سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



بررسی روند انتخابات استان مرکزی در میزگرد ایرنا


انتخابات به عنوان فصل مهم سیاسی در نمایش مشارکت مردمی در تصمیم سازی ها، مظهر اقتدار ملی و نمایش قدرت نظام جمهوری اسلامی است که در میزگرد تخصصی ایرنا با اعضای ستاد انتخابات استان مرکزی سیاست های این حوزه و اقدامات و برنامه های آن تشریح شد.
در این میزگرد تخصصی،علاوه بر شرح سیاست های کلان و مهم انتخابات، گزارشی از عملکرد ستاد انتخابات استان مرکزی و کمیته های ششگانه آن ارائه شد.
تاکید بر قانونگرایی، اخلاقمداری و بیطرفی در انتخابات، اهمیت فضاسازی انتخاباتی برای مشارکت هدفمند، شرح زمانبندی انتخاباتی و هماهنگی با ستادهای انتخابات شهرستان ها، اهمیت تقویت زیرساخت های فناوری و اطلاعات، آسیب شناسی انتخابات پیشین، هماهنگی ستاد اجرایی انتخابات با ارکان نظارتی و بازرسی انتخابات و اطلاعات وقایع حیاتی و مقوله پشتیبانی و حمایت های راهبری از ستادهای اجرایی از جمله مباحث مطرح شده در این میزگرد بود.
شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی امنیتی استاندار و رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی، احمدرضا آدینه مدیرکل امنیتی استانداری و رئیس کمیته امنیت انتخابات، حجت الله کاظمی مدیرکل بازرسی استانداری و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات، مجید طاعتی مدیرکل فناوری اطلاعات استانداری و رئیس کمیته IT، ابوالفضل عرب مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات، عطیه صالحی رئیس دبیرخانه ستاد انتخابات، یزدان خسروی مدیرکل ثبت احوال و علی حیدر شاه حسینی رئیس خبرگزاری ایرنا در استان مرکزی حضور داشتند.

