سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



وزیر فرهنگ: گستره جشنواره امام رضا (ع) جهانی است


وزیر فرهنگ: گستره جشنواره امام رضا (ع) جهانی استایرنا/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره های کشورمان محسوب می شود که گستره آن نه تنها در داخل کشور که در خارج از کشور نیز توسعه یافته و هر روز افق های جدیدی را باز می کند.

به گزارش عصر یکشنبه گروه فرهنگی ایرنا، علی جنتی در نشست اعضای شورای سیاستگذاری چهاردهمین جشنواره بین المللی حضرت امام رضا (ع) با بیان اینکه تلاش های اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره و تمامی دست اندرکاران آن به ثمر نشسته است، ابراز امیدواری کرد که هر روز بیش از گذشته شاهد گسترش فرهنگ رضوی در داخل و سطح جهان باشیم.

وی دهه کرامت را نماد جشنواره بین المللی امام رضا (ع) دانست و افزود: هر چند در طول سال این جریان ادامه دارد ولی اصل اقدام در دهه کرامت است و همه استان ها برای معرفی کرامات آن حضرت به گونه ای دست اندرکار هستند.
جنتی ضمن تجلیل از برگزاری دوره سیزدهم جشنواره بین المللی امام رضا (ع) ادامه داد: این جشنواره در سال گذشته بسیار خوب برگزار شد؛ به ویژه حضور بیشتر دانشگاه ها نسبت به سال های گذشته در آن نمایان بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور علامه ابراهیم زکزاکی در دوره گذشته جشنواره اظهار کرد: علامه زکزاکی جزو شیفتگان فرهنگ رضوی هستند و در نیجریه هم به عنوان مشعل فروزان فرهنگ رضوی و شیعه و ترویج آن محسوب می شود که امیدوارم هر چه زودتر نجات یابد.
وی با تاکید بر ترویج فرهنگ رضوی در سراسر جهان گفت: این فرهنگ در حال گسترش در سراسر جهان است و ما باید از دریچه حضرت امام رضا (ع) این فرهنگ را گسترش دهیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در سال های اخیر کتاب های خوبی در حوزه فرهنگ رضوی و کرامات حضرت امام رضا (ع) تهیه و تدوین شده است و بسیاری از این آثار مربوط به خاطرات افراد خارج از کشور راجع به عشق و شیفتگی شان به امام رضا (ع) است.
جنتی، با تاکید بر توجه به ارزیابی اثر بخشی فعالیت های جشنواره در سراسر کشور ادامه داد: در برگزاری چنین جشنواره هایی نباید فقط به برگزاری صرف آن توجه داشت بلکه باید به اثرات آن نیز توجه داشته باشیم.
وی ضمن تقدیر از اقدامات دست اندرکاران این جشنواره گفت: کارهای خوبی در این زمینه صورت گرفته است و برخی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها نسبت به دیگر ادارات فعالیت های بیشتری انجام داده اند که لازم است از آن تشکر کنم.
جنتی گفت: در زمینه های بین المللی جشنواره نیز اقدامات خوب و نوید بخشی صورت گرفته است و باید آنها را پیگیری کنیم. نهاد سازی در جشنواره هم از اهمیت زیادی برخوردار است و نباید قائل به فرد و یا گروهی خاص باشد و لازم است به عنوان یک جریان مستمر ادامه یابد.
وی بر بهره گیری از فضای مجازی در جشنواره تاکید کرد و افزود: استفاده از شبکه های اجتماعی نیز در ترویج فرهنگ رضوی بسیار موثر هستند و نباید از این ظرفیت غفلت کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه ترجمه آثار رضوی نیز هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی اقدامات خوبی صورت گرفته است وباید در ترجمه آثار دقت بسیاری داشت تا اثر بخشی آن افزایش یابد.
عضو کابینه دولت یازدهم افزود: مشارکت اقوام مختلف در جشنواره نیز بسیار با اهمیت است و لازم است از ظرفیت های آنها در جهت ترویج فرهنگ رضوی بهره برد.
وی بر ساخت فیلم سینمایی با مضمون امام رضا اشاره کرد و گفت: لازم است در این زمینه فیلمنامه بسیار قوی نوشته شود و از حاشیه به معرفی حضرت امام رضا (ع) پرداخت زیرا معرفی نوع کرامات آن حضرت نسبت به افرادی که به ایشان متوسل می شده اند و کرامات و معجزات وی را می دیدند در معرفی و ترویج این فرهنگ بسیار کمک می کند.
جنتی با اشاره به رویکردهای پنجگانه اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری افزود: عدالت محوری، مردمی بودن، دانش بنیان بودن، دورن زا بودن و برون زا بودن از جمله محورهایی است که مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی به آن تاکید داشته اند، بنابراین این ٥ رویکرد نیز می تواند در جشنواره بین المللی حضرت امام رضا (ع) تبلور یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه آنچه منسوب به حضرت امام رضا (ع) است را باید گرامی بداریم، ادامه داد: بی بی حکیمه خیلی مظلوم واقع شده اند و در این زمینه کارهای پژوهشی کمی صورت گرفته است و لازم است با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه اقدامات پژوهشی گسترده ای در جهت معرفی وی صورت گیرد.
وی بر همکاری و تعامل با وزارت آموزش و پرورش، بهره گیری از همه فناوری های موجود در رادیو و استفاده از رادیوی اینترنتی، استفاده از ظرفیت های آستان قدس رضوی و ... در ترویج و گسترش فرهنگ رضوی در داخل و خارج از کشور تاکید کرد.
به گزارش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست سیدجواد جعفری مدیر عامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با اعلام اینکه سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) از ٢٣ مصوبه ٢١ مصوبه آن را اجرایی کرد، گفت: در دوره سیزدهم جشنواره، برخی بخش ها در تولید آثار خود بیش از ٢٠ درصد رشد داشته اند.
وی افزود: جهش در بخش دانشگاهیان، تولید ٦٣ هزار اثر از سوی ٧٠٠ مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، رشد در فضای مجازی با تشکیل کارگروهی در این زمینه، توسعه مناطق در بخش خارج از کشور، توجه به نهاد سازی و استفاده از ایده های نو و تازه در قالب نظام پیشنهادات از جمله دستاوردهای سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا (ع) است.
وی توجه به ترجمه آثار، بهره مندی از ظرفیت های رادیو و تلویزیون در جهت ترویج فرهنگ رضوی، نظارت عمومی و اثر بخشی و تشکیل کارگروه های تخصصی در معاونت ها و سازمان های تابعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همکاری با دفتر ارزیابی عملکرد وزارتخانه و استقرار ناظرین از سوی این دفتر در استان های مختلف و ... را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سیزدهمین دوره از این جشنواره برشمرد.
وی گفت: اکنون در آغاز راه برای برگزاری جشنواره چهاردهم هستیم و فراخوان آن نیز منتشر شده است.

