آن‌ها اجازه دهيد، از سه يا چهار ماهگي، شروع به خواب کامل شبانه خواهند کرد. اما بسياري از پدر و مادرها به‌طور ناخواسته عادت‌هاي بد نوزاد در مورد خوابيدن را افزايش مي‌دهند و اين عادت‌ها ممکن است تا سال‌ها ادامه پيدا کنند. اگر نوزاد شما 6 ماه يا بيشتر دارد و هنوز هم شب‌ها بيدارمي‌ماند، زمان آن فرا رسيده است که قدمي در اين زمينه برداريد. و حتي اگر يک نوزاد تازه به‌دنيا آمده داريد، هيچ گاه براي آموزش مهارت‌هاي خوب خوابيدن زود نيست. برنامه‌ي هفت روزه‌ي ما خواب خوب شبانه را براي شما و نوزادتان (با کمترين ميزان گريه) تضمين مي‌کند.
روز اول: برنامه‌ي منظمي را آغاز کنيد
شب و روز براي بسياري از نوزادان قابل تشخيص نيست، چرت‌هاي طولاني بعدازظهر و بيدار شدن براي بازي در زمان خواب، تفکيک شب و روز را براي نوزاد غيرممکن مي‌کند. اما امروز، قرار است که اين مشکل رفع شود. دکتر جان هرمن، مدير مرکز اختلال خواب در مرکز پزشکي اطفال دالاس، مي‌گويد "جديدترين پژوهش‌ها نشان مي‌دهند که نوزادان مي‌توانند تفاوت روز و شب را از همان بدو تولد ياد بگيرند". تنها کافي است نشانه‌هايي را که باعث ايجاد اين درک مي‌شوند در اختيار او قرار دهيد.
فردا نوزاد را صبح زود بيدار کنيد و او را عادت بدهيد که هر روز در همان ساعت از خواب بيدار شود. گهواره‌ي او را نزديک يک پنجره قرار دهيد و پرده‌ها را کنار بزنيد. به عقيده‌ي دکتر هرمن "نور طبيعي به نوزاد کمک مي‌کند که ريتم شبانه‌روزي بدن خود را تنظيم کند". چرت زدن در شرايطي که پرده‌ها بالا هستند نيز به پيشرفت اين روند کمک خواهد کرد. اگر نوزاد در نور روز از خواب بيدار شود، متوجه خواهد شد که وقت بيدار ماندن است. اگر در تاريکي شب از خواب بيدار شود ياد مي‌گيرد که دوباره به خواب برود.
در هنگام شب، کارهاي آرام و بي سر و صدا انجام دهيد.دکتر کلر لرنر، متخصص رشد کودک در مرکز ملي نوزادان، نوپاها و خانواده‌ها در واشنگتن مي‌گويد "برنامه‌ي خواب منظمي داشته باشيد!". لباس خواب کودک را به او بپوشانيد و او را در تخت يا گهواره‌اش بگذاريد و چراغ‌ها را خاموش کنيد. پيش از آن که او را بخوابانيد، مي‌توانيد براي او يک قصه يا آواز بخوانيد که به سيستم حسي او حس آرامش بدهد.
روز دوم: تمرين کنيد
امروز قرار است برنامه‌اي را که از ديروز آغاز کرده‌ايد ادامه دهيد. اگر نوزاد شما هنوز به غذا خوردن در شب نياز دارد، اين مسئله مي‌تواند زمان خوبي براي تاکيد بر تفاوت ميان شب و روز باشيد. شيردهي شبانه را با آرامش انجام دهيد و نور خانه را به حداقل برسانيد. تا جايي‌که مي‌توانيد از تحريک نوزاد و به هيجان آوردن او جلوگيري کنيد. در طول روز، شيردهي را با فعاليت زياد (مثلا با قلقلک دادن کف پاي او يا آواز خواندن) انجام دهيد تا تفاوت روز و شب را درک کند.
