سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ هر دردی را نباید با آرتروز اشتباه گرفت


دکتر سلام/ هر دردی را نباید با آرتروز اشتباه گرفتباشگاه خبرنگاران/ دکتر رایگانی رئیس انجمن طب فیزیکی و توانبخشی ایران گفت: آرتروز در موارد زیادی علائم رادیولوژی و عکسبرداری دارد اما برای بیمار علائم خاصی ایجاد نمی کند و در واقع زمانی جدی است و نیاز به درمان دارد که برای بیمار علائم بالینی ایجاد کرده باشد.
وی شایع‌ترین علائم بالینی آرتروز را درد مفاصل عنوان کرد و افزود: دردی که عمدتا در هنگام حرکت مفصل ایجاد می شود، نشان دهنده بروز آرتروز است. پس از درد، انحراف مفاصل و ایجاد محدودیت های حرکتی برای بیمار جزء شایع‌ترین علامت آرتروز به شمار می رود.

وی تاکید کرد: دردهایی که در آرتروز ایجاد می‌شود، معمولا در هنگام حرکت مفاصل بروز می‌کند بنابراین اگر مفاصل در هنگام استراحت نیز دردناک باشند و این درد همراه با قرمزی و تورم و گرما باشد، ممکن است به دلیل درگیری‌های خاص مفصلی مانند رماتیسم یا عفونت باشد که نیاز به درمان سریع دارد و هر دردی در مفاصل، ستون فقرات و اندام ها به معنای آرتروز نیست.

رایگانی بیان داشت: معمولا مفاصل زانو، لگن، بند انتهایی انگشتان دست، شست پا، مفاصل ستون فقرات، و سوراخ‌های بین مهره ها در گردن و کمر در آرتروز درگیر می‌شوند. اگر ستون فقرات گردن یا کمر مبتلا به آرتروز شوند، علائم آن به صورت دردهای گردنی که به دست انتشار می‌ یابد و یا دردهای کمری که به پاها انتشار می یابد، خود را نشان می دهد.

وی افزد: مفاصلی مانند مچ دست، بندهای میانی دست، مفصل مچ پا و مفصل شانه و آرنج معمولا در آرتروز کمتر درگیر می‌شوند مگر اینکه نوع آرتوز، آرتروز ثانویه باشد که در اثر ضربه یا عفونت رخ داده باشد.
وی در مورد روش‌های درمانی آرتروز گفت: رایج ترین روش درمان آرتروز که به بیماران توصیه می شود، شامل کاهش وزن اضافی و محدود کردن فعالیت‌های بدنی مانند بالا و پائین رفتن از سطوح شیب دار و تعدیل فعالیت‌های شغلی است. قدم بعدی در درمان‌، تجویز درمان‌های ساده و موضعی مانند انجام برخی حرکات ورزشی و مصرف مسکن‌های ساده است.
وی در پایان ادامه داد‌: در مرحله بعد روش‌های طب فیزیکی‌، داروهای خوراکی قوی‌تر تجویز می شود و در صورت موثر نبودن از انواع تزریقات داخل مفصلی که رایج ترین آن تزریق کورتون است‌ ، استفاده می‌شود.




با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
آرتروز، دردی که از بین نمی رود