** تاکید در شناسایی دین و جایگاه شخصیتی امام رضا (ع) در جشنواره
در ادامه معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مباحث علمی و فرهنگی بین ادیان و مکاتب و شناسایی بیشتر دین و جایگاه شخصیتی حضرت امام رضا (ع) از جمله موضوعاتی است که در شورای سیاستگذاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به آن تاکید شده است.
علی اصغر کاراندیش، جلوگیری از برگزاری برنامه های تکراری در جشنواره را از دیگر اقدامات این شورا دانست و افزود: توجه به ترجمه و گسترش فعالیت های بین المللی به ویژه در کشورهای اروپایی از دیگر موضوعات مورد توجه در این جشنواره است.
وی گفت: تشکیل اتاق فکر، تقویت نظارت های عمومی و تخصصی، توجه بر مشارکت اقوام مختلف کشور در جشنواره، انتخاب داوران کارشناس و ... از دیگر اقداماتی است که به آن توجه شده است.
کاراندیش، ترویج فرهنگ رضوی با توجه به نیازهای روز جامعه، صرفه جویی در هزینه ها و استفاده از حامیان مالی و توجه به نقش مردمی در برگزاری جشنواره را از دیگر اقدامات دوره گذشته جشنواره برشمرد.

** سیزدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) جامع و کامل برگزار شد
در بخش دیگری از این نشست استاندار خراسان رضوی گفت: سیزدهمین جشنواره بین المللی حضرت امام رضا (ع) بسیار جامع و کامل برگزار شد.
علیرضا رشیدیان افزود: یکی از بزرگترین هنرهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که تمامی فعالیت های حوزه فرهنگ رضوی در جهت اشاعه آن را در قالب این جشنواره گرد هم آورده است.
وی ادامه داد: ما برای موضوع اشاعه فرهنگ رضوی سال هاست که در سطح استان و دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی اقدامات و فعالیت های مفصلی انجام داده ایم که بیشتر جنبه محتوایی و معرفتی دارند.
جشنواره بین المللی امام رضا (ع) همه ساله همزمان با آغاز دهه کرامت و میلاد باسعادت حضرت معصومه (س) در قم افتتاح و همزمان با شب میلاد باسعادت حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) با معرفی برگزیدگان در حوزه های فرهنگی، هنری و همچنین تجلیل از خادمان رضوی در مشهد مقدس به کار خود پایان می دهد.
این دوره از جشنواره چهاردهمین دوره خود را در سال 95 تجربه خواهد کرد.


منبع: ایرنا


ویدیو مرتبط :
رضا جهانی و گروه فرهنگ