سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



توانایی برنامه‌نویسان ایرانی/ شروط لازم برای صادرات نرم‌افزار


توانایی برنامه‌نویسان ایرانی/ شروط لازم برای صادرات نرم‌افزارایسنا/ یک عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای(نصر) تهران، توانایی برنامه‌نویسان ایرانی در حوزه تولید نرم‌افزار را در حد نمونه‌های جهانی و رقابت با شرکت‌های خارجی در این حوزه را در صورت چابک بودن ممکن دانست.

گلمر بحری با تاکید بر توانایی‌های ایران در حوزه نرم‌افزار اظهار کرد: کشور ایران در حوزه نرم‌افزار و از نظر تولید به شدت توانمند است و بسیاری از برنامه‌نویسان اینجا در حد بهترین برنامه‌نویسان جهانی هستند و به دلیل اینکه این حوزه، حوزه تولید و دانش بوده است موضوعاتی مانند تحریم هیچوقت نتوانسته جلوی پیشرفت این افراد را بگیرد.

وی با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آنها بر حوزه نرم‌افزار گفت: حوزه نرم‌افزار یکی از معدود حوزه‌هایی است که تحریم نتوانسته در جلوگیری از توسعه آن تاثیر جدی بگذارد چون دانش لازم آن در اینترنت موجود و از آن پس نیازمند پشتکار و استعداد نیروی انسانی بوده که همواره فراهم بوده و تحریم هیچ وقت نمی‌تواند جلویش را بگیرد.

بحری که مدیرعامل یکی شرکت نرم‌افزاری است با بیان اینکه موضوعی که در حوزه نرم‌افزار از آن غافل مانده‌ایم صادرات دانش و محصولات است، افزود: به دلیل تحریم‌ها امکان صادرات را نداشتیم و همین قضیه باعث شده همیشه تمرکزمان در تولید محصولات نرم‌افزاری خود در ایران بر محصولی با فرهنگ، قوانین و ضوابط ایرانی و زبان فارسی باشد.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی در ادامه با بیان اینکه برای شروع توزیع و صادرات جهانی محصولات حوزه نرم‌افزار مقداری عقب هستیم، اظهار کرد: زبان غالب تمام نرم‌افزارهایی که در ایران نوشته و تولید می‌شود فارسی است، زیرا تا زمانی که ما امکان صادرات این محصولات را نداشتیم نیازی به زبان غیرفارسی وجود نداشت بنابراین برای صادرات لازم است که اینها به زبان انگلیسی برگردانده شوند.

وی مشکل فارسی بودن زبان نرم‌افزارها را بخشی از داستان عدم توانایی برای صادرات دانست و ادامه داد: اصل داستان این است که بسیاری از این محصولات از حسابداری‌ها گرفته تا محصولاتی که در غالب اتوماسیون‌ها هستند با توجه به ضوابط، قوانین و نیازهای ایرانی‌ها ساخته شده‌اند نه قوانین بین‌المللی. امکان دارد نرم‌افزارها بر اساس نیازهای بومی تهیه شده باشد.

بحری در ادامه با بیان اینکه ممکن است بسیاری از استانداردهای جهانی در این برنامه‌ها رعایت نشده باشد، افزود: حتی اگر در مواردی هم رعایت شده باشد، کامل نیست به طوری که استانداردهای جهانی را الزاما درباره همه موارد رعایت کند. بنابراین دو موضوع زبان و ضوابط جای کار دارد و آنگاه ما آماده‌ایم در حوزه نرم‌افزار وارد بازار صادرات شویم.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با اشاره به عدم حضور کپی‌رایت در ایران اظهار کرد: غول‌های نرم‌افزاری هیچ وقت در ایران حضور نداشتند به دلیل اینکه در ایران کپی‌رایت وجود ندارد و همین امروز که در پساتحریم هستیم شما به راحتی می‌توانید ویندوز کرک بخرید و کسی هم با شما کاری ندارد و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری ما بارها به این دلیل ورشکسته شده‌اند.

وی با بیان اینکه پساتحریم هم نتوانسته مشکل کپی‌رایت را حل کند، گفت: تا وقتی که کسی که برنامه‌ای را می‌نویسد نتواند از نظر مادی و معنوی صاحب محصول باشد و از توزیع غیرقانونی آن شکایت کند، باعث ضربه زدن می‌شود و بسیاری از شرکت‌های نرم‌افزاری خارجی مخصوصا محصولات کاربردی هم به این دلیل تمایلی به ورود به ایران ندارند.

بحری افزود: البته شرکت‌های خارجی شاید در دنیای کاربران عادی وارد نشوند اما در دنیای کاربران سازمانی وارد می‌شوند، زیرا دنیای امروز دنیای خدمات است، نه محصول؛ مثلا مشتری یک نسخه اوراکل را تنها برای داشتن نرم‌افزارش خریداری نمی‌کند، بلکه خدمات آن را نیز می‌خواهد و بابتش پول می‌دهد ولی این فقط شامل محصولات سازمانی است و محصولات خانگی مثل ویندوز و آفیس هنوز خیلی راه دارند که به اینجا برسند.

این عضو هیات مدیره نصر همچنین با تاکید بر لزوم فرهنگ کپی‌رایت اظهار کرد: امروز افراد با پرداخت 10 هزار تومان می‌توانند به‌روزترین نسخه ویندوز را تهیه کنند -البته اگر ارزان‌تر از 10 هزار تومان نباشد- و در شرایطی که این نسخه اگر بخواهد در حالت عادی و به صورت اورجینال خریداری شود باید چند صد هزار برابر بابتش پول داده شود، این موضوع نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی در پاسخ به اینکه تهدیدهای حوزه نرم‌افزار در شرایط پساتحریم چیست بیان کرد: من فکر می‌کنم کلمه تهدید کلمه غلطی است. پشت هر تهدید یک فرصت است و این ما هستیم که با کوتاهی یا پیچیده کردن فرآیندها تهدید می‌سازیم، در حالی که اگر در گروه‌های ایرانی چابکی وجود اشته باشد شاید حتی باز شدن مرزها تهدیدی برای کشورهای خارجی باشد.

بحری با بیان اینکه ما خودمان می‌توانیم برای کشورهای خارجی یک تهدید باشیم، خاطرنشان کرد: محصولات ایرانی می‌توانند وارد بازار جهانی شوند و به دلیل اینکه نیروی انسانی در ایران ارزان‌تر است و محصولات قیمت تمام‌شده پایین‌تری دارند، می‌‎توانند با کیفیت برابر به راحتی با محصولات جهانی رقابت کنند.

این عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای افزود: خارجی‌ها به این نگاه می‌کنند که بازار ایران باز شده و می‌توانند در هر حوزه جایگاهی داشته باشند، بنابراین اگر ما چابکی لازم را نداشته باشیم کسی که در بازار جهانی کار کرده، روش ورود و نفوذ به بازار را در چندین کشور تجربه کرده، خیلی راحت می‌تواند قسمتی از بازار ایران را به خودش اختصاص دهد و سریعا نسخه فارسی بیرون می‌دهد و تیم‌سازی می‌کند.

بحری در پایان سخنانش گفت: در دست گرفتن بازار کاملا برمی‌گردد به اینکه ما چقدر فرهنگ چابکی و زرنگ بودن داشته باشیم و در صورتی که این فرهنگ را داشته باشیم تهدیدی برای ما وجود ندارد، بلکه تهدید برای زمانی است که دست روی دست بگذاریم.


منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
API نرم افزار JTAG برای برنامه نویسان