توسعه آموزش عالی بدون توجه به بخش فرهنگی امکان پذیر نیست


معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه 56 درصد بار آموزش عالی بر دوش دانشگاه آزاد اسلامی است خاطر نشان کرد: اگر دانشگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شود و از دانشگاه آزاد حمایت شود 60 درصد بار آموزش عالی تا چند سال آینده به عهده دانشگاه آزاد خواهد بود. خوشبختانه ریاست جمهوری نیز توجه ویژه‌ای به این دانشگاه دارد اما باید اذعان داشت که توسعه آموزش عالی بدون توجه به بخش فرهنگی امکان پذیر نیست.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر طه هاشمی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب دانشگاهی در واحد علوم و تحقیقات، با تاکید بر اینکه باید نگاه ملی به دانشگاه آزاد وجود داشته باشد عنوان کرد: افرادی که نگاه ملی به این دانشگاه دارند دانشگاه آزاد اسلامی را تقویت و حمایت می‌کنند.

او ادامه داد: امروز هدف دولت در زمینه آموزش عالی و تاکید رهبری توسعه تحصیلات تکمیلی است که دکتر میرزاده این برنامه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنند، زیرا جامعه را توسعه‌مند خواهد کرد.

دکتر طه هاشمی در این مراسم بیان کرد: 25 سال قبل خواستار راه‌اندازی مرکزی در حوزه علمیه قم توسط مقام معظم رهبری بودیم که قرار بود در آن مجموعه متون و منابع حوزوی به صورت نرم افزاری تهیه و بایگانی شود. آن مرکز با وجود مخالفت‌های زیادی شکل گرفت، چون در آن زمان بسیاری فکر می کردند این بحث موجب فراموشی کتابخوانی می‌شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: امروز با توجه به دسترسی افراد به کتابخانه‌های الکترونیکی می بینیم که نتیجه آن تفکر مقام معظم رهبری، پس از 25 سال به شکل فراگیر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت کتابخوانی تصریح کرد: با وجود فراز و فرودهای کتابخوانی، همچنان این موضوع جایگاه خود را حفظ کرده است اما متاسفانه در کشور ما کتاب خوانی سرانه پایینی دارد و اصولا آن گونه که باید، دیده نمی‌شود.

مهم ترین کار برای توسعه کتابخوانی، برنامه‌ریزی از درون خانه‌هاست

دکتر هاشمی با بیان اینکه باید موضوع کتابخوانی در لایه‌های مختلف اجتماعی همه گیر شود خاطر نشان کرد: این یک ضعف بزرگ است که نتوانستیم فرهنگ کتابخوانی را توسعه دهیم، اما مهم ترین کار برای توسعه کتابخوانی برنامه ریزی از درون خانه‌ها است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: کودکان باید قبل از ورود به دوران ابتدایی با کتاب آشنا شوند. از طرفی رسانه‌های جمعی و بخش‌هایی که با نهاد خانواده در ارتباط هستند باید در این زمینه برنامه‌های تخصصی داشته باشند.

وی افزود: استفاده از فضای مجازی و تکنولوژی باید بحث مطالعه را ترویج دهد تا عوارض اجتماعی و عدم رغبت به کتابخوانی کم شود. در دانشگاه نیز قبل از اینکه فضاهای کتابخوانی مورد نظر باشد، باید کتاب خواندن فعال شود و این کار با تشکیل هسته‌های مختلف اجرایی می‌شود.

دکتر هاشمی با اشاره به مراسم کتاب سال دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از سال گذشته پیگیری موضوع کتاب سال آغاز شده است. همچنین پرداختن به متون مفاخر به دلیل عدم کار مطالعاتی متوقف شده بود که امروز به عنوان برنامه جدیدی در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده و با طرح بزرگداشت مفاخر ادامه می‌یابد، چرا که مطالعه بر روی آثار بزرگان باعث کمک به فرهنگ‌سازی می‌شود.

وی ادامه داد: این آثار باید معرفی شوند؛ حتی دانشجویان می‌توانند عنوان‌های پایان‌نامه‌هایشان را به این موضوعات اختصاص دهند تا گام موثری برای فرهنگ‌سازی برداشته شود.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درباره توجه به تقویت کتابخانه‌های واحدهای این دانشگاه در دوره مدیریت جدید افزود: دانشگاه آزاد اسلامی با تدبیر آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران جنگ تاسیس شد اما متاسفانه این کار ارزنده در دولت قبل مورد اجحاف قرار گرفت. دولت قبل با مجوز دادن و تاسیس دانشگاه های غیر دولتی متعدد بدون نگاه ملی، برنامه تضعیف دانشگاه آزاد را در دستور کار خود قرار دادند.

