سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بارزانی: العبادی به نظامیان ترکیه اجازه ورود به شمال عراق را داده است


به گزارش ایرنا، فرانک اشتان مایر وزیر خارجه آلمان، در ادامه رایزنی های خود در سفر به عراق و گفت وگو با مقامات عراقی در بغداد، وارد اربیل در اقلیم کردستان عراق شد و با مسعود بارزانی رئیس و نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت وگو کرد.
درپایان دیدار مسعود بارزانی و فرانک والتر اشتان مایر دو طرف در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
دراین کنفرانس خبری، مسعود بارزانی ضمن استقبال از حضور وزیر امور خارجه آلمان در اربیل، نقش این کشور را در کمک به نیروهای پیشمرگه برجسته توصیف کرد و گفت این کمک ها ادامه می یابد و دو طرف بسیار به همدیگر نزدیک هستند.
وی درخصوص لشکر کشی ترکیه به بعشیقه در استان نینوا ، مدعی موافقت شفاهی حیدرالعبادی با ورود نظامیان ترک به شمال عراق شد و ادعا کرد: این حضور به درخواست دولت عراق و استاندار سابق استان موصل بوده و هیچ ارتباطی به اقلیم کردستان عراق ندارد.
بارزانی در همین خصوص تاکید کرد : در سفر به ترکیه این موضوع را با مقامات دولت ترکیه مطرح خواهد کرد و باید این تنش که درخصوص آن بزرگنمایی شده است، با هماهنگی بغداد و آنکارا پایان یابد.
بارزانی اظهار داشت که اقلیم قصد دارد برای پایان تنش میان بغداد و آنکارا میانجی گری کند.
اظهارات بارزانی در خصوص حیدرالعبادی ، در حالی است که دو روز بعد از پایان دیدارهای بارزانی از کشورهای حوزه خلیج فارس و ازجمله عربستان سعودی، نیروهای ارتش ترکیه وارد استان نینوا در شمال عراق شدند و جریان های سیاسی عراق مسعود بارزانی را که دارای روابط بسیار دوستانه و نظامی با آنکاراست ، عامل بحران اخیر دانستند.
العبادی در واکنش تندی خواستار خروج نظامیان ترکیه از خاک کشورش شده و آنکارا را تهدید به اقدامات مقابله جویانه کرد و حتی روز دوشنبه به خلبانان نیروی هوایی ارتش عراق دستور آماده باش داد.
اما اشتان مایر نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بارزانی ، اعلام کرد کمک های کشورش به نیروهای پیشمرگه برای مبارزه با داعش ادامه خواهد یافت و در راستای تسلیح نیروهای پیشمرگه، بغداد تاکنون مانع ارسال سلاح به کردستان عراق نشده است.
وزیر امورخارجه آلمان درخصوص اختلافات اقلیم و بغداد نیز اظهار داشت: باید دو طرف از طریق گفت وگو مشکلات خود را حل و فصل کنند.
اشتان مایر همچنین در اربیل با نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز در خصوص ارسال کمک های بیشتر به آوارگان در اقلیم دیدار و گفت وگو کرد. در پایان این دیدار قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان عراق خطاب به خبرنگاران گفت: لشگر کشی ترکیه به درخواست حکومت اقلیم نبوده و آنها سرگرم رایزنی برای حل این مشکل می باشند.
این دیدارها بعد از ظهر سه شنبه درحالی در اربیل به پایان رسید که هیات دولت عراق با صدور بیانیه ای تصریح کرده است : اقدام نظامی ترکیه نقض حاکمیت سیاسی عراق محسوب می شود و حیدرالعبادی دارای اختیارات کامل برای موضع گیری در این خصوص است.
هیات دولت عراق تصریح کرده که عراق به هیچ عنوان در جریان این لشگرکشی نبوده و از قبل با بغداد هماهنگی صورت نگرفته است.
ارتش ترکیه روز جمعه با اعزام یک هزار و 200 تن از نظامیان خود به منطقه بعشیقه در استان موصل وارد عمق خاک عراق شد.
دولت بغداد این اقدام نظامی ترکیه را ناقض حاکمیت عراق دانسته و 48 ساعت فرصت داده است تا خاک عراق را ترک کنند.
شبک*4*351*1770* 1064

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ترکیه اجازه ورود به خبرنگاران روسیه به کشور را نداد