سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



قلعه سموران و معدن سیمكان كرمان در انتظار حریم همسایگی


به گزارش ایرنا، قلعه سموران با سنگ‌ های مرمر متمایل به قرمز در ۶۰ كیلومتری شرق شهر عنبرآباد در جنوب كرمان همچنان برای حفظ هویت مردمان این سرزمین استوار ایستاده؛ چنانچه چاه عمیق قلعه با گذشت سده‌ های متمادی و آسیب ‌های فراوان با سنگ چینی های زیبای اطراف هنوز عمق خود را حفظ كرده است.
احداث بنای ساختمان قلعه سموران به سده ‌های قبل از اسلام و بازسازی آن به سده ‌های اولیه اسلامی بر می گردد.
منطقه پیرامون این قلعه تاریخی نیز دارای مواد معدنی عمدتا سنگ های ساختمانی و تزئینی است كه قابلیت استخراج را دارند.
فرماندار عنبرآباد روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این قلعه در دهستان رود فرق از توابع این شهرستان واقع شده و سال 1393 به ثبت آثار ملی رسیده است.
محمد حجتی به فعالیت شركت معدنی تراورتن سیمكان (سنگ ساختمانی) در كنار قلعه سموران اشاره كرد و افزود: این معدن از سال 1390 فعالیت خود را در منطقه قلعه سموران آغاز كرد و سال 1393 عملیات استخراج این شركت با پیگیری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان متوقف شد.
وی اظهار كرد: در راستای فراهم كردن زمینه سرمایه گذاری برای بخش خصوصی و توجه به میراث گرانبهای قلعه سموران در سال 1393 اعضای شورای تامین عنبرآباد با حضور نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان و نماینده میراث فرهنگی از محدوده معدنی قلعه بازدید كردند و نشستی به منظور برطرف كردن این مشكل در دفتر امام جمعه مردهك برگزار شد.
فرماندار عنبرآباد گفت: در پایان این نشست مقرر شد معدنكاران حریم قلعه را تا 400 متر حفظ كنند كه مورد قبول نماینده میراث فرهنگی قرار نگرفت و خواهان تعطیلی این معدن شد.
وی ادامه داد: لذا برای رفع این مشكل، تشكیل نشست هیات حل اختلاف در استان كرمان پیشنهاد شد.
حجتی به نشست رفع این مشكل به ریاست استاندار كرمان اشاره كرد و گفت: در این نشست مقرر شد طی یك هفته حریم معدن با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان تعیین شود و در صورتی كه در مدت یك هفته این حریم اعلام نشود معدنكار می تواند با حفظ میراث به كار خود ادامه دهد.
وی افزود: سازمان میراث فرهنگی همكاری لازم را به منظور مشخص كردن حریم قلعه سموران انجام نداد و از طریق شكایت به دستگاه قضایی شهرستان عنبرآباد حكم توقف فعالیت این معدن را اخذ كرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: معدن تراورتن رود فرق مورد بهره برداری شركت پارس معادن است كه تمام مراحل قانونی را طی و كار استخراج را در تاریخ 30 مرداد 1393 آغاز كرد.
محمود اسكندری افزود: معدن در فروردین سال 1390 توسط شركت سیمكان باریت در سازمان صنایع و معادن وقت استان كرمان به ثبت رسید و پس از بررسی انجام شده توسط سازمان میراث فرهنگی طی نامه ای محدوده بلامعارض به معدنكار اعلام شد.
وی بیان كرد: اداره كل منابع طبیعی جنوب كرمان نیز طی نامه ای موافقت خود را برای انجام عملیات اكتشاف اعلام كرده لذا فعالیت شركت معدنی پیرامون قلعه سموران، مجاز است.
وی گفت: با توجه به تبصره یك ماده 16 قانون اصلاح قانون معادن دستگاه های اجرایی استعلام شونده ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون مكلف هستند نسبت به اعلام وضعیت حریم های قانونی خود به وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام كنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان افزود: با وجود اعلام كتبی به مدیركل وقت میراث فرهنگی استان كرمان در سال 91 برای اعلام محوطه های تاریخی حوزه جنوب استان كرمان، هیچ پاسخی به این سازمان ارسال نشده است.
وی گفت: پس از طی مراحل استعلام و ارائه طرح اكتشاف در دی ماه 1390 پروانه اكتشاف به نام شركت سیمكان باریت صادر و با وجود صعب العبور بودن منطقه پروانه مذكور برای عملیات اكتشاف به مدت یك سال تمدید شد.
