سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ورود ترامادول از پاکستان/ کشف چندین محموله در مرز/ تولید و ورود ترامادول محدود شد


پرویز افشار امروز در حاشیه همایش پیشگیری و مقابله با مواد مخدر در پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شرق استان تهران اظهار داشت: حدود یک دهه پیش به صورت کاملاً ناخواسته و بدون در نظر گرفتن عوارض آن، بحث ورود ترامادل را در کشور به عنوان یک داروی ضد درد به داروهای کشور اضافه کردیم.

وی افزود: بعد از زمانی، متوجه شدیم که مصرف این دارو ‌که باید محدود به برخی دردهای خاص شود، جنبه عمومی پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از افراد ترامادل را بیشتر از نیازشان مصرف می‌کنند.

افشار تصریح کرد: عوارض جدی سوءمصرف ترامادول مانند تشنج‌های مقاوم به درمان، مسمومیت‌های کبدی، ناهنجاری‌های جنینی در بانوان و ... است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: تصمیم گرفتیم این دارو را محدود کنیم؛ اما دیدیم که بسیاری از افراد به ترامادول وابسته شدند و اگر محدود کنیم، همان اتفاقی می‌افتد که کشورهای همسایه ما مانند هند و پاکستان ترامادول را در بسته‌بندی‌ها و با نام شرکت‌های ایرانی تولید و از مرزهای کشور وارد می‌کنند.

وی در خصوص حجم ورود ترامادول به کشور نیز گفت: در کشور همدلی خوبی بین دستگاه‌ها برای مبارزه با مواد مخدر به وجود آمده که یکی از آن‌ها کنترل موادی بود که مصرف دوگانه در کشور پیدا کرده بودند؛ مانند ترامادول که سال‌هاست توسط افراد مصرف می‌شود اما بیشتر از حد نیاز دارویی در کشور وجود داشت و سوءمصرف می‌شد.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: با مصوبه کمیته درمان ستاد و کمیته پیش‌سازها، تولید و ورود ترامادول به کشور محدود شد و به حد موردنیاز طبی رسید.

افشار تصریح کرد: با توجه به وابستگی زیاد افراد به ترامادول، تعدادی از کشورها و افراد سودجو اقدام به تولید ترامادول با نام و بسته‌بندی ایرانی و آن را به کشورمان وارد کردند که چندین محموله از کشورهای پاکستان و هند قبل از ورود کشف و ضبط شد.

افشار افزود: اینکه آیا اصالتاً شرکتی که شناسایی‌شده، اقدام به تولید کرده یا خیر مشخص نیست؛ اما این داروها به صورت کاملاً غیرقانونی و تقلبی در آن کشورها تولید شده و ممکن است ماده مؤثره آن‌ها با ماده مشابه ایرانی متفاوت باشد اما از لحاظ شکل، رنگ و بسته‌بندی دقیقاً مشابه داروی ایرانی است و از طریق مرزهای جنوب شرقی مانند سراوان مبادرت به وارد کردن این محموله‌ها می‌کردند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: چندین محموله در مرز کشف شده است ولی از میزان کشفیات اطلاعی در دست نیست؛ اما این نشان‌دهنده این است که ما داریم در مبارزه با مواد مخدر مرزهایمان را به فاصله دورتر از منطقه مصرف می‌بریم که این اتفاق مثبتی است تا بتوانیم به شاخص مهمی که دسترسی به مواد مخدر است، جامه عمل بپوشانیم.

افشار تصریح کرد: هرچه دسترسی به مواد سخت‌تر باشد، احتمال مصرف آن هم پایین‌تر خواهد آمد و امیدواریم با همدلی این اتفاق رخ دهد.

به گزارش فارس؛ همایش پیشگیری و مقابله با مواد مخدر با حضور معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر، مرتضی حیدری فرماندار و صادق بنیادی معاون سیاسی انتظامی فرماندار شهرستان پردیس، رؤسای ادارات شهرستان و ... در سالن کنفرانس دانشگاه آزاد اسلامی واحد پردیس برگزار شد.

انتهای پیام/67016/ق40


ویدیو مرتبط :
ترامادول و عوارض آن چیست؟