رهاسازی آب سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از آغاز مرحله دوم رهاسازی آب از مخزن سد بوکان به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.

کیومرث دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیاء دریاچه ارومیه و بر اساس برنامه زمانبندی تهیه شده، مرحله دوم عملیات رهاسازی آب از سد بوکان با دبی 70 متر مکعب انجام شد.

دانشجو افزود: مرحله اول رهاسازی از سد بوکان از دوم تا شانزدهم آذرماه به میزان 60 میلیون متر مکعب انجام شده بود که با توجه به ابلاغیه شرکت مدیریت منابع آب ایران مرحله دوم رهاسازی آب از سد بوکان از 27 دی ماه آغاز شده و به مدت 10 روز عملیاتی می‌شود.

وی ادامه داد: قرار است در این مرحله 61 میلیون مترمکعب آب از این سد روانه دریاچه ارومیه شود که از این میزان 11 میلیون مترمکعب مربوط به سد ساروق است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی تصریح کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سدها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و به همین دلیل لازم است مردم محلی در زمان رهاسازی و پس از آن از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه‌های مربوطه و هرگونه برداشت غیرمجاز آب خودداری کنند.

وی افزود: امیدواریم اقداماتی که برای بهبود وضعیت دریاچه ارومیه انجام می‌شود موثر واقع شود.

به گزارش ایسنا، سد بوکان با هسته رسی در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهر بوکان در جنوب آذربایجان غربی قرار دارد.

این سد برای تنظیم و استفاده از آب و سیلاب‌های رودخانه زرینه رود ایجاد شده و جهت آبیاری اراضی پایین دست سدی در محل جنوب شرقی بوکان بر روی این رودخانه بسته شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
رها سازی آب مازاد سد بوکان