خانواده، مهم‌ترین بستر زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج)


یک استاد مرکز تخصصی مهدویت گفت: همه باید برای تبدیل خانواده به خانواده دینی بسیج شویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان، حجت‌الاسلام محمدصادق کفیل در همایش نقش نماز و آموزه‌های مهدویت در زندگی، افزود: خانواده شش شاخص بسیار مهم دارد، که اگر به آنها توجه کنیم همه وجود ما پیوسته درگیر خانواده می‌شود.

وی اظهار کرد: اولین محور این است که همه می‌دانیم که بهترین زمان تربیت در اختیار خانواده است، اوج خلاقیت 2 تا 4 سال است و خلاقیت در 7 سالگی تقریباً به 10 درصد می‎رسد.

کفیل تصریح کرد: دومین محور این است که بیشترین زمان تربیت در اختیار خانواده است، یعنی نظام خانواده به‌قدری مهم است که فرزند در عین‌حال که به مدرسه و دانشگاه می‌رود بیشترین پیوند را با خانواده دارد.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه محور سوم خانواده این است که بهترین نوع تربیت در اختیار خانواده است، اضافه کرد: بهترین مُدل تربیت، مُدل محبت است و هیچ‌کس به اندازه پدر و مادر به فرزند محبت ندارد.

وی با بیان اینکه در بحث تربیت سه بحث وراثت، اراده و محیط مطرح شده است که هرسه به خانواده برمی‌گردد، بیان کرد: روانشناسانی که حداقل قانون وراثت را قبول دارند، می‌گویند 70 درصد صفات فرزند ارثی است، محیط به خانواده برمی‌گردد و زمینه‌سازی اراده نیز در گرو خانواده است.

کفیل خاطرنشان کرد: همه باید برای تبدیل خانواده به خانواده دینی بسیج شویم، مشکل ما در نظام زندگی این است که همیشه به‌دنبال کسی هستیم که او را با اشتباهات خودمان درگیر کرده و گناه کارهای خودمان را به گردن آنها بیاندازیم.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت عنوان کرد: ما در کشور جمهوری اسلامی ایران و بعداز انقلاب برکات بسیار زیادی داشته‌ایم که قابل احصاء نیست، اما هرچه بیشتر توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که نظام خانواده هر روز متزلزل‌تر می‌شود.

وی گفت: اگر بخواهیم دقیق تحقیق کنیم پس از انقلاب در همه زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما وقتی به بحث خانواده می‌رسیم می‌گوییم چندسال پیش آمار طلاق در کشور به این میزان بوده است الان به فلان میزان افزایش داشته است، یعنی وقتی می‌نگریم می‌بینیم که در این سی و چند سال، نظام خانواده نه‌تنها رشد نداشته بلکه عقب‎گرد داشته است.

کفیل با اشاره به اینکه ما برای ساخت خانواده باید بسیج شویم، اظهار کرد: طرحی را مطرح کردیم که در ادارات اتفاقی بیافتد که کارمند ما بیش ‌از اینکه درگیر کار اداری خود باشد باید نظام خانواده برای او مهم باشد، البته نه نظام اقتصادی خانواده بلکه نظام معنوی خانواده باید برایش مهم باشد.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت افزود: فرد می‌گوید من برای بهبود نظام اقتصادی خانواده کارهای زیادی را انجام می‌دهم اما این را باید در نظر داشت که نظام دینی خانواده چه می‌شود؟

وی با اشاره به اینکه وقتی خانواده دینی می‌شود بحران‌ها حل می‌شود، عنوان کرد: خانواده وقتی پیوند دینی برقرار می‌کند اتفاقی می‌افتد.

کفیل با اشاره به اینکه برای داشتن خانواده‌ دینی راهکارهای زیادی وجود دارد، بیان کرد: ما باید بدانیم که چه کنیم تا خانواده رشد پیدا کند، خانواده معنوی، مهدوی و توحیدی شود.

