فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



طرح پژوهشی بنای تاریخی اشموئیل نبی دردستور کارمیراث فرهنگی قرارگرفت


به گزارش روز شنبه روابط عمومی این اداره کل، سید محمد حسینی افزود: این طرح پژوهشی با هدف بررسی سبقه تاریخی و لزوم راهکارهای مناسب به منظور جلوگیری از تخریب و ارایه اطلاعات باستان شناسی اجرا می شود.
وی ادامه داد: این بنای زیاتگاهی که به نام حضرت اشموئیل نبی معروف است درمنطقه خرقان و در شمال غرب ساوه قراردارد.
وی با اشاره به بازدید مقام معظم رهبری در سال 79 از این زیارتگاه، افزود: با توجه به قدمت و سبقه تاریخی این بنای باستانی و لزوم معرفی جاذبه های آن، پژوهشگران این اداره کل، با بازدید های دوره ای وکارشناسی،اطلاعات تاریخی آن را استخراج می کنند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی اضافه کرد: طرح پژوهشی بنای اشموئیل نبی به سرپرستی دکتر قاسم فضلی باستان شناس ومردم شناس در حال اجراست.
وی افزود: برای دسترسی به این آرامگاه مقدس باید از جاده مأمونیه به طرف شمال شرق را تا تقاطع پل ساوه – بوئین زهرا پیش رفت و سپس از مسیر بوئین زهرا به جانب شمال غرب را ادامه داد که پس از طی کردن 25کیلومتر از ساوه، به تقاطع راه فرعی روستای ورده نزدیک و از این تقاطع تا زیارتگاه اشموئیل نبی حدود 14 کیلومترفاصله است.
وی در خصوص جاذبه های گردشگری این زیارتگاه اضافه کرد: راهی که از روستای ورده به سمت آرامگاه اشموئیل نبی ادامه می یابد در کمرکش آن از یک آبادی زیبا به نام ده سید عبور می کند که در مجاورت آن دره سرسبزی قرار گرفته که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.
حسینی در خصوص ویژگی های بنای تاریخی اشموئیل نبی بیان کرد: ساختار معماری زیارتگاه اشموئیل پیغمبر، ازچهاررشته راه پله، دوایوان، فضای آرامگاه و یک گنبد پوش تشکیل شده و سیمای ضلع شمالی بنای آن، دارای یک ایوان قدیمی است که می توان بطور مستقیم به داخل فضای آرامگاه وارد و ازطرف چپ و راست ایوان مذکور یک رشته راه پله، به طرف بام هدایت می شود.
وی ادامه داد: در جانب جنوب یک ایوان متأخر و در طرفین آن یک طاق نما وجوددارد که از درون هریک از این طاق نماها یک راه پله ساخته شده، اما ارتباطی با بام پیدا ندارند و این راه پله ها به مناظر طرف جنوب غرب و جنوب شرق چشم انداز زیبایی دارند.
مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در داخل ایوان جنوبی سنگ نوشته ای ازدوره قاجاریه بردیوار آن نقش بسته که دلالت برحضور ناصرالدین شاه قاجار و زیارت او از آن مکان مقدس دارد و در انتهای آن ماه وتاریخ 'دهم شهر ربیع الثانی سنه 1269' حک شده است.
وی گفت: فضای آرامگاه حضرت اشموئیل پیغمبرمستطیل شکل و زیرقوس و طاق های باربرآن، به شکل کلاف های چوبی درجهت های مختلف است.
آرامگاه اشموئیل پیغمبر دریک محل کوهستانی، مرتفع وسردسیر واقع و دارای بهار و تابستان خنک و معتدل است که با توجه به اقلیم جغرافیایی منطقه، دارای سرمای زودرس در پاییز و زمستان است.
به فاصله کوتاهی درجانب شرق بنای زیارتگاهی اشموئیل نبی، دیوارهای خشت و گلی آسیب دیده و کوره خشک یک رشته کهریز(قنات)، دلالت بریک روستای متروکه دارد و اسم این آبادی و زمینهای کوهپایه ای اطراف از نام حضرت اشموئیل برگرفته شده اند.
حمداله مستوفی قزوینی از مورخین سده هشتم هجری قمری در آثار خود به زیارتگاه اشموئیل نبی اشاره کرده و این آرامگاه مقدس را از جمله «مزار اکابر واولیاء» معرفی کرده است.
بیش از148 اثر تاریخیِ ساوه و زرنذیه، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.ک/3
3075/6012

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
حرم حضرت اشموئیل نبی (ع) ( پسر عموی حضرت موسی ) در ساوه