آزادی جاناتان پولارد... بزرگترین هدیه اوباما به اسرائیل


اسرائیل روز گذشته از خبر آزادی جاناتان پولارد، معروفترین و مهمترین جاسوس خود در ایالات متحده آمریکا که بیش از سه دهه را در زندانی در ایالت کارولینای شمالی گذرانده بود، بسیار استقبال کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی در سرمقاله خود نوشت: بنیامین نتانیاهو، جنایتکار جنگی اعلام کرد: "مردم اسرائیل از آزادی جاناتان پولارد استقبال می‌کنند. من چند سال قبل زمانی که این مساله را به مسئولان آمریکایی طرح کردم، آروزی چنین روزی را می‌کشیدم".

جاناتان پولارد تحلیلگر سابق نیروی دریایی آمریکا و متولد تگزاس بود و در سال 1955 تابعیت اسرائیلی گرفت. پیشتر دستگاه قضایی آمریکا پس از اینکه جاناتان پولارد را در سال 1984 به اتهام افشای هزاران سند بسیار محرمانه برای اسرائیلی‌ها درخصوص فعالیت‌های جاسوسی آمریکا به ویژه از کشورهای عربی و همچنین افشای اطلاعاتی که می‌توانست امنیت ملی آمریکا را در خطر شدیدی قرار دهد، محاکمه و در سال 1987 وی را به حبس ابد محکوم کرد. در آن هنگام اوج جنگ سرد بود و عملا اتحاد شوروی توانست از برخی از آن رازها از طریق اسرائیل استفاده کند.

از زمانی که این حکم علیه پولارد صادر شد، تل‌آویو از طریق دولت‌های پی در پی خود دست به تلاش‌های بسیاری برای اعمال فشار بر چهار روسای جمهوری آمریکا جهت آزادی وی زد، اما این اقدامات با مخالفت شدید جامعه اطلاعاتی آمریکا مواجه می‌شد که تا به امروز نیز نسبت به اقدام پولارد احساس درد و خشم شدیدی می‌کند. عملا جورج تینیت، رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تهدید کرده بود، اگر بنا به اعمال فشارهای وی، این شخص آزاد شود، وی از منصبش استعفا می‌کند.

اسرائیل به حدی به لطف و برتری پولارد اذعان دارد که "نمی‌توان از آن صحبت کرد"، جزئیات مساله وی به این امر اشاره دارد که او روزانه صدها سند اطلاعاتی بسیار محرمانه را به صورت مستقیم به سازمان جاسوسی اسرائیل انتقال می‌داد، بدون آن که فرصتی داشته باشد که از این سندها اطلاع کسب کند.

از عملیاتی که این اعتقاد وجود دارد که اطلاعات پولارد نقش اصلی را در آن ایفا کرد، ترور خلیل الوزیر (ابو جهاد) رهبر فلسطینی در هنگام حمله اسرائیل به مقر سازمان آزادی بخش فلسطین در تونس در سال 1988 و همچنین دیگر ترورهای رهبران و کادرهای فلسطینی است.

با وجود این که برخی موانع و محدودیت‌ها بر پولارد اعمال شده همچون این که به وی اجازه استفاده از اینترنت و خروج از ایالات متحده آمریکا به مدت پنج سال تا زمانی که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به وی اجازه این کار را ندهد، داده نشده اما وی به محض لغو تابعیت آمریکایی‌اش به سرعت می‌تواند از این موانع رهایی یابد که به وی اجازه خروج و رفتن به اراضی اشغالی را می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که استقبال باشکوهی از وی به عمل آید.

آزادی جاناتان پولارد هدیه بزرگ اوباما به اسرائیل است. هدیه‌ای که روسای جمهوری قادر به انجام آن نبودند که خود اسرائیل آنها را بزرگترین حامیان خود در تاریخ توصیف می‌کند. مشخص است که آزادی جاناتان پولارد از فضای سوء استفاده و زورگویی که نتانیاهو، جنایتکار جنگی برای به دست آوردن آن از آمریکا در پی توافق هسته‌ای ایران در پیش گرفت، جدا نبوده است.

با توجه به حجم نفوذ امنیتی که پولارد در هنگام فعالیتش به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در نیروی دریایی آمریکا رقم زد، آزادی وی پیامی اشتباه را در زمانی اشتباه به چندین طرف می‌فرستد.

طرف اول جامعه اطلاعاتی آمریکا است و محتوای این پیام اینگونه است که هرکس که کاری کند که کمترین توصیف از آن "خیانت بزرگ" باشد، می‌تواند خود را در پایان کار آزاد بیابد، دیگر چه برسد به این که مورد بزرگداشت و پاداش‌های بسیاری قرار بگیرد.

این پیام فاجعه بار بی‌شک تهدیدی علیه امنیت ملی آمریکا است. در زمانی که تنش میان واشنگتن و مسکو بیشتر می‌شود، خطر آن نیز شدت می‌یابد. این در حالی است که خاورمیانه شاهد نشانه‌های بازگشت جنگ سرد جدیدی است، دیگر چه برسد به این که خطر تروریستی نیز در حال افزایش است.

طرف دوم، هم‌پیمانان آمریکا به ویژه عرب‌ها هستند که آنها بیشترین ضرر را از رازهای فاش شده توسط پولارد دیدند، چرا که برایشان مسجل شد که آمریکا یک هم‌پیمان دارد که اسم آن اسرائیل است و به خاطر این هم‌پیمان، تردید نمی‌کند که تعهدات و توافق‌ها و چه بسا منافع خود را مورد بی‌توجهی قرار دهد.

تاسف بار است که آزادی پولارد همزمان با اخبار منتشر شده توسط رادیو اسرائیل مبنی بر مذاکرات محرمانه میان واشنگتن و برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است که شامل عادی سازی روابط با اسرائیل می‌شود. این ضربه جدیدی از سوی آمریکا به دوستان عرب آن است که آن اعتباری را که باقی مانده است، از بین می‌برد؛ اگر چیزی از این اعتبار باقی مانده باشد.

اما پیام مهمتری را که می‌توان از مساله پولارد برداشت کرد، این است که اسرائیل که حتی پدرخوانده خود را فریب داد، نمی‌تواند وفای بیشتری به برخی از عرب‌هایی داشته باشد که همچنان بر توهم صلح با اسرائیل حساب باز می‌کنند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پرونده پولارد، جاسوس اسراییلی پس از سال