فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



دیدن و نخریدن


ادامه گزارش به این شرح است: اتومبیل های بسیاری در خیابان منتهی به نمایشگاه پارک شده اند، اجتماع خودروها به حدی است که به سختی می توان جایی برای پارک خودرو پیدا کرد.
عده ای از دستفروشان و کسبه نیز از این فرصت استفاده کرده و در مسیر پیاده رو بساط انواع پوشاک، وسایل تزیینی، میوه یا حتی سبزیجات به راه انداخته اند.
نمایشگاه، نمایشگاه کتاب است اما به دلیل تنوع محصولات در حاشیه سوله های نمایشگاه از سوغات کرمان گرفته تا صنایع چوب و کار دست ارایه می شود.
در بیرجند مردم به هر چیزی اقبال دارند به جز کتاب! علیرغم عدم تخصیص اعتبارات مناسب و کافی به حوزه فرهنگ استان، اداره کل فرهنگ و ارشاد از این اقدام فرهنگی غنی غافل نماند هر چند مشکلات اقتصادی مردم منطقه و همزمانی این نمایشگاه با نمایشگاهی در رشت این کار شایسته فرهنگ و ارشاد را تحت الشعاع قرار داده است.
** به دلیل کمبود جا، بیشتر کتاب ها در معرض دید نیست
یک انتشاراتی بومی استان که با بیش از 1200 عنوان کتاب در نمایشگاه حاضر است در گفتگو با آوا، در حالی که پرده های زیر میز کتاب های چیده شده را بالا می زند و ستون هایی از کتاب های چیده شده زیر میز را نشان می دهد، می گوید: بیش از 800 جلد کتاب ما به دلیل نبود جا و محدودیت فضای غرفه در معرض دید بازدید کنندگان قرار نگرفته است.
وی با گلایه از متولیان برگزاری نمایشگاه در اعطای غرفه ها می گوید: برخی ناشران بومی استان مجبورند به غرفه ای 6 متری بسنده کنند در حالی که به عده ای از ناشران غیر بومی از استان های تهران، قم و ... چند غرفه در کنار هم داده شده است.
وی با یادآوری اینکه به دلیل کمبود جا و حجم بالای کتاب مجبور شده ایم تنها 1 متر از فضا را برای تردد فروشنده قررار دهیم، می گوید: تا امروز که فروش خوبی نداشته ایم و اگر می دانستیم استقبال در این حد ضعیف است اصلاً شرکت نمی کردیم.
** تمهیدات ارشاد اسلامی در استقبال از ناشران در حد عالی است
یکی دیگر از غرفه داران با اشاره به تمهیدات نمایشگاه کتاب استان برای ناشران می گوید: غرفه های واگذار شده به صورت رایگان در اختیار ناشران قرار دارد.
وی ادامه می دهد: اداره ارشاد اسلامی استان در جهت همکاری با ناشران غیر بومی در خصوص اسکان ناشران وارد عمل شده و همه ناشران غیر بومی در خوابگاهی با بودجه ارشاد ساماندهی شده اند و تمهیدات ارشاد اسلامی در استقبال از ناشران در حد عالی است.
** تعریف ها از اقبال شهر فرهنگی بیرجند به کتاب، با واقعیت فرق دارد
یکی دیگر از غرفه داران تهرانی حاضر در نمایشگاه با اشاره به فضای محدود نمایشگاه بیرجند، می گوید: با تعریف و تمجیدهایی که از بیرجند به عنوان یک شهر فرهنگی، جوان و دانشجویی شنیده بودیم الان باید این سالن های محدود، مملو از جمعیت خریداران کتاب می بود،اما واقعیت چیزی غیر از این است...!
** اقبال مردم نسبت به کتب مذهبی از سایر کتاب ها بهتر است
عبدالمحمدی غرفه دار قمی معتقد است با توجه به اینکه مردم بیرجند افرادی مذهبی و اعتقادی هستند اقبال مردم نسبت به کتب مذهبی از سایر کتاب ها بهتر است.
