دولت جدید لهستان "لخ والسا" را خائن معرفی کرد


«لخ والسا» سیاستمدار و فعال حقوق بشر لهستانی است که در سال ۱۹۸۳ برنده جایزه صلح نوبل شد و در سال‌های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ رئیس جمهوری این کشور بوده ‌است. در لهستان امروز اما قهرمانان دیروز به عنوان خائن معرفی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه خبری بلومبرگ، برای دولت جدید لهستان، لخ والسا که یکی از مشهورترین سیاستمداران و مبارز آزادی‌خواه بوده، یک خائن محسوب می‌شود و قیام 1989 که طلیعه دموکراسی و شکوفایی بازارها را به دنبال داشت، چیزی جز توطئه نبوده است. در اسنادی که اخیرا منتشر شده ادعا شده که این رهبر سابق عامل خود فروخته مقام‌های کمونیست بوده است.

ویتولد واسژیکوفسکی، وزیر امور خارجه لهستان گفت: والسا احتمالا یک عروسک خیمه شب‌ بازی بوده است. ما باید این مساله را حل کنیم. این مورد روی ایجاد یک لهستان مستقل و نخبگان سیاسی آن سایه می‌افکند.

رئیس‌جمهوری پیشین لهستان و رهبر سابق جنبش همبستگی که موجب سقوط حکومت کمونیستی در سال 1989 در کشورش شد، بار دیگر متهم شده که در دوران جوانی، جاسوس پلیس مخفی حزب کمونیست بوده است.

والسای 72 ساله پیش از این در دادگاهی در سال 2000 از اتهام جاسوسی تبرئه شده بود و قضات این دادگاه اعلام کردند، پلیس مخفی سازمان امنیت لهستان (SB) مدارکی را علیه وی جعل کرده بود تا مانع دستیابی وی به جایزه صلح نوبل در سال 1983 شود. والسا همواره این اتهامات را تکذیب می‌کند.

رهبر پیشین لهستان معتقد است که این اسناد را کمونیست‌ها جعل کرده‌اند تا مایه بی‌اعتباری وی شوند. دولت کنونی لهستان به رهبری حزب قانون عدالت سال گذشته بار دیگر قدرت را به دست گرفت و وعده بازنگرنی در یک لهستان "ویران‌شده" را داد.

این دولت همچنان قصد انجام تغییراتی در قانون اساسی، ساختار دادگاه عالی و قضات آن و همچنین تغییر قوانین رسانه‌ای و انتصاب روسای آنها را دارد؛ انتقاداتی که با اعتراض سایر اعضای اروپا مواجه شده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