سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



محیط زیست خوزستان در خطر است/ لزوم توجه به باران خاکستر و بوی تعفن نیشکر


سلامت نیوز: باران خاکستر و بوی تعفن نیشکر به عنوان نمونه های بارز ارمغان فعالیت های صنعت شرکت نیشکر است.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیدحسین فاضلی از فعالان و حامیان محیط زیست و مدرس دانشگاه در گفتگو با آریا، با اشاره به اینکه اهمیت و توجه به علم و پژوهش، نقش قانون گذاران و حفاظت از محیط زیست مقولاتی هستند که تاکید و توجه به آنها توسط مقام معظم رهبری به طور صریح بیان شده است، اظهار داشت:به عنوان نمونه از دیدگاه مقام معظم رهبری مجلس شورای اسلامی به عنوان یک رکن اساسی و مهم برای اداره امور کشور و آینه ای است که منعکس کننده توانایی ها، خواسته ها، موضع گیری ها، اقتدار و پایبندی به آرمان های یک ملت می باشد و می فرمایند:« مجلس شورای اسلامی، یک مرکز اساسی و تعیین کننده برای انقلاب است، همه سر رشته های امور، به مجلس شورای اسلامی بر می گردد».یا فرموده مقام معظم رهبری یعنی "مسأله محیط زیست، مسأله این دولت یا آن دولت، مسأله این شخص یا آن شخص و مسأله این جریان و یا آن جریان نیست، بلکه موضوعی کشوری و ملی است"و نیز فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار مسئولین حفاظت محیط زیست در اسفند 1393 نشان از تاکید و اهمیت حفاظت از محیط زیست دارد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد:برررسی روند فعالیت و عملکرد تخریبی زیست محیطی صنعت نیشکر و صنایع جانبی در خوزستان نشان می دهد که فعالیت آن از ابتدای فعالیت یعنی در طول حدود دو دهه مورد مخالفت دانشگاهیان و پژوهشگران و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی بوده است.به طوری که این دیدگاه درباه صنعت نیشکر بوده است که این صنعت به عنوان یکی از بزرگترین مخرب های محیط زیست خوزستان می باشد.مدیر کمیته برگزاری کنفرانس ملی رودخانه کارون معتقد است اینجاست که برخلاف ضرورت توجه به علم و پژوهش و نقش قانون گذاران، صنعت نیشکر به طرف نابودی محیط زیست خوزستان رفته است.اگرچه نگاهی به افزایش بالای بیماری سرطان، کاهش کیفیت و کمبود آب، آلوده بودن هوا و موارد دیگر در استان خوزستان، لزوم توجه دولتمردان را به صورت مبرم به وضعیت محیط زیست و کیفیت زندگی مردم خوزستان بیش از پیش می طلبد ولی نگاهی به آمارهای تلخ محیط زیست استان خوزستان نشان دهنده ضعف های اجرایی و نداشتن برنامه ریزی مستمر همراه با آینده نگری درباره محیط زیست استان خوزستان است و کارنامه قابل قبولی از مدیریت و اجرا را نشان نمی دهد.

وی افزود:به عنوان نمونه شکست سازمان حفاظت محیط زیست در برابر صنعت شرکت نیشکر مقوله جدیدی نیست که درباره آن صحبت کرد و سالهاست که چالش های شرکت نیشکر گریبانگیر استان خوزستان را گرفته است و وضعیت را به طرف بی اعتمادی روانی برای زندگی در این استان برده است.حتی فراتر اینکه ارزیابی زیست‌محیطی طرح‌های نیشکر از دهه 70 و شور نمودن قابل توجه رودخانه کارون و ایجاد تالاب پسابی نیشکری و دیگر اتفاقات دیگر که همگی ارمغان های نیشکر برای مردم استان خوزستان است.

فاضلی می گوید:باران خاکستر و بوی تعفن نیشکر به عنوان نمونه های بارز ارمغان فعالیت های صنعت شرکت نیشکر است.اما مشکل شرکت نیشکر از خاکستر و بوی تعفن شروع می شود ولی به ابهاماتی بزرگ می رسد که نیاز به بررسی علمی دارند که ابعاد پیچیده و حتی بین المللی به خود پیدا نموده است. علیرغم همه ابهامات موجود در مقوله باران های مسموم چند ساله که پاییز امسال نیز هزاران نفر را راهی بیمارستان نمود، سازمان حفاظت محیط زیست سوزاندن نیشکر را به عنوان یکی از چهار گزینه پیشنهادی مهم علل باران های مسموم می داند.یعنی نظر سازمان حفاظت محیط زیست بر این است تا علت راهی شدن مردم استان خوزستان به بیمارستان ها و بستری شدن آنها را در بیمارستان در صنعت نیشکر بررسی نمود زیرا که صنعت نیشکر از متهمان وجود چنین باران های مسموم است.

