سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نعمت زاده: در مسیر بازسازی قدم برمی داریم/ ساختن دوباره اقتصاد، مدت ها زمان لازم دارد


خراب کردن مدت ها زمان برد و دوباره ساختن قطعا زمان بیشتری لازم دارد؛ مهم این است که در مسیر بازسازی روابط و اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت کشور قرم برمی داریم.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خراب کردن مدت ها زمان برد و دوباره ساختن قطعا زمان بیشتری لازم دارد؛ مهم این است که در مسیر بازسازی روابط و اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت کشور قرم برمی داریم.

به گزارش انتخاب؛ محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن تجارت  درباره وضعیت حوزه صنعت و معدن کشور در سال 94 گفت:« شاخص های نرخ رشد هنوز نهایی نشده و بانک مرکزی و مرکز آمار در حال انجام محاسبات هستند تا بر خلاف سال های قبل که شاخص ها اصلا اعلام نمی شد یا با تأخیرهای طولانی به اطلاع می رسید، گزارش کاملی از وضعیت اقتصاد کشور به خصوص حوزه صنعت و معدن تهیه و منتشر شود».

وی ادامه داد:«پیش بینی من این است که نهایتا تا نیمه اول امسال، نتیجه بررسی ها و محاسبات بانک مرکزی و مرکز آمار نهایی و منتشر شود البته مرکز آمار براوردهای اولیه خود را در اواخر سال 94 برای 9 ماهه نخست سال گذشته اعلام کرد ولی برای تکمیل این گزارش که تصویری از وضعیت اقتصاد کشور در سال 94 ارائه دهد باید تا شهریور سال 95 صبرکنیم».

نعمت زاده در تشریح براورد خود از شاخص های حوزه صنعت معدن تجارت در سال 94 گفت:« برای پیش بینی شرایط شاخص ها در سال 94 باید نیم نگاهی هم به وضعیت سال 93 داشته باشیم؛ سال 93 در بخش صنعت حدود 6.5 درصد و در بخش معدن رشدی 10 درصدی داشتیم اما در سال 94 این روند به علت افت قیمت های جهانی، کاهش قیمت نفت و رکودی که هم در سطح بازارهای بین المللی و داخلی، قطعا در سال 94 مانند سال 93 نخواهدبود گرچه امیدوارم رشد بخش صادرات که حدود 5 درصد بوده، بخشی از این افت را در بخش های دیگر جبران کند».

وزیر صنعت معدن تجارت با اشاره و تأکید بر رفع کامل محدودیت های تحریمی گفت:« تمام محدودیت های ناشی از تحریم در روابط بین المللی برداشته شده است. بعد از توافقات برجام و دستورالعمل هایی که اتحادیه اروپا و آمریکا در زمینه رفع تحریم ها صادرکردند، تمام محدودیت ها برداشته شده است».

وی ادامه داد:« یکی از بزرگترین و مهم ترین محدودیت ها، سوییفت بود که تحریم های آن برداشته شد و بانک صنعت و معدن اولین بانکی بود که توانست بلافاصله بعد از اجرای برجام تعدادی ال سی باز کند. بانک های دیگر هم به این روند پیوستند و در آینده هم خواهند پیوست».

نعمت زاده گفت:« بر خلاف تصور برخی که فکر می کنند یا اینگونه وانمود می کنند که به محض رفع محدودیت ها همه چیز به حالت قبل از تحریم ها بازمی گردد باید بگویم که این گونه نیست. خراب کردن سال ها طول کشید و ساختن هم قطعا زمان می برد. بسیاری از رویه ها و نرم افزارها و مقررات طی سال هایی که ما تحریم بودیم، تغییر کرده است و طبیعتا به روز شدن مدت ها زمان لازم دارد. به عبارت دیگر زمان و انرژی صرف شود تا شرایط ما و ارتباطات بین المللی به حالت عادی بازگردد ولی مهم این است که در مسیر عادی سازی قدم برمی داریم».

وزیر صنعت معدن تجارت درباره سرمایه گذاری خارجی هم گفت:« طی چند ماه گذشته ده ها مورد وجود دارد که به قرارداد نهایی رسیده و موارد متعدد دیگری هم در حال طی مراحل و نهایی شدن است بنا بر این ما مشکل جدی و قانونی نداریم و با حوصله و دقت و وسواس در حال انتخاب شرکا و سرمایه گذاران خارجی خود هستیم».

 


ویدیو مرتبط :
یه مدت سکوت لازم بود :/