سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کاهش سن بلوغ دختران و پسران ایرانی


کاهش سن بلوغ دختران و پسران ایرانیفارس/ عضو انجمن متخصصان داخلی ایران گفت: سن بلوغ در پسران و دختران ایرانی ۱.۵ سال کاهش یافته، در دختران به ۱۱.۵ و در پسران به ۱۳.۵ سال رسیده، همچنین در حال حاضر فاصله بالا بین بلوغ جنسی و اقتصادی باعث شیوع افسردگی در جامعه شده است.

کیوان الچیان در نشست خبری به مناسبت برپایی بیست و هفتمین کنگره متخصصان داخلی که از 14 تا 17 اردیبهشت برگزار می‌شود، گفت: متأسفانه در کشور سن بلوغ در پسران و دختران 1.5 سال کاهش یافته است، در دختران به 11.5 سال و در پسران به 13.5 سال رسیده است.

وی افزود: 14 تا 15 سال فاصله بین بلوغ عقلی و اقتصادی است. بلوغ عقلی در دختران و پسران 15 تا 17 سال است و بلوغ اقتصادی 27 سالگی به بالا را شامل می‌شود، البته فاصله بین بلوغ جنسی و اقتصادی طولانی است و همین امر بیماری‌های مختلفی را گسترش می‌دهد.

الچیان گفت: یکی از این بیماری‌ها که رو به افزایش است، بیماری‌های روحی و روانی است که شایع‌ترین آن افسردگی است، به طوری که 23 درصد دانشجویانی که وارد دانشگاه می‌شوند، افسرده‌اند.

عضو انجمن متخصصان داخلی ایران ادامه داد: افزایش بی‌رویه مواد دخانی و روانگردان و همچنین مواد صنعتی مانند گل و قرص‌های اکس در دانشجویان باعث اضمحلال مغزی و بیماری‌های اعصاب و روان مثل اسکیزوفرنی و افسردگی شده است.

وی افزایش میزان چربی و نمک را به دلیل مصرف فست‌فود نامناسب دانست و گفت: کودکانی که در سن 2 سالگی مصرف مواد قندی و نمکی را تجربه می‌کنند، استعداد ابتلا به دیابت و فشار خون در آنها افزایش می‌یابد.

الچیان در مورد سوء مصرف الکل در کشور گفت: کاهش 10 درصدی مصرف الکل باعث کاهش انواع بیماری‌ها می‌شود، متأسفانه شیوع الکل در گروه سنی 13 تا 27 سال رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه کشور ما از نظر طبیعی بلاخیز است، گفت: آنچه مهم است آموزش احیاء است به طوری که با ترویج خود مراقبتی و آموزش‌های به موقع به پزشکان متخصص و مردم، کاری کنیم تا در صورت بروز حادثه، خودشان احیاء را انجام دهند و منتظر اورژانس نباشند.

عضو انجمن متخصصان داخلی ایران همچنین افزود:هم اکنون مسمومیت با سرب در بیمارستان‌ها را داریم، به طوری که اخیراً 50 مورد از بیماری‌های ناشی از مصرف تریاک به دلیل استعمال تریاک نامرغوب بوده، چرا که در این ماده مخدر، از روغن سوخته ماشین استفاده شده که سیاه‌رنگ و سنگین بوده، اما به دلیل دارای مقادیر زیادی سرب، باعث کاهش سطح هوشیاری افراد، نارسایی کبدی و حتی مرگ شده است.

الچیان همچنین از تبلیغات نادرست رسانه‌ها در اقلام خوراکی که حاوی نمک و روغن هستند انتقاد کرد و گفت: متأسفانه آهن، اسیدفولیک و ویتامین D در جوانان و بزرگسالان رو به کاهش است و در مقابل، آجیل‌هایمان را نمک‌سود می‌کنیم و در کنار تبلیغاتی که از خوراکی‌های ناسالم می‌شود، کم‌تحرکی داریم.

* سنگ‌اندازی فوق تخصصان بر سر راه متخصصان داخلی


همچنین مصطفی انوری دبیر اجرایی کنگره متخصصان داخلی گفت: پروتکل مصوب وزارت بهداشت در حوزه متخصصان داخلی انجام نمی‌شود و شفاف نبودن شرح وظایف این متخصصان از چالش‌های موجود است.

وی افزود: متخصص داخلی پس از گذراندن چهار سال دوره رزیدنتی و تخصص‌های مختلف، استفاده از ابزارهای پزشکی را یاد می‌گیرد، اما در هنگام ارائه خدمت برایش سنگ‌اندازی می‌شود، افرادی که بیشتر از گروه فوق تخصصان هستند، با نفوذ در وزارت بهداشت، نمی‌گذارند ما در این حیطه وارد شویم و مانع گرفتن نوار قلب و آندوسکوپی از سوی ما می‌شوند، حتی با کمک بیمه‌ها جلوی دریافت حق ویزیت ما را هم می‌گیرند.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
علایم و دلایل بلوغ زودرس در دختران و پسران