واحد علوم و تحقیقات به یکی از مراکز معتبر ارجاعات علمی تبدیل می شود

دکتر علی عباسپور نیز در افتتاحیه نمایشگاه کتاب واحد علوم و تحقیقات گفت: کتاب گنجینه آنچه قلم بواسطه دانش بشر می نگارد است. اهمیت آن به اندازه ایست که خداوند متعال در قرآن کریم با قسم به قلم و قرار دادن وجه متمایز انسان در به کارگیری آن اشاره کرده است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات ضمن تبریک و گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی با اشاره به درایت و طرح دکتر جاسبی برای راه اندازی مرکز اسنادعلمی و کتابخانه دکتر حبیبی در این واحد دانشگاهی، گفت: این مرکز با توجه به فضای درنظر گرفته شده در آن برای جمع آوری کتب و اسناد علمی هم بصورت پیشرفته و هم سنتی، یکی از بزرگترین مراکز ایران و منطقه است.

وی ادامه داد: امیدوارم با برنامه ریزی های در نظر گرفته شده برای مرکز اسناد علمی و کتابخانه دکتر حبیبی و حمایت هرچه بیشتر دکتر میرزاده، بتوانیم این مرکز را در آینده ای نزدیک به یکی از مراکز علمی معتبر منطقه و دنیا برای ارجاعات علمی تبدیل کنیم. مرکزی که بتواند پاسخگوی جامع و کاملی برای دسترسی دانشجویان بخصوص دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کتب و اسناد علمی برجسته و به روز دنیا باشد.

دکتر عباسپور افزود: به کارگیری پیشرفته ترین سیستمهای کتابداری در کنار سیستم سنتی در مرکز اسناد علمی و کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای این مرکز است. همچنین ارتباط و همکاری با کتابخانه های بزرگ و معتبر دنیا بویژه کتابخانه های دانشگاه های برتر از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای کتابخانه واحد علوم و تحقیقات است.

وی با بیان اینکه در کنار این مرکز بحث انتشارات نیز در واحد علوم و تحقیقات از اهمیت ویژه ای برخوردار است و رکن اساسی هر مرکز علمی و دانشگاهی پیشرفته بخش انتشارات آن است، تصریح کرد: با توجه به ظرفیت علمی بالای واحد علوم و تحقیقات بواسطه حضور اساتید برجسته و دانشجویان تحصیلات تکمیلی این واحد می تواند در تألیف، چاپ و انتشار کتب علمی عملکرد بسیار مناسبی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم در سال آینده و همزمان با گرامیداشت هفته کتاب و کتابخوانی بتوانیم به تمامی اهداف خود در این زمینه رسیده باشیم.

تعامل سازنده کتابخانه مجلس،کتابخانه ملی و مرکز اسناد علمی واحد علوم و تحقیقات

دکتر علی عباسپور در حاشیه این مراسم ، با اشاره به اهمیت تعامل کتابخانه مرکزی با سایر کتابخانه های دانشگاهی، گفت: واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی می توانند از ظرفیت های کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات مشتمل بر مقالات و کتب دیجیتالی به عنوان مرجعی بی نظیر در سطح کشور، بهره مند شوند.

وی هدف این واحد دانشگاهی را ارتباط با تمام کتابخانه های بزرگ جهان عنوان کرد و ادامه داد: این همکاری در راستای تبادل اطلاعات و بهره گیری از مراجع گسترده ی کتابخانه های بین المللی صورت می پذیرد.

رئیس واحد علوم و تحقیقات اظهار داشت: براین اساس، برقراری ارتباط تنگاتنگ و تعامل سازنده میان کتابخانه ی مجلس ، کتابخانه ی ملی و مرکز اسناد علمی واحد علوم و تحقیقات در دستور کار این واحد دانشگاهی قرار گرفته است.

دکتر عباسپور بر تلاش این واحد در ارتقای فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه علمی کشور تاکید کرد و افزود: تعبیه جایگاه کتابچه های کوچک در اتوبوس های حمل و نقل این واحد برای مطالعه ی دانشجویان اقدامی مثبت برای رشد فرهنگ کتابخوانی خواهد بود.

نمایشگاه کتاب واحد علوم و تحقیقات با هدف تقویت فرهنگ کتابخوانی تا پایان هفته اول آذر در محل کتابخانه مرکزی این واحد بر پا خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
امکان سنجی و اولویت بندی سناریوهای پیاده سازی زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر(XBR