فرانسه پاسخ دقیق در گزارش آژانس درباره ایران را خواستار شد


وزارت خارجه فرانسه امروز دوشنبه اعلام کرد: دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل باید تمام اطلاعاتی که در اختیار دارد را به همراه جزییات دقیق درباره این که آیا ایران در گذشته فعالیت‌هایی را در ارتباط با تسلیحات هسته‌ای انجام داده است، ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز،‌ قرار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درهفته جاری گزارشی را منتشر کند که می‌تواند نگرانی‌های باقی مانده درباره مقاصد ایران را کاهش دهد.

این گزارش بخشی از توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های جهانی به حساب می‌آید.

این گزارش می‌تواند باعث رفع تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی در ازای محدودیت در برنامه هسته‌ای‌اش شود. در عین حال در صورتی که هر یک از طرف‌ها از جمله فرانسه راضی نشوند این موضوع می‌تواند از بین برود.

قضاوتی روشن مبنی بر این که فعالیت‌های مرتبط تسلیحاتی رخ داده است،‌ روند پیشرفت توافق هسته‌ای را مختل خواهد کرد اما دیپلمات‌ها اعلام کرده اند که انتظارندارند این گزارش به طور روشن و واضح ارائه شود.

فرانسه که به نظر می‌رسید موضع سرسختانه‌ای در جریان مذاکرات بین قدرت‌های بزرگ و ایران داشته است، در خلال مذاکرات نگران بود که مساله گذشته ایران به درستی پس از توافق نهایی مورد توجه قرار نگیرد.

روماین نادال، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در کنفرانس خبری خود گفت:‌ فرانسه از این گزارش در هفته جاری آگاه خواهد شد. ما انتظار داریم که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جزییات ضروری همه اطلاعاتی که در اختیار دارد را ارائه کند.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این گزارش به یک نتیجه مشخص درباره ارزیابی نهایی ابعاد نظامی احتمالی یا PMD نخواهد رسید.

در نوامبر سال 2011 آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گزارش فصلی خود درباره ایران ضمیمه‌ای اضافه کرد که در آن 12مساله را فهرست کرد که می‌توانست نشان دهد ایران ممکن بود برنامه‌ای برای سلاح‌های هسته‌ای داشته باشد. ایران تمامی این اتهامات را رد کرده است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
پاسخ بازرس اسبق آژانس به اتهامات آژانس علیه ایران