می‌خواستم در زمان حیات هما روستا این نمایش را اجرا کنم


محمد رحمانیان که نمایش «دعوت به دو نمایش همراه» را به یاد هما روستا در جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌کند، تاکید کرد: می‌خواستم این نمایش را در زمان حیات خانم روستا اجرا کنم که نشد و هیچ دوست نداشتم در مراسم‌ درگذشت ایشان این نمایش را به صحنه ببرم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر درباره‌ اجرای این اثر به خبرنگار تئاتر ایسنا گفت: این نمایش را با اقتباس‌ آزادی از دو نمایشنامه «دعوت» غلامحسین ساعدی و «پیش از ناشتایی» یوجین اونیل اجرا می‌کنم.

رحمانیان که نمایشش را در بخش مهمان این دوره از جشنواره به صحنه می‌برد، افزود: همان‌طور که از نام این نمایش برمی‌آید شامل دو نمایش همراه است؛ یکی را قبلا اجرا کرده‌ام با نام «لباسی برای مهمانی» که در واقع اقتباس آزادی از نمایشنامه «دعوت» ساعدی است و نمایشنامه دوم هم با نام «پرولوگ» اجرا می‌شود و اقتباسی آزاد از نمایشنامه «پیش از ناشتایی» اونیل است و این دو نمایش به نوعی یکدیگر را کامل می‌کنند.

وی نمایشنامه «دعوت» را یکی از بهترین نمایشنامه‌های فارسی و بهترین اثر زنده‌یاد ساعدی برشمرد و درباره‌ی «پرولوگ» توضیح داد: پرولوگ به مرحله‌ای مانند فتح باب در نمایش گفته می‌شود که از طریق آن وارد نمایش اصلی می‌شویم؛ به عنوان مثال برشت در چندین اثرش مانند «دایره گچی قفقازی» یا «صعود ممانعت‌پذیر آرتور آئویی» و ... پرولوگ دارد. آنچه در اجرای این نمایش مدنظرم بود این است که اگر نمایش فقط پرولوگ باشد، چه خواهد شد و با همین ذهنیت نمایشنامه «دعوت» را دوباره بازنویسی کردم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر ادامه داد: قسمت اول نمایش یا همان «لباسی برای مهمانی» را پیش از این در تورنتو و ونکوور کانادا اجرا برده‌ام و حالا هم همین قسمت را با همان بازیگران یعنی پرستو رحمانیان و سُها سناجو اجرا خواهم کرد و بازیگر «پرولوگ» نیز مهتاب نصیر‌پور است.

رحمانیان اضافه کرد: نمایش اول تقریبا آماده است و قرار بود نمایش دوم را چند ماه پیش کار کنیم که متاسفانه سالن نداشتیم و نشد.

به گفته او «پرولوگ» نوعی گرامیداشت برای زنده‌یاد هما روستا - بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون - است.

رحمانیان خاطرنشان کرد: می‌خواستم این نمایش را در زمان حیات ایشان اجرا کنم که متاسفانه نشد و نمی‌خواستم آن را در مراسم‌ درگذشت ایشان به صحنه ببرم به همین دلیل ترجیح دادم از فوت ایشان کمی فاصله بگیریم و بعد آن را اجرا کنم.

او توضیح داد: به جز اجرای جشنواره این نمایش 10 شب در تالار عمارات مسعودیه اجرا دارد که این اجرا از 25 بهمن‌ ماه تا پنجم اسفند ماه خواهد بود.

رحمانیان در پاسخ به این پرسش که چرا این دو نمایشنامه را همراه با هم به صحنه می‌برد، یادآور شد: سابقه اجرای دو نمایش همراه را داشته‌ام و پیش از این نیز نمایش‌های «عروسک‌ها و دلقک‌ها»، «نهر فیروزآباد» یا «مصاحبه» را به همین صورت اجرا کرده‌ام. در این دو نمایش نیز نگاه اصلی برگرفته از نمایشنامه «دعوت» ساعدی است هرچند تغییراتی دارد؛ بنابراین از نظر تم هر دو نمایشنامه مدیون نمایشنامه «دعوت» هستند و به همین دلیل اسم نمایش را همان «دعوت» گذاشته‌ام که در بروشور هم بزرگ‌تر از دیگر واژه‌ها نوشته می‌شود.

به گفته وی، این نمایش با تک‌نوازی ویون سل اجرا می‌شود و موسیقی آن توسط امیر عظیمی نوشته شده است. امیر رضازاده به عنوان طراح صحنه، پدیده جمالها و علیرضا فولاد‌شکن به عنوان دستیاران کارگردان و لعیا خرامان به عنوان طراح گریم با اجرای این نمایش همکاری دارند.

به گزارش ایسنا، محمد رحمانیان به زودی پرفورمنس «آدامس‌خوانی» را در گالری «آریانا» اجرا می‌کند.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
کلیپ چهره ها - هما روستا