سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



گرین‌بنک، شهری بدون موبایل، اینترنت وای‌فای و حتی رادیو


گرین‌بنک، شهری بدون موبایل، اینترنت وای‌فای و حتی رادیوکجارو/ گرین‌بنک، در ویرجینیای غربی آمریکا قرار دارد که احتمالا یکی از خلوت‌ترین مناطق مسکونی دنیا نیز به شمار می‌رود. در این مکان نه موبایل آنتن می‌دهد، نه اینترنت وای‌فای و نه حتی رادیو یا تلویزیونی وجود دارد. اما گرین‌بنک، به‌ لحاظ فناوری عقب‌مانده نیست. برعکس، اینجا خانه‌ی بزرگترین تلسکوپ رادیویی جهان، یعنی "تلسکوپ رابرت سی بیرد گرین‌بنک" است که توسط "رصدخانه‌ی ملی رادیویی آمریکا" کنترل می‌شود. به همین دلیل است که این شهر فاقد امواج الکترومغناطیسی است.

تلسکوپ‌های رادیویی، با یافتن امواج الکترومغناطیسی که از کهکشان‌های دور می‌آیند، کار می‌کنند. این سیگنال‌ها به‌ قدری خفیف هستند که با کوچک‌ترین امواج رادیویی که از دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل ساطع می‌شود، موجب اختلال در کار تلسکوپ‌ها می‌گردند. به همین سبب، استفاده از هرگونه گوشی موبایل، اینترنت وای‌فای، رادیو و دیگر دستگاه‌های ارتباطی در این منطقه ممنوع است. هیچ دکل موبایلی در چند کیلومتری اینجا وجود ندارد و هیچ برنامه‌ای از رادیو و تلویزیون نیز پخش نمی‌شود. حتی خودروهای بنزین‌سوز نیز اجازه تردد در اینجا را ندارند؛ زیرا موتور اینگونه خودروها، با ایجاد جرقه روشن می‌شود که جرقه‌های الکتریکی، امواج الکترومغناطیسی تولید می‌کنند.

مرزهایی که نمی‌توان در آن از دستگاه‌های الکترونیکی استفاده کرد، حدودا به ۱۳ هزار مایل مربع می‌رسد. نام این ناحیه، "منطقه‌ی خاموش رادیوی ملی" است و در دشت پراکنده‌ی کم‌جمعیتی واقع شده که از هر دو طرف، در نزدیکی مرزهای "ویرجینیای غربی" و "ماری‌لند" قرار دارد.

تقریبا استفاده از هرگونه ارتباط رادیویی و دستگاه‌های الکترونیکی مربوطه در این مکان قدغن است تا تلسکوپ‌های رادیویی گرین‌بنک بتوانند بدون هیچ مزاحمتی به کار خود ادامه دهند.
بر حسب اتفاق، منطقه‌ی گرین‌بنک، نزدیک‌ترین جامعه‌ی انسانی به این تلسکوپ است.

ماندن در گرین‌بنک، برای کسانی که نمی‌توانند بدون گوشی موبایل خود زندگی کنند، به‌ نظر کاری غیرممکن می‌رسد اما ۱۴۰ نفری که ساکن اینجا هستند، با خوشحالی زندگی می‌کنند. بچه‌های اینجا، وابسته به موبایل خود نیستند. در واقع آنها به‌ جای پیامک دادن، با یکدیگر حرف می‌زنند. بزرگسالان در این مکان، بسیار گرم و صمیمی‌اند که حتی در ورودی خانه‌هایشان را به روی دیگران باز می‌گذارند. اگه بخواهند با کسی که خارج از شهر است، صحبت کنند، باجه‌ی تلفن همگانی برایشان فراهم است.

برخی از ساکنانی که در گرین‌بنک و زیر سایه‌ی این تلسکوپ غول‌پیکر زندگی می‌کنند، حتی از دیگر دستاوردهای پیشرفته‌ی فناوری در دیگر نقاط جهان نیز بی‌خبرند. میهمان برنامه‌ شبکه‌ی رادیویی NPR "کالیب دیلر"، که در شهر پوکاهانتس، گرین‌بنک بزرگ شده است به ما گفت:

ما اصلا نمی‌دانستیم مردم دنیا با استفاده از گوشی موبایل، کامپیوتر و این‌جور دستگاه‌ها دائما با یکدیگر در ارتباط‌اند. به‌ نظر، ما کمی از زمان عقب مانده‌ایم و به اندازه‌ی دیگران پیشرفت نکرده‌ایم.

طی سالیان اخیر، تعداد بسیاری ساکن گرین‌بنک شده‌اند. این افراد می‌گویند که حساسیت شدیدی به امواج الکترومغناطیسی دارند. بیماری‌ای که بین جوامع، کمتر شناخته‌ شده است. گفته می‌شود، افرادی که از این بیماری رنج می‌برند، علائمی همچون سرگیجه، حالت تهوع، کهیر، ضربان قلب نامنظم، ضعف و درد سینه از امواج الکترومغناطیسی دریافت می‌کنند.

"دایان اسکو"، یکی از اولین مهاجران مبتلا به بیماری "حساسیت به امواج الکترومغناطیسی" است که در سال ۲۰۰۷ همراه با همسرش به اینجا آمد. او می‌گوید:
زندگی‌ کردن در این مکان بدون‌ مشکل نیست؛ هیچ سوپرمارکت، رستوران و یا بیمارستانی در نزدیکی اینجا وجود ندارد. اما حداقل اینجا احساس سالم بودن می‌کنم. کارهایم را خودم انجام می‌دهم و دیگر مجبور نیستم با سردرد همیشه در تختخوابم بمانم.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: کجارو


ویدیو مرتبط :
استفاده از اینترنت وای فای