مصالحه 127 هزار پرونده در کلانتری‌ها


فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر ضرورت توجه به مفاهیم و زوایای روانشناختی در استخدام پلیس خواستار مدرن سازی خدمات روانشناسی در بخش‌های مختلف ناجا شد.

به گزارش خبرنگار انتظامی خبرگزاری دانشجویان ایریان (ایسنا)، سردار حسین اشتری در اولین همایش ملی پلیس، مشاوره و روانشناسی که صبح امروز در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز با توجه به گسترش، پیچیدگی، نو ظهوری و تنوع جرایم و نیز با توجه به یافته‌های علمی متعدد داخلی و مطالعات بین المللی، ابعاد پر استرس و حساس مشاغل و ماموریت‌های پلیس بر همگان واضح و مبرهن است به طوری که بسیاری از آسیب‌های روانی به ویژه بیماریهای روان تنی باعث بازنشستگی زودرس همکاران ما می‌شود.

اشتری با بیان اینکه پلیس در تمام ماموریت‌ها با آحاد مردم از طبقات و گروه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی از جمله افراد بزهکار و بزه دیده مواجه است گفت: بدون شک آگاهی از دانش روانشناسی جزئی لاینفک برای توفیق در حسن اجرای ماموریت‌ها و عملیات‌های پلیس است.

فرمانده ناجا در ادامه بهره وری از دانش روانشناسی در پیشگیری از وقوع جرم و کشف علمی جرایم با توجه به شخصیت‌های خاص افراد و جرایم گوناگون را یکی از این مصادیق برشمرد و گفت: نقش سلامت روان رانندگان در کاهش تصادفات و سوانح جاده‌ای که از مطالبات جدی فرمانده کل قوا نیز بود از دیگر مصادیقی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

فرمانده نیروی‌انتظامی کارایی و اثربخشی ملاحظات و درمان‌های روانشناختی در موضوع اعتیاد و کاهش آسیب‌های رفتاری ناشی از آن را نیز از دیگر مصادیق اعلام کرد و گفت: بدیهی است که بر اساس مطالعات و یافته‌های علمی بسیاری از رفتارهای آسیب زا در فضای مجازی از سوی افرادی رخ می‌دهد که از بیماریها و اختلالات روانشناختی رنج می برند.

وی ادامه داد: در بحث ارتقای امنیت اجتماعی و اخلاقی نیز اگر بخواهیم از زوایه روانشناختی نظاره گر مسئله باشیم اینجا نیز رفتارهای نابهنجار و پرخاشگرانه‌ای که در افراد و بد اخلاقی‌هایی که در افراد بدحجاب دیده می‌شود و همچنین نزاع‌ها و مزاحمت‌های خیابانی همه و همه یک واکنش روانشناختی معیوب است که به وقوع جرم در جامعه منتهی می‌شود.

اشتری در ادامه تاثیرات روانشناختی ناشی از ماموریت‌ها را امری دانست که به طور مستقیم و غیر مستقیم خانواده‌های پرسنل ناجا را نیز درگیر می‌کند افزود: تجربه در تاسیس و ارتقای مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره‌ای در کلان شهرها نشان داد که با دایر کردن 44 مرکز خدمات مشاوره‌ای و روانشناختی و 620 دایره مددکاری اجتماعی و جذب بیش از 1600 روانشناس در سطح ناجا می توان به کاهش یک سومی کل پرونده‌های ارجاعی به دادسراها و مراجع قضایی دست یافت.

مصالحه 127 هزار پرونده در سال جاری

فرمانده نیروی انتظامی از مصالحه 127 هزار پرونده در کلانتری‌ها طی 9 ماهه امسال خبر داد و گفت: پلیس سالم از نظر جسمی و روانشناختی محور اهمیت پایدار است که برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی برای گزینش و جذب افراد سالم و همچنین حفظ و نگهداری آنان تا زمان بازنشستگی و پس از آن از وظایف مهم بخشهای مختلف ناجا از جمله معاونت نیروی انسانی، بهداشت، امداد و درمان ناجاست.

به گفته فرمانده ناجا در سند چشم انداز نیروی انتظامی بر خلاف نگاه ابزارگرایانه غربی نیروی انسانی که در حین خدمت و چه پس از اتمام خدمت سرمایه‌ای ارزشمند محسوب می‌شود.

وی در پایان سخنانش انتظاراتش را از دست اندرکاران مسائل روانشناختی و مشاوره‌ای و همینطور فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی اعلام کرد و گفت:‌ انتظار داریم فعالیت‌های فعلی در موضوع روانشناختی در ناجا بیش از گذشته منسجم و هدفمندتر پیگیری شود و خدمات روانشناختی و مشاوره‌ای در بخشهای مختلف ناجا به روز رسانی، هوشمند و مدرن سازی شود و مبنای آن بر پایه الگوهای منطبق با سبک زندگی و ارزش‌های اسلامی قرار گیرد.

اشتری گسترش و تولید محتواهای علمی کارآمد برای تبیین مفهوم جدید روانشناسی- انتظامی و تهیه بسترهای ارتقای سلامت روانی جامعه در کارکنان ناجا را از دیگر انتظاراتش برشمرد و گفت: باید برنامه ریزی ویژه‌ای برای توسعه و پیشرفت کمیسیون روانشناسی انتظامی در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره انجام بگیرد.

وی با بیان اینکه باید بیش از پیش به مفاهیم و زوایای روانشناختی در استخدام، جذب نیروها، کشف استعدادها و هدایت آنان توجه شود گفت: نقش مهم کاربست روانشناسی در ارتقای ماموریت‌های بخشهای مختلف ناجا به ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر، پلیس پیشگیری، پلیس امنیت اخلاقی، پلیس آگاهی، مرزبانی، یگان ویژه، پلیس فتا و غیره توجه شود.

وی در پایان تاکید کرد که نتایج این همایش در بحث کمک به ناجا برای اجرای هرچه بهتر ماموریت‌ها لحاظ شود.

به گزارش ایسنا در این همایش باحضور فرمانده ناجا، معاون عملیات و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی از سند چشم انداز روانشناسی انتظامی رونمایی شد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
آخرین خبرها از پرونده فساد12 هزار میلیاردی