١٥٠ میلیون تومان هزینه نگهداری هر کیلومتر خطوط شبکه آب


مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: بیش از 40 هزار کیلومتر خطوط آبی در کشور وجود دارد و هزینه تامین و نگهداری هر کیلومتر از این شبکه 150 میلیون تومان ارزیابی شده است.

به گزارش ایسنا، علی سیدزاده در همایش آب و رسانه با بیان اینکه 2.5 درصد از کل منابع آب موجود دنیا آب شیرین است، اظهار کرد: از این مقدار تنها یک درصد آن برای انسان‌ها قابل دسترسی است.

به گفته وی جمعیت دنیا در طول 40 سال اخیر دو برابر شده، اما در مقابل استفاده از آب شیرین نیز چهار برابر افزایش یافته است.

جنگ آبی تا سال ٢٠٢٥

سیدزاده با بیان این که تا سال 2025 دست کم 1.9 میلیارد نفر از جمعیت جهان در مناطقی با کمبود مطلق آب زندگی خواهند کرد، گفت: دو سوم دیگر جمعیت جهان نیز در شرایط تنش آبی خواهند بود.

مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اینکه تغییرات آب و هوایی الگوهای دسترسی به منابع آب را نیز تغییر می دهند، خاطرنشان کرد: با ادامه‌ی شرایط فعلی جنگ بر سر منابع آبی در آینده اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

وی افزود: در میان انواع ریسک های خطرات جهانی سال 2015 که به وسیله مجمع جهانی اقتصاد تدوین شده است موضوع آب رتبه اول را دارد و حتی از شیوع بیماری‌های عفونی و سلاح‌های کشتار جمعی نیز وضعیتی خطرناک تر دارد.

به گفته سیدزاده کشورهایی که از منابع تجدیدپذیر آبی خود برداشت‌های غیر فنی داشته اند با بیشترین میزان تنش آبی روبه رو خواهند بود و متاسفانه ایران و همه همسایگانش در حال حاضر در چنین وضعیتی قرار دارند.

مدیرت تقاضا راهکار اصلی گذر از بحران ابی

وی مدیریت تقاضای آب را راهکار اصلی عبور از بحران آب دانست و افزود: باید به این نکته توجه کرد که وزارت نیرو تنها مسئول مدیریت این بحران نیست و مابقی سازمان‌ها نیز باید پای کار بیایند.

سیدزاده با بیان این که در گذشته اکثر مدیران حوزه آب رویکرد مدیریت تامین آب را داشته‌اند، خاطر نشان کرد: امروز باید تغییر نگرش داد و مدیریت تقاضا را جایگزین مدیریت تامین کرد.

مدیردفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب با اشاره به اینکه یک مهندس وقتی با مسائلی فراتر از کمیت و اندازه گیری رو به رو می‌شود، ابزارش ناقص است، تصریح کرد: در حوزه بحران آب با چنین وضعی روبه رو هستیم و لذا می‌توان گفت که در این مقطع نقش رسانه ها جلوه بیشتری می کند.

وی افزود: با انجام کار فرهنگ تاثیرگذار و به مرور زمان رفتار مصرفی جامعه تغییر می یابد. هر چند می پذیریم که بخش مصرف خانگی در قیاس با 92 درصد سهم بخش کشاورزی جایگاهی مطلوب در بحران آب دارد با این حال مدیریت مصرف در حوزه خانگی نیز بسیار مهم است.


ویدیو مرتبط :
تخصیص بافر در خطوط تولیدی غیر همگن با در نظر گرفتن نگهداری پیشگیرانه و هزینه ی ک