گردشگری


2 دقیقه پیش

بازگشایی اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ نیاوران

به مناسبت روز جهانی موزه اتاق لباس های محمدرضا پهلوی در کاخ اختصاصی نیاوران بازگشایی می شود.به گزارش روابط عمومی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران این اتاق پس از یک دوره تعمیرات ...
2 دقیقه پیش

سه اثر جهانی در خوزستان بدون زیرساخت گردشگری

خوزستان سه اثر ثبت جهانی دارد. چغازنبیل؛ شهر تاریخی شوش و سازه های آبی شوشتر اما برای هیچ کدام از این میراث جهانی زیرساخت های گردشگری مناسبی تدارک دیده نشده است.استان ...



مسجد قلعه ی طبس مسینا مرمت شد


مسجد تاریخی قلعه طبس مسینا شهرستان درمیان با 300 میلیون ریال اعتبار مرمت شد.

"سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درمیان"

به گزارش ایرنا، علی صالحی افزود: با این اعتبار کار جمع آوری سکوی سنگ فرش و دیوار آجرگری، جمع آوری و اجرای مجدد آجرنمای سمت راست ایوان، بندکشی آجرهای نمای مسجد، اجرای دیوار آجری محوطه جلو مسجد، حفر چاه جذبی و اجرای آجر فرش محوطه جلوی مسجد انجام شد.

وی با بیان اینکه هنوز این قلعه به صورت کامل تخریب نشده و قابل مرمت است، بیان کرد: برای مرمت آثار تاریخی با کمبود اعتبار مواجه هستیم، امسال 30 درصد از دو میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار مصوب برای شهرستان اختصاص یافته است. وی اضافه کرد: برای مرمت قلعه طبس مسینا به بودجه میلیاردی نیاز است و در صورت تخصیص اعتبار قلعه مرمت خواهد شد.

به گفته وی از 140 اثر تاریخی شهرستان، 80 اثر در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

صالحی یادآور شد: درمیان به سرزمین قلعه های تاریخی معروف است که در حال حاضر 22 قلعه تاریخی و معروف در شهرستان وجود دارد. قلعه طبس مسینا در حاشیه شرقی شهری به همین نام قرار دارد و نقشه قلعه به شکل دایره و دارای حصار و برج های متعدد است.

با توجه به وجود پلان مدور در قلعه احتمال می رود، این اثر متعلق به قبل از اسلام باشد و وجود تپه های باستانی متعلق به دوره های تاریخی (احتمالا اشکانی) در حاشیه این شهر ، احتمال تعلق طبس مسینا را به دوره های قبل از اسلام تقویت می کند. دور تا دور قلعه را خندقی فرا گرفته و در قسمت ورودی، برجی بزرگ که در حال حاضر 11 متر ارتفاع و بیش از 15 متر قطر دارد، باقی مانده است.

با وجود آسیب هایی که به این قلعه وارد آمده هنوز 15 برج از مجموع برج های آن قابل مشاهده است و مصالح بکار رفته در بنای قلعه طبس، خشت و گل است.

طبس مسینا شهری است بسیار کهن و تاریخی که در اکثر متون جغرافیایی قرون اولیه اسلامی، نام آن ذکر شده است. شهر طبس مسینا در فاصله 125 کیلومتری بیرجند مرکز خراسان جنوبی و 25 کیلومتری مرکز شهرستان درمیان قرار دارد. شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در 105 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد.

گردشگری ایران


ویدیو مرتبط :
راهپیمایی 13آبان در شهر طبس مسینا