امیدوارم آثار ایرانی‌ها در سوئیس دیده شود


در پایان سفر اشتفان بوندی - گرافیست برجسته سوئیسی - به ایران که با برپایی نمایشگاه آثارش در موزه هنرهای دینی امام علی‌(ع)، برگزاری کارگاه‌های تخصصی در تهران، تبریز و شیراز همراه بود، ضیافت نکوداشتی در باغ - موزه هنر ایرانی نیز برای این هنرمند برگزار شد.

به گزارش ایسنا، ضیافتی برای نکوداشت اشتفان بوندی - گرافیست مطرح معاصر - با حضور محمود صلاحی - رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - و امیر عبدالحسینی - معاون هنری این سازمان -، مجید رجبی‌معمار - رئیس خانه هنرمندان ایران -، جواد بختیاری - رئیس انجمن خوشنویسان ایران -، عباس سجادی - رئیس فرهنگسرای نیاوران -، خانم فیشر - دبیر دوم و رئیس بخش فرهنگی سفارت سوئیس - و همچنین هنرمندانی مانند قباد شیوا، غلامحسین امیرخانی، حسین محجوبی، علی شیرازی، کامبیز درم‌بخش، بهرام کلهرنیا، مجتبی ملک‌زاده، صداقت جباری، بیژن جناب، فرزاد ادیبی، بهزاد شیشه‌گران، علی جهاندار، لوریس چکناواریان، اسرافیل شیرچی، علی رستمیان، عباس مشهدی‌زاده و ... باغ - موزه هنر ایرانی برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این مراسم با خوش‌آمدگویی به اشتفان بوندی و دیگر هنرمندان حاضر در برنامه، تصریح کرد: تعامل با هنرمندان مطرح جهانی، از جمله برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری است و به این منظور از هنرمندان دعوت می‌کنیم تا ضمن حضور در ایران و ارائه هنر خود، با فرهنگ اسلامی ایرانی آشنا شوند.

محمود صلاحی با اشاره به دعوت از لخ‌ مایوفسکی - گرافیست برجسته لهستانی - و شرکت سازمان فرهنگی هنری در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، تصریح کرد:‌ پیام هنر، صلح است و پیام ایران و ایرانیان نیز صلح است. پیشینه و سابقه فرهنگ و تمدن ایرانی - اسلامی، هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی را نشان می‌دهد و این موضوع را تأیید می‌کند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری با بیان این‌که این نشست‌ها همدلی می‌آورد، تصریح کرد:‌ هنرمندان بیشتر گرفتار داوری و برپایی نمایشگاه و برنامه‌ها هستند و برگزاری چنین نشست‌هایی ضمن این‌که ادای احترامی به مهمان و انجام وظیفه میزبانی است که ایرانیان به آن شهره هستند، فضایی فراهم می‌آورد تا هنرمندان همدیگر را ملاقات و با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

وی اساس کار هنر را گفت‌وگو دانست و افزود: برگزاری این‌گونه مراسم، بزرگداشتی است برای مقام هنر و هنرمندان، چراکه گفت‌وگوی هنرمندان را گفت‌وگوی فرهنگ‌ها با زبان هنر می‌دانیم.

صلاحی قدرت ایران را مرکز ثقل منطقه دانست و افزود: ایران همواره از قدرت خود برای دفاع استفاده کرده است. امروز در رسانه‌های جهانی برخی دولت‌ها خود را پرچم‌دار مبارزه با تروریست معرفی می‌کنند، اما به‌صورت پنهانی، بزرگترین پشتیبان نیروهای تروریست هستند. ایران در طول چند دهه گذشته، قربانی اصلی تروریسم بوده و امروز نیز بیشترین مبارزه را با تروریسم دارد.

اشتفان بوندی - گرافیست سوئیسی - نیز در این مراسم با تشکر از مسؤولان موزه امام علی(ع) و معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برپایی نمایشگاه آثارش در تهران، گفت: در این سفر علاوه بر تهران توانستم از شهرهایی مانند تبریز و شیراز دیدن کنم. گفت‌وگو با هنرمندان و گرافیست‌های جوان ایرانی بسیار برای من لذت‌بخش بود. امیدوارم بتوانیم در آینده، آثار هنرمندان ایرانی را نیز در سوئیس به‌نمایش بگذاریم.

وی همچنین نگاه هنرمندان ایرانی را در خلق آثار هنری و سابقه غنی فرهنگ و هنر ایران ستود.

در این مراسم رئیس سازمان فرهنگی هنری با اهدای لوح و هدیه‌ای به اشتفان بوندی، مقام این هنرمند را گرامی داشت. در این لوح آمده است: «هنر گرافیک بویژه پوستر، مرزها را طی می‏‌کند تا با زبان جهانی تصویر با ملت‏‌ها گفت‏‌وگو کند و پیام‌آور صلح، امنیت، آرامش و مهربانی باشد. اکنون که موزه هنرهای دینی امام علی (ع) در شهر تهران میزبان نمایشگاهی از پوسترهای خلاقانه شماست، حضورتان را ارج می نهم و هنرتان را قدر می نهم. سلامتی و شادکامی‌تان را از درگاه خداوند متعال خواستارم.»

همچنین آواز علی جهاندار که غزلی از سعدی را بدون ساز اجرا کرد، از بخش‌های این برنامه بود که با تحسین اشتفان بوندی همراه شد. او که برای نخستین‌بار آواز ایرانی را بدون همراهی ساز از نزدیک می‌شنید، این موسیقی را بی‌نظیر توصیف کرد.

بوندی تا کنون برنده جوایز متعددی از جشنواره‌ها، دوسالانه‌ها و سه‌سالانه‌های معتبر گرافیک جهان شده است. حضور این هنرمند برجسته در ایران با برگزاری نمایشگاه آثار و کارگاه‌های تخصصی فرصتی را برای هنرمندان و دانشجویان گرافیک فراهم آورد تا از نزدیک با گرافیک روز جهان و آثار یکی از هنرمندان بی‌بدیل معاصر آشنا شوند.

نمایشگاه آثار اشتفان بوندی تا ۲۰ بهمن‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی‌ (ع) میزبان علاقه‌مندان به هنر گرافیک است. این نمایشگاه پس از برگزاری نمایشگاهی از پوسترهای رئیس دوسالانه بین‌المللی پوستر ورشو «لخ مایفسکی»، فرصت آشنایی با یکی دیگر از هنرمندان گرافیست مطرح معاصر را بار دیگر فراهم کرده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
گفتگو با دختر نابغه ایرانی مقیم سوئیس