وی تصریح کرد: برای امامان جماعت این موضوع باید مهم باشد که بیش‌ از اینکه بین دو نماز مسائل شرعی را بیان کند، ساعت‌ها مطالعه کند و بین دو نماز اصول ارتباط را به افرادی که در نماز جماعت شرکت می‌کنند آموزش دهند تا نظام خانوده او متزلزل نباشد.

وی اضافه کرد: ما با استفاده از مبلغین اعزامی به سراسر کشور بررسی کردیم، معضل خانواده‌های مذهبی این است که فرزندشان به سن بلوغ رسیده است اما با مسائل دینی پیوند ندارد.

کفیل گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: برای اینکه نظام خانواده دینی شود خودم یک کاری را انجام داده‌ام و می‌گوید من برای شما ازدواج را قرار دادم و تنها به شما دستور نداده‌ام که زن بگیرید بلکه می‌گوید من به شما گفتم ازدواج کنید، من بین زن و شوهر مودت و رحمت قرار دادم.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه مودت به‌معنای محبت نیست، اظهار کرد: خداوند نگفته من بین زن و شوهر محبت قرار دادم، بلکه می‌گوید مودت را بین آن‌ها قرار دادم، یعنی محبت همراه با عمل باشد.

وی ادامه داد: در قرآن کریم جاهای مختلفی از قرآن کریم به کلمه مودت اشاره شده است، که یکی از آنها اینجاست که می‌گوید نسبت به اهل‌بیت(ع) مودت داشته باشید و در جای دیگر می‌گوید نسبت به همسر خود مودت داشته باشید، یعنی یک فرد پیوندی که با امام حسین(ع) دارد این پیوند را نیز باید با همسرش برقرار کند.

کفیل عنوان کرد: زن تشنه محبت است، نظام زندگی بر پایه محبت است، تنها راه جذب محبت شخصیت دادن به همسر است، مرد بیش از این‌که تشنه تیپ باشد تشنه شخصیت گرفتن است.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: اگر می‌خواهیم زندگی‌مان دینی و توحیدی باشد، کار اول این است که ارتباط زن و شوهر درست شود، فرزند خوب تربیت می‌شود، پیوند زن و شوهر محکم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه دومین راهکار برای داشتن خانواده دینی رحمت است، بیان کرد: رحمت یعنی توجه یک‌طرفه، خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: من رحمان‌الرحیم هستم، پیامبر اکرم(ص) رحمت‌للعالمین است و در مورد زن و شوهر این وصف را به کار می‌برد و می‌فرماید: این انسان تو به مقام رحمت رسیدی، من زن و شوهر را رحیم کردم.

کفیل با اشاره به اینکه در روایات ما پُرثواب‌ترین کار همسرداری ذکر شده است، افزود: در این رابطه داریم که منتظر عین مجاهد است، کسی‌که برای زن و بچه زحمت می‌کشد عین مجاهد است و می‌گویند زنی که خوب شوهرداری کند مجاهد است.

این استاد مرکز تخصصی مهدویت با اشاره به اینکه رسیدن به سلوک الهی از اهداف تشکیل خانواده است، عنوان کرد: امام علی(ع) می‌فرماید اگر می‌خواهی عوض شوی باید امید داشته باشی.

وی با اشاره به اینکه ما باید ابتدا به خودمان امید بدهیم، اظهارکرد: یکی دیگر از راهکارهایی که ما می‌توانیم از آن استفاده کنیم، تغافل است، تغافل یعنی خود را به غفلت زدن، یعنی اگر اشتباهی از فرزندمان دیدیم خودمان را به غفلت بزنیم و با فکر و اندیشه راه‌حلی برای حل آن پیدا کنیم.

کفیل با بیان اینکه خانواده، مهم‌ترین بستر زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان(عج) است، تصریح کرد: با محبت، امید، پیوند بیشتر و سرمایه‌گذاری برای فرزندانمان یک کار جدی برای ظهور امام زمان(عج) انجام دهیم.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
زمینه چینی و حمله به ظهور امام زمان(عج) قبل از ظهور آقا