سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن با یک ویروس در دهان‌شویه‌ها


افزایش خطر ابتلا به سرطان سر و گردن با یک ویروس در دهان‌شویه‌هاایسنا/ محققان مرکز پزشکی آلبرت اینشتین دریافته‌اند، زمانی که در دهان افراد ویروس پاپیلومای انسانی شناسایی شود، آنها 22 برابر بیش از سایرین در خطر ابتلا به سرطان سر و گردن هستند.
محققان دریافتند ویروس "HPV-16" از اصلی‌ترین عوامل افزایش خطر سرطان سر و گردن به شمار می‌رود.

این نتایج با بررسی حدود 97 هزار نفر به دست آمد. تمامی شرکت‌کنندگان عاری از سرطان بودند و برای همگی آنها نمونه‌های دهان‌شویه در اختیار گذاشته شده بود. 132 مورد سرطان سر و گردن طی مدت چهار سال انجام این پژوهش شناسایی شد.

محققان نمونه‌های دهان‌شویه افراد مبتلا به سرطان سر و گردن را به منظور وجود چندین نوع ویروس "HPV-16" مورد بررسی قرار دادند.

نتایج علاوه بر این که نشان می‌داد ویروس "HPV-16" در دهان‌شویه‌ها سبب افزایش 22 درصدی خطر سرطان سر و گردن است، حاکی از آن بود که وجود سایر انواع "HPV" نظیر بتا و گاما که معمولاً در پوست شناسایی می‌شوند با بروز سرطان سر و گردن مرتبط است.

نتایج این پژوهش در مجله "JAMA Oncology" منتشر شده است.

منبع: ایسنا


ویدیو مرتبط :
‫پنیرهایی که خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهند‬‎