اسكندری افزود: این شركت آبان ماه 1392 تمام عملیات های اكتشافی را با هزینه 70 میلیارد ریال به پایان رساند و گواهی كشف خود را از سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان دریافت كرد.
وی گفت: پروانه بهره برداری معدن در مرداد ماه 1393 با ذخیره قطعی 150 هزار تن و احتمالی دو میلیون تن صادر و كار استخراج از این معدن آغاز شد.
وی اظهار كرد: در این مدت سه سال كه كار اكتشافی و استخراجی در حال انجام بود چندین بار میراث فرهنگی منطقه از وضعیت اكتشافی، استخراجی این معدن بازدید كرده و هیچ گونه مكاتبه ای برای توقف این معدن نداشته است تا اینكه اوایل سال 93 اداره كل میراث فرهنگی استان اقدام به تعطیلی این معدن كرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان گفت: 20 دی سال گذشته نشست كارگروه تسهیل و رفع موانع تولید سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان كرمان به ریاست استاندار كرمان در استانداری و با اعضای هیات حل اختلاف تشكیل و مقرر شد سازمان میراث فرهنگی طی مدت دو هفته با حفظ حریم 200 متر برای ابنیه واقع در محدوده معدن تراورتن رود فرق با عملیات معدنكاری موافقت كند.
وی افزود: قرار شد در صورت اعلام نكردن حریم در زمان تعیین شده معدنكار با حفظ حریم به عملیات معدنكاری خود ادامه دهد.
اسكندری تصریح كرد: این معدن هیچگونه مشكل قانونی و ضرری برای قلعه سموران ندارد.
نماینده سازمان میراث فرهنگی در شهرستان جیرفت نیز گفت: برای واگذاری این معدن باید از سازمان میراث فرهنگی استعلام گرفته می شد كه این كار انجام نشده و این معدن بدون استعلام به سرمایه گذار واگذار شده است.
محمد سالاری افزود: برای جلوگیری از تخریب قلعه سموران 21 آبان 93 به شماره 31139 این قلعه ثبت آثار ملی كشور شد و در این ثبت محدوده آن مشخص شده است.
وی بیان كرد: معدن تراورتن رود فرق داخل حریم قلعه سموران است لذا باید از حریم قلعه بیرون می رفت كه این كار انجام نشده است.
وی گفت: با توجه به همكاری سرمایه گذار درصدد كاهش این محدوده بودیم كه با تعامل این مشكل برطرف شود و معدنكار بتواند به كار خود ادامه دهد.
سالاری خاطرنشان كرد: آثار معماری قلعه سموران هیچ آسیبی ندیده است ولی از منظر گردشگری و حریم قلعه جلوه خوبی ندارد كه در حریم یك اثر ملی، معدن فعالیت كند.
وی با بیان اینكه حریم قلعه سموران در زمان ثبت این اثر اعلام و با این مشخصات پذیرفته شده است گفت: درخواست ما این بود تا مشخص شدن حریم از طرف كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كشور فعالیت معدن متوقف شود.
وی افزود: مكاتبات برای مشخص شدن حریم جدید این اثر برای تعامل با سرمایه گذار به سازمان میراث فرهنگی كشور پیشنهاد شده و كارشناسان سازمان به این منطقه آمدند لذا منتظر اعلام نتیجه این كارشناسان هستیم.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان نیز با بیان اینكه قلعه سموران یكی از آثار تاریخی مهم استان كرمان است گفت: رایزنی در مورد استخراج سنگ از معادن اطراف قلعه سموران ضمن حفظ حقوق بهره بردار و البته حریم قلعه در حال انجام است.
محسن موحدی افزود: كارشناسان پژوهشكده میراث فرهنگی كشور در حال بررسی جوانب موضوع حفظ قلعه سموران در كنار استخراج سنگ از معادن اطراف این قلعه هستند.
معاون میراث فرهنگی اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كرمان افزود: كارشناسان میراث فرهنگی هم اكنون در مرحله چاره اندیشی در مورد این موضوع هستند و از دستگاه هایی كه مجوز استخراج سنگ را در حریم قلعه سموران صادر كرده اند انتظار همكاری دارد.
وی بیان كرد: نظر قطعی در مورد استخراج سنگ از معادن اطراف قلعه سموران ضمن حفظ حریم قلعه بعد از اعلام نظر كارشناسان سازمان میراث فرهنگی كشور اعلام می شود.
مركز شهرستان عنبرآباد در فاصله 260 كیلومتری جنوب كرمان واقع شده است.
گزارش از نجمه حسنی و هادی شفیعی
7450/3029/3028/1042

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تخصیص اعتبار آزادسازی حریم قلعه تا پایان ۱۳۹۴