علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



واقعا کم کردن صدای ضبط در موقع رانندگی فایده دارد!/هشدار درباره خطرات حواس‌پرتی


دانش > پزشکی - ایرنا نوشت: - رانندگی به یکی از رایج ترین فعالیت های امروزی بدل شده است، اما روزمرگی آن موجب می شود که بسیاری از افراد به خطرات بالقوه هنگام رانندگی توجه چندانی نداشته باشند.

برخی از افراد هنگام رانندگی در خیابان و یا جاده، غافل از مخاطرات كنترل یك توده فلزی در حال حركت، ترجیح می دهند با شنیدن موسیقی و یا اخبار و برنامه های رادیویی، ذهن خود را مشغول كنند.
این در حالی است كه به گفته محققان، گوش دادن به موسیقی و یا برنامه های رادیوی هنگام رانندگی، برای تمامی افراد فارغ از هر میزان اعتماد به نفس و تبحری كه در رانندگی دارند، خطرناك و تهدیدآمیز است.
'گیلیان مورفی' از دانشگاه كرك در ایرلند و 'سیارا گرین' از دانشگاه دوبلین در ایرلند به همراه یك تیم تحقیق، پژوهشی را طراحی كردند كه به اصطلاح 'نظریه بار ادراكی توجه' را بررسی می كرد. براساس این نظریه، تمركز افراد محدود است و هرگاه حداكثر آن صرف شود، امكان پردازش اطلاعات دیگر وجود ندارد.
این نظریه همچنین می گوید كه داده های صوتی با داده های بصری می توانند تداخل پیدا كنند. به عبارت دیگر، اطلاعاتی كه به یكی از حواس (شنیداردی) داده می شود، می تواند در كارایی یك حس دیگر (بصری) تاثیر بگذارد.
پژوهشگران در این مطالعه، از یك شبیه ساز رانندگی استفاده كردند تا دریابند كه گوش دادن به گزارش ترافیك از رادیو تا چه میزان در توانایی افراد برای كنترل و پردازش اطلاعات بصری اثر می گذارد.
در این تحقیق، برخی ویژگی های عملكرد شركت كنندگان هنگام رانندگی ارزیابی شد و در حین آزمایش، گاه و بیگاه تصاویری از فیل و یا گوریل در كنار مسیر رانندگی قرار می گرفت تا میزان توجه شركت كنندگان سنجیده شود. نكته عجیب این بود كه اغلب رانندگان هنگام شنیدن گزارش ترافیك از رادیو، متوجه تصاویر یاد شده در پیرامون خود نمی شدند.
به گفته محققان، هر آنچه توجه را از رانندگی سلب كند، فارغ از این كه عاملی شنیداری همچون صدای برنامه رادیویی، موسیقی و یا مكالمه با گوشی همراه باشد، می تواند مشكل ساز شود.
این مطالعه تازه در كنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلیس در شهر ناتینگهام انگلیس ارائه شد.

5454


ویدیو مرتبط :
حواس پرتی موقع کار با تلفن