او که بیش از 600 عنوان کتاب مذهبی و عمومی را در این نمایشگاه ارائه داده است، می گوید: برخی کتب ادعیه مانند مفاتیح از تخفیف 50 درصد برخوردارند و هدف از ارایه این تخفیف فروش کتاب بوده و مبلغ فروش هم تنها برای هزینه انتشاراتی است و سودی از بابت این کتب به جیب انشارات نمی رسد.
** اکثر افراد تنها به صرف تماشا به نمایشگاه آمده اند و کتاب نمی خرند
در گشت و گذار بین غرفه های نمایشگاه، غرفه ای در ابعاد بزرگ نظرمان را جلب می کند. صاحب غرفه تهرانی که اکثر کتاب های ادبی، تاریخی، شعر و رمان را به نمایش گذاشته است و به گفته خودش 3 غرفه از نمایشگاه را برای ارایه عناوین کتب خود در اختیار دارد، می گوید: حدود 900 جلد کتاب را ارائه کرده ایم اما با وجود تخفیف های خوب و قیمت مناسب به نظر می رسد، بیرجندی ها تمایل زیادی به خرید کتاب و مطالعه آثار روز ندارند.
وی معتقد است: اکثر افراد حاضر در نمایشگاه تنها تماشاگرند و کتاب نمی خرند.
** گرانی کتاب تنها بهانه است؛ مشکل از فرهنگ کتابخوانی است
وی در باره گرانی و قیمت بالای کتاب می گوید: با توجه به تورم چند ساله اخیر و افزایش هزینه های نشر کتاب، قیمت کتاب چندان رشدی نداشته است و به نظرمن گرانی کتاب تنها بهانه است.
وی ادامه می دهد: مشکل از فرهنگ کتابخوانی است که در کل جامعه کمرنگ شده و با وجود تکنولوژی و وسایل ارتباطی کتاب جایگاه خود را از دست داده است هر چند کتاب عالمی پایدار است و دستخوش برخی اتفاقات مانند قطع برق یا نبود اینترنت قرار نمی گیرد.
** به نظر می رسد در روزهای پایانی فروش خوبی داشته باشیم
در سوله دیگر نمایشگاه که مخصوص کتاب های آموزشی و کمک درسی است اما شرایط به گونه ای است که اکثر غرفه داران از فروش خود در چند روزه اخیر راضی هستند. یک غرفه دار می گوید: در روزهای اول استقبال کم بود اما هرچه به روزهای پایانی نزدیک می شویم مراجعات مردم برای خرید بیشتر می شود و به نظر می رسد فروش خوبی داشته باشیم.
** با توجه به زحمت مدیران استان در راه اندازی نمایشگاه غیبت ناشران بزرگ نوعی خیانت به اعتماد آنهاست
یکی از غرفه داران می گوید: به دلیل اینکه نمایشگاه کتاب استان همزمان با برپایی نمایشگاه در رشت است بیشتر انتشارات بزرگ در رشت بوده و برخی غرفه ها تنها به نام انشارات شناخته شده، کتب انشاراتی دیگر یا قدیمی را ارایه می دهند و در واقع برخی انتشارات بزرگ کارهای خود را سنبل نموده اند که با توجه به زحمت مدیران استان در راه اندازی نمایشگاه این نوعی خیانت به اعتماد آنهاست.
یکی از خریداران کتاب می گوید: اختصاص بن خرید کتاب نوعی مشوق برای خرید در استان محروم خراسان جنوبی است که جای تشکر و قدردانی داشته و جنبه گرانی کتاب را تاحدی مرتفع می کند.
وی ادامه می دهد: متأسفانه با وجود تعیین سقف بن خرید از ده هزار تومان تا صد تومان، سطح تحصیلات تعیین کننده مبالغ بن هاست به نحوی که به مقطع کارشناسی تا سقف 50 هزار تومان بن تعلق می گیرد و مقاطع بالاتر یا پایین تر به تناسب مبلغ بن بیشتر یا کمتر است.
** با اقتصاد دست و پاشکسته استان پولی برای خرید کتاب نمی ماند
سهرابی بازدیدکنندگان نمایشگاه هم می گوید: شاید خیلی از افراد حاضر در اینجا دوست داشته باشند برخی کتب را تهیه کنند اما وقتی قیمت روی جلد را می بییند منصرف شده و بی خیال خرید کتاب می شوند.
