سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



نمایندگان معلم اخلاق باشند/ مجلس را نه تنها در زبان بلکه خانه مردم بدانید


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، 10 آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله سید حسن مدرس روز مجلس شورای اسالمی نام‌گذاری شد.

در دوره پس از انقلاب، مجلس شورای اسلامی جایگزین نام مجلس شورای ملی شد که بر این اساس نخستین دوره مجلس شورای اسلامی در 7 خردادماه سال 59 با پیام امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.

اهمیت مجلس شورای اسلامی بر همه واضح و مبرهن است تا جایی که بارها بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در این مورد به ایراد سخن پرداخته و در خصوص اهمیت و جایگاه آن همچنین وظایف نمایندگان در این میان تاکیدات فراوان داشتند.

در بخش زیر بیانات بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) را در خصوص اهمیت جایگاه مجلس شورای اسلامی می‌خوانید:

مجلس شورای اسلامی تنها مرکزی است که تمام قوا باید تبع آن باشد. اینجانب اکیداً علاقمندم که قداست مجلس معظم و وکلای محترم محفوظ باشد تا الگویی باشند برای مجلس‌های جهان.

*نمایندگان باید معلم اخلاق باشند/ مجلس حق دارد در صورت وجود هرگونه انحراف، دولت را به استیضاح بکشاند

شما (نمایندگان) باید در انجام معلم اخلاق باشید برای همه کشور، حضرات وکلا، مجلس را معبدی کنند منزه از اعمال و اقوال زمان طاغوت تا مجلس نمونه شود. باشد که مجالس دیگر کشورهای اسلامی از آن تبعیت کنند. مرکز همه قانونها و قدرتها مجلس است، شک نیست که مجلس به همه امور نظارت دارد و حق نمایندگان است که از هر انحراف و خلافی که از وزرا و ادارات می‌بینند به حکم قانون جلوگیری کنند و دولت را تا حد استیضاح بکشانند.

- آنچه را مجلس شورای اسلامی تصویب نموده و به تأیید شورای نگهبان رسیده هم شرعی و هم قانونی می‌باشد.

- مجلس است که اساس یک کشور را به صلاح می‌کشد یا اساس یک کشور را رو به فساد می‌برد.

*مجلس یک مجلس مشورتی است نه چیزی که کاری به مذهب ندارد

مجلس یک مجلس مشورتی اسلامی است، نه یک مجلسی است که در جاهای دیگر متعارف است و مربوط به این مسائل اسلامی نیست و کاری به مذهب ندارد.

مجلس اسلامی است، باید نظرها، نظرهای خیرخواهانه اسلامی باشد، هم درباره دولت، هم درباره وزرا، وزرایی که شما انتخاب می‌کنید، باید همان طوری که گفته شده است شرایطی داشته باشند و یک طور نباشد که یک وزیری باشد که بعد نتواند کار بکند، فعال باشد و کمک کنید که یک همچون وزرایی (انتخاب) بشود و زودتر کار هم انجام بگیرد.

*مجلس قوه مجتمع یک ملت است در یک گروه

می‌دانید و می‌دانیم که مجلس شورای اسلامی دارای وظایف بزرگ و ظریف می‌باشد چرا که در کشوری که مردم برای اسلام و حکومت اسلامی و اجرای قوانین نورانی قرآن کریم و قطع ظلم و ستم به هر نحو و از هر نوع باشد قیام کرده‌اند و شما را به مجلس فرستاده‌اند؛ مجلس قوه مجتمع یک ملت است در یک گروه.

*به گزارش فارس ،رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) نیز درباره اهمیت مجلس شورای اسلامی و وظایف محوله به نکات مهمی اشاره کردند که بخشی از این تاکیدات را بخش زیر می‌خوانید:

*مجلس شورای اسلامی رکن مهم نظام/ این که ما مجلس را در رأس امور می‌دانیم تعارف و سخن تشریفاتی نیست

مجلس شورای اسلامی، رکن مهم نظام اسلامی و انقلابی است و باید پایگاه مستحکم اسلام و انقلاب باشد، چنین بوده و به تأیید الهی چنین نیز خواهد بود.

نمایندگی از مردم دارای اهمیت واقعی است، ما بدون مردم هیچیم، عنصر تعیین‌کننده و ریشه عمیق برای نظام همین مردمند، مظهر حضور مردم، مجلس شورای اسلامی است، این که ما از مجلس تجلیل می‌کنیم و آن را در رأس امور می‌دانیم تعارف و سخن تشریفاتی نیست، یک واقعیت است، مردم با بودن مجلس احساس حضور می کنند. این خیلی مهم است.

نفس احساس حضور مردم با حضور نماینده خود در مجلس شورای اسلامی همان معنای بسیار مهمی است که همه باید در نظام جمهوری اسلامی به آن توجه کنند، بنابراین مجلس مظهر حقیقی حضور همه مردم از نقاط مختلف به صورت ویژه و خاص است.

*مجلس را نه تنها در زبان بلکه خانه مردم بدانید

نمایندگی در مجلس حضور در عرصه خدمتگزاری به مردم است. این توفیق بزرگ را عطیه‌ای الهی بدانید و خداوند را بر آن شکرگزارید و به شرط الزامی آن که غفلت نورزیدن از وظیفه خدمتگزاری است پایبند بمانید. مجلس را حقیقتاً - و نه تنها در زبان - خانه مردم بدانید.

شما گزیده مردمی می‌باشید که دلبستگی خود به نظام اسلامی و ارزشهای والای آن را به اثبات رسانده‌اند.

تعهدی که از این گزینش بر ذمه شما است، در اصول قانون اساسی و به ویژه در سوگند نمایندگی به روشنی تبیین شده است. به اهمیت و عمق و ابعاد این سوگند در همه حال پایبند باشید.

مردم همیشه طرفدار نمایندگانی با ایمان، خدمتگزار، عدالتخواه، امین و تلاشگر در راه عزت و استقلال کشورند و در هر دوره کسانی را که دارای این ویژگی‌ها دانسته‌اند، به نمایندگی برگزیده‌اند. به اعتماد مردم ارج نهید و از این ویژگی‌ها در مجلس، پاسداری کنید.

انتهای پیام/

http://fna.ir/ST4WC9


ویدیو مرتبط :
نحوه رای دادن نمایندگان مجلس به وزرای پیشنهادی دولت از زبان لاریجانی