سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شناسایی قربانیان فاجعه منا با ایثارگری همراه بود / عربستان مانع از پخش اخبار فاجعه منا می‌شد


به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حمید محمدی ظهر امروز در نشست تخصصی بررسی ابعاد حقوقی بین‌المللی فاجعه منا که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: فاجعه منا ناشی از بی‌تدبیری سعودی‌ها در تامین امنیت حجاج بود و بعد دیگر این حادثه که بیش از پیش بی‌کفایتی آل سعود را در مدیریت حرمین شریفین نشان می‌دهد، وقوع این رخداد در سرزمین امن الهی و قبله مسلمین است.

وی با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فاجعه منا مبنی بر اینکه نباید این فاجعه به فراموشی سپرده شود و باید از منظر حقوقی مورد پیگیری قرار گیرد، ‌تصریح کرد: عربستان ابتدایی‌ترین حقوق را رعایت نمی‌کند و با تمام جنایاتی که مرتکب می‌شود و حقوق بشر را نقض می‌کند به عضویت کمیسیون حقوق بشر پیوسته است.

رئیس سازمان عملیاتی حج عنوان کرد: با استفاده از سازمان‌های مردم نهاد بین‌المللی این می‌توان فاجعه را در سطح بین‌الملل مطرح کرده و یاد این واقعه را زنده نگه داریم.

وی موافقتنامه‌ای را که هر سال بین سازمان حج و زیارت ایران و وزارت حج عربستان به امضا می‌رسد را مورد اشاره قرار داد و گفت: این سند بیشتر جنبه اجرایی داشته و جنبه حقوقی ندارد.

محمدی با تاکید بر اینکه امنیت حجاج مسئله‌ای است که عربستان نسبت به آن متعهد است بیان کرد: نه تنها عربستان امنیت حجاج را تامین نکرد بلکه پس از وقوع این حادثه نسبت به همراه سازی رسانه‌ها به سمت و سوی مورد نظر اقدام کرد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های سعودی فاجعه منا را به گونه‌ای مطرح کردند که هیچ مسئولیتی متوجه دولت عربستان نشود گفت: تمام رسانه‌های مورد نفوذ عربستان این فاجعه را ناشی از ازدحام جمعیت مطرح کردند.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج ادامه داد: پس از وقوع این فاجعه نظامی‌های سعودی اجازه ورود نیروهای امدادی کاروان‌ها را نداده و خودشان نیز برای نجات مصدومان این فاجعه اقدام نکردند.

وی محل نگهداری اجساد قربانیان فاجعه منا را مورد اشاره قرار داد و ابراز کرد: سعودی‌ها محل نگهداری اجساد را به محلی شبیه پادگان نظامی تبدیل کرده بودند و از فاصله 500 متری کسی اجازه عبور از آن محل را نداشت.

محمدی حلقه امنیتی که در محل نگهداری اجساد قربانیان فاجعه منا ایجاد ‌شد را مورد اشاره قرار داد و گفت: در روزهای نخست پس از وقوع این فاجعه کسی نمی‌توانست در این محل حضور پیدا کند و در مرحله بعدی نیز رفت و آمد به این محل با محدودیت صورت می‌گرفت. زیرا دولت عربستان نمی‌خواست اجازه دهد که این قضیه مطرح شود و کسی از آن اطلاع پیدا کند.

وی با بیان اینکه توجیه عربستان مبنی بر اینکه فاجعه منا به دلیل ازدحام جمعیت رخ داده به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: امسال شمار حجاج نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر بود.

رئیس سازمان عملیاتی حج ادامه داد: چند سالی است که عربستان به دلیل توسعه بیت‌الله‌الحرام به صورت محدود نسبت به پذیرش حجاج اقدام می‌کند و در این راستا نسبت به سال 91 شمار حجاج ایرانی که در حج امسال حضور داشتند با کاهش 31هزار نفری روبه‌رو بود.

وی با اشاره به همایشی که از سوی سازمان حج و زیارت برای مدیران کاروان‌ها و اعلام مسیر عبوری حجاج به سمت رمی جمرات برگزار شد، بیان کرد: بنابر آنچه که برنامه ریزی شده بود حجاج ایرانی باید از سوق‌العرب و جوهره حرکت می‌کردند و سپس به طبقه همکف جمرات می‌رسیدند.

محمدی ادامه داد: پس از حرکت حجاج از ورود ایشان به خیابان‌های تعیین شده جلوگیری و همه را به سمت خیابان 204 هدایت کردند.

وی اضافه کرد: خیابان 204 مسیر عبوری حجاج آفریقایی و خیابان 206 منطقه اسکان حجاج آفریقایی بود ولی با این وجود از ورود حجاج به خیابان‌های دیگر جلوگیری شده و همه به سمت خیابان 204 هدایت شدند.

رئیس سازمان عملیاتی حج گفت: به دلیل همزمان شدن بازگشت عده‌ای از حجاج و حرکت سایر حجاج به این مسیر یک گره جمعیتی ایجاد شد و دولت عربستان که می‌خواست این گره را مدیریت کند انتهای راه را بستند و موجب شدند که به دلیل ازدحام جمعیت حجاج روی هم بیفتند.

وی با اشاره به برخی شایعه‌ها مبنی بر پخش گاز شیمیایی میان جمعیت گفت: این مسئله را ما تکذیب می‌کنیم زیرا هیچ نشانه‌ای مبنی اینکه چنین مسئله‌ای را اثبات کند مشاهده نکردیم.

محمدی در بخش دیگری از سخنان خویش بی‌تدبیری سعودی‌ها را در مدیریت این فاجعه مورد توجه قرار داد و گفت: عربستان نسبت به امدادرسانی در زمان وقوع این فاجعه اقدام نکرد و بسیاری از حجاج براثر تشنگی و گرما دچار ضعف جسمانی شده و زیر پای دیگر حجاج جان باختند.

وی با بیان اینکه حضور نیروهای بی‌تجربه در مدیریت منا یکی دیگر از عوامل وقوع این فاجعه بود ابراز کرد: وقوع این فاجعه برای سعودی‌ها بهت آور بود و نتوانستند آن را مدیریت کنند.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج در بخش دیگری از سخنان خویش به ایثارگری کارگزاران حج در شناسایی اجساد اشاره و تصریح کرد: کانتینرهایی که اجساد در آن نگهداری می‌شد برای نگهداری اجساد پیش‌بینی نشده بود.

وی اضافه کرد: این کانتینر‌ها برای نگهداری مواد غذایی تعبیه شده بود به همین دلیل اجساد در شرایط نامطبوعی قرار گرفته و بسیاری از اجساد قابل شناسایی نبودند.

محمدی با اشاره به تلاش شبانه روزی تیم شناسایی اجساد قربانیان فاجعه منا گفت: مسئولین دیگر کشور‌ها از تلاش تیم ایرانی برای شناسایی اجساد تعجب کرده بودند زیرا که نمی‌توانستند اجسادشان را در این شرایط شناسایی کنند.

معاون امور حج و زیارت سازمان حج خاطرنشان کرد: از سوی دولت کمیته‌ای تشکیل شده تا ابعاد این فاجعه را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام/78005/ط40


ویدیو مرتبط :
سرود منا فاجعه خونین منا عربستان فیلم گلچین صفاسا