وی یادآور می شود: وقتی قیمت روی کتابی 75 هزار تومان باشد در منطقه محرومی مثل خراسان جنوبی و با اقتصاد دست و پاشکسته مردم این استان اغلب شهروندان ترجیح می دهند این پول را برای مخارج ضروری تر هزینه نمایند.
** هزینه برای کتاب، هزینه برای آینده
یکی از دانشجویان نیز در گفتگو با آوا می گوید: در حالی که مردم ما برای همه چیز به سهولت پول خرج می کنند تمایلی برای خرید کتاب ندارند و اغلب قیمت بالای کتاب را بهانه می کنند این در حالی است که مردم باید کتاب و کتابخوانی را هم جزو ضروریات زندگی دانسته و برای آن هزینه کنند زیرا در واقع هزینه برای کتاب هزینه برای آینده بهتر، شعوری بالاتر و فرهنگی غنی تر است.
** قرار دادن اتوبوس هایی برای نقاشی و کار دستی کودکان درحاشیه نمایشگاه
و حضور عروسک های کتابخوان
سلطانی مادر کودکی معتقد است: بسیاری از بازدید کنندگان کودکانشان را برای نقاشی در کنار همسن و سالان و یادگیری کارهای دستی به این ایستگاه ها می سپارند و با خیال راحت از غرفه های نمایشگاه دیدن می کنند که این کار خوبی در جهت رفاه والدین و ترغیب و تشویق کودکان به کارهای فرهنگی است.
وی یادآور می شود: حضور عروسک هایی که کتاب می خوانند خود عامل دیگری برای ایجاد فرهنگ کتابخوانی در کودکان است به طوری که دخترم با دیدن این منظره شدیدن تحت تأثیر قرار گرفت و برای خرید کتاب ترغیب شد.
** مقایسه آمار با سال گذشته رشد استقبال مردمی را نشان می دهد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در خصوص قیمت های کتاب می گوید: قیمت ها به نسبت هزینه های انتشار، زیاد نیست و اگر واقعاً مردم به دنبال کتاب باشند می توانند کتاب را هم در زمره سایر هزینه ها دانسته و از آن استقبال کنند.
محبی بابیان اینکه استقبال در دو محور، میزان خرید و میزان بازدید سنجیده می شود، اظهار کرد: مقایسه آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه در سال قبل و سال جاری نشان دهنده رشد استقبال مردمی است.
**نمایشگاه امسال با ظرفیت صبح و عصر برگزار شد
محبی یکی از مزایای نمایشگاه کتاب امسال را برپایی نمایشگاه در دو نوبت صبح و عصر دانسته و می گوید: این کار جهت استفاده مدارس در هر دونوبت از ظرفیت های
نمایشگاه است.
وی با اشاره به وجود ناشران کشوری در نمایشگاه سال جاری یادآور می شود: 17 غرفه در اختیار ناشرین استانی و 121 غرفه نمایشگاه کتاب امسال در اختیار ناشرین کشوری قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تمهیداتی برای ناشران استانی در نظر گرفته شده، است، اضافه می کند:
در این راستا طی بررسی های به عمل آمده از ناشران کشوری، چنانچه کتاب آنها در دست ناشرین استانی بوده، اجازه برپایی غرفه در نمایشگاه استان به آنها داده نشده است.
حضور 344 هزار جلد کتاب در قالب دو هزار و 440 عنوان در نمایشگاه
محبی بابیان اینکه در نمایشگاه کتاب امسال سعی شده است کتاب هایی با عناوین متنوع، گستردگی بیشتر و جدید در نمایشگاه عرضه شود، می گوید: در این خصوص انتشاراتی مانند سمن، چشمه، نی و ثالت از جمله نشرهایی هستند که با کتاب های مفید و کمیاب برای اولین بار در نمایشگاه استان حضور دارند.
وی با شاره به اینکه 344 هزار جلد کتاب در قالب دو هزار و 440 عنوان در نمایشگاه عرضه شده است، می گوید: این کتاب ها 30 درصد تخفیف دارند که 20 درصد از این تخفیف از طرف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و یک درصد دیگر از طرف ناشران است. ک1
2047/

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
8 دلیل برای نخریدن iphone 6 !!!