دقت کنيد چه چيزهايي باعث آرامش نوزاد در هنگام شب مي‌شود. به عقيده‌ي لرنر، حمام کردن مي‌تواند براي يک نوزاد آرامش‌بخش باشد در حالي‌که براي نوزاد ديگري مي‌تواند نشاط‌‌ آور و انرژي‌زا باشد. مي‌توانيد صداي سفيد را نيز در مورد نوزادتان امتحان کنيد. صداي پنکه يا تصفيه‌کننده‌ي هوا يا صداي آرام راديو بسياري از نوزادان را آرام مي‌کند. خوبي صداي سفيد اين است که مي‌توانيد با گذشت زمان و با آغاز به خواب رفتن نوزاد، آن‌را قطع کنيد.
روز سوم: گريه آغاز مي‌شود
خود را آماده کنيد: امشب قرار است نوزاد را در حالي‌که هنوز بيدار است به رختخواب ببريد. اين تنها کار مهمي است که مي‌توانيد انجام دهيد. اگر براي مثال، نوزاد در حال شير خوردن به خواب رفت، طوري او را بلند کنيد که وقتي او را در تخت مي‌گذاريد چشم‌هاي خود را باز کند.قطعا، کمي گريه (يا بيشتر) در ادامه‌ي اين کار اتفاق خواهد افتاد. اما مطمئن باشيد که اين مسئله براي شما سخت‌تر از نوزاد است. معمولا پدر و مادرها از شنيدن صداي گريه‌ي نوزاد خود بي‌تاب مي‌شوند اما به‌خاطر داشته باشيد که نتيجه‌ي نهايي يعني خواب، براي شما و تمام خانواده مفيد خواهد بود. نگران اين موضوع نباشيد که ناديده گرفتن نوزاد در حال گريه، به لحاظ رواني به او آسيب وارد مي‌کند. اگر نيازهاي ديگر او را به طور کامل برطرف مي‌کنيد اين موقعيت باعث کاهش حس امنيت او نخواهد شد.
همچنين اگر سن نوزاد شما خيلي کم است باز هم نبايد نگران گريه‌ي او باشيد. در واقع، هرچه سن نوزاد کمتر باشد، اين روند آسان‌تر خواهد بود. نوزادان بزرگتر از 5 يا 6 ماه به‌طور طبيعي از اين که قوانين اتاقش را تغيير داده‌ايد زودتر و بيشتر ناراحت و آشفته مي‌شوند. در مقابل، يک نوزاد 3 ماهه، تنها قوانين و عادت‌هايي را مي‌شناسد که شما مي‌سازيد. در مورد نوزادان کوچک‌تر، والدين معمولا فکر مي‌کنند که روند گريه و ناراحتي بيشتر طول خواهد کشيد. گريه‌ي نوزاد کمتر از 5 ماه معمولا حدود 15 تا 20 دقيقه به طول مي‌انجامد.
اگر گريه و آشفتگي نوزاد طول کشيد، به‌طور مرتب به او سر بزنيد و به او اطمينان بدهيد که در کنارش هستيد؛ شب اول اين کار را هر پنج دقيقه يک بار انجام دهيد. اما ملاقات‌هاي خود را کوتاه انجام دهيد: چراغ را روشن نکنيد، او را از تخت بيرون نياوريد يا شيشه شير به او ندهيد. اگر نوزاد با يکي از اين کارها به خواب رود، اگر باز هم بيدار شود براي آن گريه خواهد.
روز چهارم: تحمل کنيد
ديشب، شبي طولاني بود. در عوض، امشب انتظار کمي پيشرفت را داشته باشيد. نوزاد شما امشب زودتر به‌خاطر خواهد آورد که گريه کردن نتيجه‌اي نخواهد داشت. هنگامي‌که او در حال گريه و اعتراض است، ملاقات‌هاي خود را هر ده دقيقه يک بار انجام دهيد. و هر چه که اتفاق بيفتد، تسليم نشويد. اگر متناقض عمل کنيد، نوزاد ياد مي‌گيرد که براي خواسته‌اش گريه کند. او احتمالا تا فردا صبح فقط دو بار گريه خواهد کرد.