وی افزود:حال این سوالات پیش می آید که آمار تولید بیشتر شکر به چه قیمتی است(در قبال به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان)؟ چرا زندگی مردم استان خوزستان به ازای تولید بیشتر شکر باید به خطر بیافتد؟ نفع مردم خوزستان از تولید بیشتر شکر به غیر از به مخاطره افتادن زندگی آنها چه بوده است؟ چرا مسئولان مرتبط با محیط‌زیست از دولت‌های گذشته تا امروز نسبت به درخواست و حساسیت‌های مقام معظم رهبری درباره حفاظت محیط‌زیست به‌طور قابل قبولی عمل نکردند؟ چرا گاهی از نابودی محیط‌زیست چشم‌پوشی می‌شود و از آن به‌عنوان یک پروژه ملی یاد و تبلیغ می‌شود؟ چرا گاهی مخالفت یا انتقاد از نابودی محیط‌زیست به‌عنوان مخالفت با منافع ملی یاد می‌شود؟ و سوالات متعدد دیگر که هر کدام نشان از ابهامی دارد که ریشه در به مخاطره انداختن زندگی مردم خوزستان به عنوان بخشی از بالاترین سرمایه ملی دارد.

مورد عجیب که گاهی از طرف بعضی ها مطرح می شود این است که شرکت نیشکر اشتغال زایی نموده است و این یعنی به اقتصاد خانواده ها کمک نموده است.حال این سوال پیش می آید با این همه زمین و سرمایه مصرف شده برای تولید نیشکر، آیا امکان اشتغال زایی حتی بیشتر از طریق دیگر طرح ها نبوده است؟فاضلی می گوید:بررسی اخبار نشان می دهد که نیشکر به عنوان مقوله خبرساز بوده است و تناقض در فعالیت های زیست محیطی شرکت نیشکر در خوزستان نیاز به بررسی و پیگیری دقیق جهت روشن شدن ابهامات آن شرکت دارد.به عنوان مثال دودهای مزارع نیشکر در برابر سبز نامیدن صنعت نیشکر و تولید اکسیژن توسط نیشکر، کم نمودن کیفی آب و تبعات آن(از جمله متضرر نمودن کشاورزان)در خوزستان توسط صنعت نیشکر در برابر وانمودن خدمت به منابع آبی خوزستان توسط آن شرکت و موارد دیگر که باعث شده با گذشت زمان تبعات زیست محیطی و اجتماعی این طرح گسترش و عمیق بیشتری یابد و گاهی ابعاد بین المللی به خود گیرد.

فاضلی تاکید می کند: ترفندی که شرکت نیشکر به طور صریح و به عنوان یک ترفند کارآمد از آن استفاده می کند این است که به دنبال مانور دادن بروی چالش های زیست محیطی دیگر شرکت های مخرب محیط زیست است.علیرغم اینکه شرکت صنعت کشت و صنعت نیشکر به عنوان یکی از بزرگترین آلوده کنندگان محیط زیست خوزستان و به مخاطره انداز زندگی مردم این استان است، وقت خود را به دنبال بررسی چالش های زیست محیطی سد گتوند صرف می نماید، در حالی که ضرورت دارد تا آن شرکت اول معضل های زیست محیطی خود را حل نماید.

این فعال زیست محیطی تاکید کرد:نیاز است تا شرکت نیشکر به عنوان مخرب محیط زیست استان خوزستان به جای بررسی اتهامات و ابعاد چالش های زیست محیطی دیگر شرکت های مخرب، به دنبال پذیرفتن اشتباه های مرتکب شده خود باشد و راهکاری برای حل چالش های زیست محیطی خود را پیدا نمایند زیرا که هدف این است تا محیط زیست سالم باشد و سازمان حفاظت محیط زیست به دور از هر نوع فشار های گروهی و فقط بر اساس داده های حقیقی آن سازمان قضاوت پیشه نماید و مراجع قضائی به عنوان پشتیبان مردم جهت حفاظت از زندگی مردم، تمام قدرت خود را در جهت حفاظت از محیط زیست به کار ببرند.

وی در پایان گفت:امید بر آن است تا در دولت تدبیر و امید، دموکراسی تصمیم گیری و سیاست گذاری پژوهشی برای مدیریت زیست محیطی استان خوزستان با قدرت بیش از پیش اعمال گردد. به گزارش آریا، فاضلی چندی قبل نیز در رسانه ها از جمله خبرگزاری دانشجویان ایران بر این موضوع تاکید کرده بود و در آن آمده بود که مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در نشست​های خبری خود عنوان می​کند می​توان نکاتی را درباره معضلات زیست محیطی این شرکت مورد توجه قرار دارد؛ از جمله این​که صادقی عنوان کرده بود که کل مزارع نیشکر جهان حدود 25 میلیون هکتار است و برداشت سبز در جهان 20 درصد و برداشت به صورت سوخته از مزارع 80 درصد است. در هیچ جای دنیا حتی در پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نمی‌توانید جایی را مشاهده کنید که کل برداشت آن سبز باشد. برداشت کامل اراضی به صورت سبز امکان‌پذیر نیست و هرکس ادعا می‌کند که برداشت اراضی با تناژ بالا باید سبز باشد نیشکر را نشناخته است.در هیچ جای دنیا، نه در امریکا و استرالیا و نه در برزیل که مرکز تولید نیشکر دنیا است و سایر کشورها، در هیچ​کدام برداشت سبز به تنهایی امکان ندارد. ضمناً خبرگزاری آریا آمادگی دارد پاسخ شرکت مذکور را نیز منعکس نماید.


ویدیو مرتبط :
نیشکر و محیط زیست