علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



طراحی دوربین ورقه‌ای ارتجاعی که دور اجسام می‌پیچید


طراحی دوربین ورقه‌ای ارتجاعی که دور اجسام می‌پیچیدایسنا/ مهندسان دانشگاه کلمبیا یک نمونه پیش‌ساخت از یک دوربین ورقه‌ای قابل ارتجاع با یک فناوری تصویربرداری جدید ساخته‌اند که می‌تواند اطراف اجسام بپیچد.
محققان با استفاده از سیلیکون یک آرایه لنز کشسان ساخته‌اند که می‌توانند با خم شدن دوربین ورقه‌ای منطبق شوند.
یک دوربین قابل ارتجاع به دو فناوری سیستم نوری نازک و آرایه آشکارساز منعطف نیاز دارد.

محققان فرض کردند که ثبت تصاویر با کیفیت خوب از طریق سیستم نوری نازک کافی نیست زیرا استفاده از لنزهای دارای فاصله کانونی مشخص باعث تولید تصاویری خواهد شد که در آن‌ها برخی اطلاعات از بین رفته‌اند.
آن‌ها به عنوان راه‌حل از یک آرایه لنز انطباقی سیلیکونی استفاده کردند که می‌تواند با خم شدن دوربین ورقه‌ای سازگار شده و از این رو، از اتلاف اطلاعات تصویر ثبت شده جلوگیری می‌کند.
محققان امیدوارند بتوانند فرمت بزرگتری از دوربین را تولید کنند که از یک آرایه لنز قابل تغییر شکل برخوار است. علاوه بر آن اگر بتوان این دوربین ورقه‌ای ارتجاعی را با قیمت ارزان تولید کرد، می توان از آن برای ثبت تصاویری استفاده کرد که دوربین‌های موجود قادر به آن نیستند. این دوربین می‌تواند دور اجسامی مانند ستون‌های خیابانی، خودروها، لوازم خانه و حتی پوشاک افراد بپیچد.
این پیش‌ساخت قرار است ماه آینده در نشست تصویربرداری محاسباتی در دانشگاه نورث‌وسترن ارائه شود.



با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
فیلم ورقه های دور شونده