روز پنجم: نوزاد آرام مي‌گيرد
بيشتر نوزادان در سه تا پنج روز اول به اين برنامه عادت مي‌کنند، بنابراين امشب مي‌تواند شب شانس و خوشحالي شما باشد. اگر نوزاد شما هنوز هم آشفته است، ملاقات‌هاي خود را به هر 15 دقيقه يک بار تغيير دهيد. برخي از نوزادان نياز دارند که مطمئن شوند شما به آن‌ها سر مي‌زنيد اما برخي از نوزادان اين موضوع را دوست ندارند.
سر زدن به نوزاد واقعا به سود والدين است. اگر متوجه شده‌ايد که با هر بار سر زدن به نوزاد، او آشفته مي‌شود و همچنين مي‌توانيد دور ماندن از او را هم تحمل کنيد، بهتر است هر چند دقيقه يک بار به او سر بزنيد اما هر بار اين کار را از گوشه‌ي در انجام دهيد تا او شما را نبيند.
يکي ديگر از مسائل رايج، سير کردن نوزاد در طول شب است. در حدو سه يا چهار ماهگي، بيشتر نوزادان ديگر نياز به غذا خوردن شبانه ندارند. واضح است که شما نمي‌توانيد خود به تنهايي تصميم بگيريد که غذاي شبانه‌ي نوزاد را قطع کنيد. اما سعي کنيد در صورت شيردهي شبانه، در سکوت و با زمان کوتاه اين کار را انجام دهيد: او را در آغوش بگيريد اما براش آواز نخوانيد، حتي در هنگام تعويض پوشک نيز چراغ‌ها را روشن نکنيد و بلافاصله پس از تمام شدن کارش، او را در تخت بگذاريد. اين تصور غلط را نداشته باشيد که نوزادان بزرگ‌تر به‌خاطر گرسنگي از خواب بيدار مي‌شوند. نوزادان سنگين‌تر از پنج کيلو، نياز کمتري به شير خوردن شبانه دارند و به احتمال زياد از روي عادت از خواب بيدار مي‌شوند. گاهي غذا دادن بيش از حد است که نوزاد را از خواب بيدار مي‌کند؛ چرا که به دليل غذاي زياد، پوشکشان کثيف مي‌شود و آن‌ها را از خواب بيدار مي‌کند.
روز ششم: نوزاد مي‌خوابد
خيلي خوشحال‌کننده است، نه؟ اما به احتمال قوي شما در راهرو قدم خواهيد زد. ممکن است از خواب بيدار شويد تا به نوزاد سر بزنيد. آرام باشيد! لباس خواب گرم به او بپوشانيد تا نگران کنار رفتن پتوي او نشويد، و سعي کنيد صداي او را بشنويد. اکنون که تا اين حد پيشرفت کرده‌ايد، با عجله‌هاي بي‌مورد آن را خراب نکنيد. بگذاريد نوزاد خودش به آرامش برسد. شما هم بايد آرام باشيد تا بتوانيد کمي بخوابيد.
روز هفتم: شما هم با آرامش به خواب خواهيد رفت
جا دارد خود را تشويق کنيد. شما نه تنها خواب شبانه‌ي خود را بازگردانده‌ايد بلکه به نوزادتان هم هديه‌ي فوق‌العاده‌اي داده‌ايد: عادت‌ خوب خوابيدن به اندازه‌ي بهداشت براي سلامتي نوزاد لازم و ضروري است. البته، مسائلي مانند بيماري، ورود خواهر يا برادر جديد، يا سفر مي‌تواند اين عادت‌ها را گاهي تغيير دهد. حتي نوزاداني که به راحتي و بدون مشکل مي‌خوابند نيز گاهي با مشکل خواب مواجه مي‌شوند. اما هر وقت که نياز داشتيد مي‌توانيد به برنامه‌ي خود بازگرديد. اين بار نوزاد با دردسر کمتري اين روند را طي خواهد کرد.

نظر شما


ویدیو مرتبط :
آموزش حمام نوزاد قبل از خواب شبانه