طرح انتقال آب دریای عمان به خراسان‌جنوبی در حال بررسی است


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: هنوز مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی به اتمام نرسیده است.

حسین امامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خراسان جنوبی، با اشاره به دلایل نیاز آبی بخش شرب و صنعت استان در افق بلندمدت و حتی میان‌مدت، اظهار کرد: به دلیل ‌کمبود منابع آبی موجود در استان در خصوص طرح انتقال آب از خارج از حوضه آبریز چاره‌اندیشی شده که تنها راه ممکن انتقال آب از دریای عمان و سد دوستی است.

وی ادامه داد: هنوز مطالعات طرح انتقال آب از دریای عمان به خراسان‌جنوبی به اتمام نرسیده است و برای اجرای این طرح مقرر شده تا پایان سال این طرح در وزارت نیرو، ارائه و مصوب شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه آب انتقالی از دریای عمان پاسخگو بخش کشاورزی نیست، تصریح کرد: این آب برای بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست و تنها در بخش شرب، صنعت و گردشگری و خدمات قابل استفاده است.

امامی با اشاره به گران بودن استفاده از آب دریای عمان، اظهار کرد: انتقال آب از دریای عمان به دلیل پایین‌تر بودن آلودگی آن از آب دریاهای از دیگر مزایای آن بوده اما هزینه آبی که از محل اجرای این طرح به دست آید، گران است.

وی یادآور شد: در راستای آبرسانی از دریای عمان، سیمای طرح و کلیات آن برای سه استان خراسان رضوی، جنوبی و سیستان و بلوچستان تا پایان سال، قطعی و مصوب می‌شود. باید تکمیل مطالعات اجرایی، زیست محیطی و پدافند آن انجام شود. اجرای پروژه انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی چند هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد.

وی تاکید کرد: پروژه دریای عمان با اولویت خراسان جنوبی، رضوی و سیستان و بلوچستان توسط وزارت نیرو در حال انجام است. بخش بزرگی از این دو پروژه تا پایان سال مشخص و قطعی می‌شود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بهره برداری از طرح های صنعتی در خراسان جنوبی