سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



رئیس جمهوری افغانستان به صدای اعتراض شهروندان پاسخ داد


به گزارش ایرنا، «محمد اشرف غنی» روز سه شنبه با انتشار بیانیه ای اعلام كرد: خوشحالم كه مردم در متن این حوادث شور و علاقه خود را به پرداختن به مسایل مهم ملی بویژه توسعه اقتصادی و زیربنایی كشور حفظ كرده‌اند. بحث های سازنده و آزاد و فعالیت های مدنی در قالب قانون، پایه‌های دمكراسی نوپای افغانستان را استوارتر می سازد.
هزاران تن از شهروندان افغان روز دوشنبه با برپایی یك گردهمایی به دولت هشدار دادند ؛ درصورت تن ندادن به خواست و اراده مردم برای تغییر مسیر خط انتقال برق وارداتی تركمنستان به افغانستان از استان بامیان، دست از اعتراض های مدنی برنخواهند داشت و اعلام كردند كه تظاهرات میلیونی را برای روز دوشنبه هفته آینده در سراسر پایتخت افغانستان سامان داده اند.
اشرف غنی در بیانیه خود با اشاره به اینكه در جریان جزئیات طرح انتقال برق وارداتی از آسیای میانه به افغانستان قرار دارد ؛ اعلام كرد: مشاركت مردم و اقشار مختلف جامعه در موضوعات توسعه را یك تحول مثبت و امیدواركننده می داند.
جنبش روشنایی افغانستان اعلام كرده است كه اجرای طرح انتقال برق 'توتاپ' نیازی به كمیسیون جدید برای بررسی مسیر انتقال این خط ندارد و پیشتر شركت های معتبر بین المللی، مسیر بامیان را به دولت پیشنهاد كرده است.
طرح مطالعات مسیر انتقال برق تركمنستان به افغانستان در زمان «حامد كرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان آغاز شد و شركت آلمانی «فیشنر» كه طرح ریزی تامین برق 20 سال آینده افغانستان را به عهده دارد، از میان دو مسیر بامیان و سالنگ، مسیر بامیان را پیشنهاد كرده است، اما مسئولان شركت توزیع برق می گویند كه مسیر سالنگ دارای صرفه اقتصادی است.
«توتاپ» ابتدای نام كشورهای تركمنستان، ازبكستان، تاجیكستان، افغانستان و پاكستان به زبان انگلیسی و مخفف طرح انتقال برق 500 مگاواتی تركمنستان به پاكستان از مسیر كشورهای ازبكستان، تاجیكستان و افغانستان بوده است كه با حذف پاكستان از این طرح ، برق تركمنستان به افغانستان انتقال خواهد یافت، اما همچنان به این طرح، توتاپ گفته می شود.
انتقال برق تركمنستان به پاكستان با اجرای طرح دیگری به نام «كاسا 1000» از همین مسیر صورت خواهد گرفت.
افغانستان در زمان حاضر تنها 30 درصد از برق مصرفی خود را در داخل تامین و حدود 70 درصد از برق مصرفی موردنیاز خود را از كشورهای همسایه وارد می كند. با این حال در ساعاتی از شبانه روز با قطع برق مواجه است.
رئیس جمهوری افغانستان تاكید كرده است كه به توسعه متوازن باور دارد و یك كمیسیون ملی متشكل از نمایندگان مردم ؛ فعالان سیاسی و مدنی و كارشناسان فنی تمامی اسناد و اقدام های مرتبط با این طرح ملی را بررسی كنند و تحقیقات خود را كه دربرگیرنده ابعاد و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی باشد، به دولت ارایه كرده تا در این زمینه تصمیم گیری نهائی صورت گیرد.
جنبش روشنایی هفته گذشته پس از آن اعتراض های خود را در كابل و دیگر استان های افغانستان آغاز كرد كه وزارت انرژی و آب افغانستان اعلام كرد كه خط برق وارداتی 500 مگاواتی تركمنستان از مسیر سالنگ در استان «پروان» به افغانستان انتقال خواهد یافت.
پیشتر شركت آلمانی «فیشنر» از بین دو مسیر سالنگ و استان بامیان، مسیر بامیان را به دولت پیشنهاد كرده بود، اما شركت توزیع برق افغانستان «برشنا» می گوید كه مسیر بامیان از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
آساق*291*1610 **1488 **1392

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پیام رئیس جمهوری آمریکا به مناسبت نوروز ۱۳۹۴ - صدای آمر