***قانونمداری و بی طرفی اصلی محوری در راهبردهای انتخابات استان مرکزی
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: قانونمداری و رعالیت اصل بی طرفی دو محور مهم و راهبرد کلان در ستاد انتخابات این استان است و همه تلاش برای برگزاری انتخابات سالم و با صلابت به کار گرفته شده است.
شکرالله حسن بیگی افزود: در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت، تمامی ارکان اجرایی انتخابات برآن شده اند که بزرگترین صحنه نمایش مردمی را در پای صندوق های رای رقم بزنند و انتخابات پیش رو مصداق بارزی از همدلی، اتحاد و منعکس کننده پیام جمهوریت و مردم سالاری دینی است.
وی اظهار کرد: برگزاری انتخابات سالم و حداکثری به عنوان اولویت نخست وزارت کشور در نیمه دوم امسال هدفگذاری شده و تمامی پیش بینی ها انجام شده است.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: اعتقاد و شعار مجریان انتخابات قانونمداری است و برای این مهم آنچه به عنوان مجموعه قوانین انتخاباتی از سوی قانونگذار تعیین شده، از طریق آموزش های مختلف برای رده های مختلف ستاد انتخابات توجیه و تبیین شده و تکلیف نخست این افراد تسلط کامل به قوانین و رعایت موبه موی آن است.
حسن بیگی خاطرنشان کرد: برای هر چهار فرمانداری استان یک مسئول آموزش تعیین شده و عوامل اجرایی آن حوزه ها در خصوص مباحث مختلف انتخابات از طریق کارگاه و همایش تسلط معنایی و اجرایی پیدا کرده اند.
وی گفت: پیشنهاد رئیس جمهوری این بود که در انتخابات پیش رو از صندوق های شفاف استفاده شود که پس از طرح در شورای نگهبان این مساله پذیرفته شده و بهره گیری از صندوق شفاف رونمایی شده است.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: عوامل اجرایی سه استان کشور در استان همدان با حضور معاون وزیر کشور آموزش دو روزه مفصلی را در مباحث انتخاباتی داشتند که استان مرکزی نیز در آن شرکت داشت.
حسن بیگی اظهار کرد: ستاد انتخابات در شهرستان های دوازده گانه استان مرکزی در جلسات خود تذکرها و موضوعات انتخاباتی را در خصوص بند بند قانون مطرح می کنند و این مساله به گفتمان قالب در امر انتخابات در بین مجریان انتخاباتی استان تبدیل شده است.
وی یادآور شد: یکی از موضوعات بسیار مهم، رعایت بی طرفی مجریان انتخاباتی است و با بخشنامه به صراحت اعلام شده که هیچ یک از مدیران دستگاه های اجرایی و مجریان انتخاباتی نباید از امکانات دولتی و یا در وقت فعالیت قانونی برای دولت، له یا غلیه نامزد خاص و به نفع جریان و موضوع هدایت شونده بهره برداری کنند و هر گونه تفسیر به رای قانون خطاست و با خاطی برخورد جدی می شود.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی، اخلاقمداری را منشور حاکم بر انتخابات دانست و گفت: در این دوره انتخابات به شدت با بداخلاقی و بی اخلاقی مقابله می شود و اجازه داده نمی شود انتخابات به صحنه سیاست زدگی تبدیل شود و به جای رقابت سالم، تخریب شخصیت و روش های ناصحیح تبلیغی استفاده شود.
حسن بیگی ادامه داد: به ستادهای انتخاباتی تکلیف شده که داوطلبان را نسبت به محتوای قانون توجیه و آگاه کنند و با هماهنگی صورت گرفته با دستگاه قضایی اجازه نخواهیم داد در این دوره از انتخابات مضامین بداخلاقی انتخاباتی، پخش سی دی های مخرب و شب نامه رخ بدهد و بستر آرامش و شعور انتخاب اصلح را فراهم خواهیم کرد.
وی به ماده 50 قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: این ماده قانونی هرگونه استفاده از اموال بیت المال چه دولتی و چه غیردولتی را در دستگاه های اجرایی و خدمات رسان به نفع جریان انتخاباتی خاص ممنوع کرده است.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: این ستاد در استان از 13 اردیبهشت ماه امسال تشکیل شده و تاکنون 14 نشست تخصصی داشته و تمامی مصوبات و دستورالعمل های وزارت کشور در حوزه انتخابات در این ستاد ارزیابی و اجرایی شده است.
حسن بیگی توضیح داد: آسیب شناسی انتخابات ادوار گذشته توسط مسئولان کمیته های ششگانه ستاد انتخابات انجام شده و با شناسایی مشکلات و نواقص، راهکارهای بهتر شدن روند انتخابات اندیشیده شده است.
وی گفت: نشست مشترک ستادهای اجرایی و نظارت انتخابات استان مرکزی نیز برگزار شده است و علاوه بر طرح دیدگاه ها و هماهنگی های لازم، شرایط موثر در راهبری موضوعات انتخاباتی ایجاد شده است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی گفت: ستاد انتخابات استان همچنین در نشستی با صدا و سیما راهبردهای تبلیغی و شیوه های ترغیب مردم برای مشارکت آگاهانه و حداکثری را در انتخابات به بحث و نظر گذاشته است.
حسن بیگی گفت: بر اساس جدول زمان بندی انتخابات اعلام رسمی ثبت نام داوطلبان و فرصت استعفای مدیران شاغل دولتی 28 خرداد 94 بوده که در این زمینه 12 مدیر در این استان استعفا کرده اند.
وی بیان کرد: بر اساس این جدول زمان بندی از 28 آذر ماه امسال نیز به مدت یک هفته ثبت نام نامزدهای انتخاباتی مجلس کلید می خورد و باید هیات های اجرایی شهرستان ها تشکیل شود و فرمانداری ها به صورت رسمی و جدی پای در اجرای انتخابات می گذارند.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: تبلیغات انتخاباتی نامزدها نیز بر اساس اعلام وزارت کشور از 24 ساعت قبل از اخذ آرا ممنوع می شود.
حسن بیگی توضیح داد: شروع ثبت نام از نامزدهای خبرگان رهبری نیز از 26 آذر ماه تا دوم دیماه امسال مشخص شده است.
وی گفت: ثبت نام از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری تنها در فرمانداری مرکز استان ها به صورت متمرکز و در ستاد انتخابات وزارت کشور انجام خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از تکالیف مهم در انتخابات پیش رو زمینه سازی مشارکت حداکثری مردم است چرا که مفهوم انتخابات به نوعی همه پرسی برای نظام است و این مهم با مشارکت تنگاتنگ مردم تحقق می یابد.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی افزود: با افزایش مشارکت، همه سلایق و دیدگاه ها در بستر رای گیری حضور دارند و آن چه محصول انتخابات است مصداق مردم سالاری دینی است.
حسن بیگی عنوان کرد: درحال حاضر هنوز حال و هوای انتخابات بر استان حاکم نشده و باید با ابزارهای مختلف تبلیغات انتخاباتی و شور انتخابات را از مجالس محفلی به صحنه دانشگاه ها و کانون های مرجع و جمعیت های تاثیرگذار کشاند و محوریت شور انتخاباتی نیز باید اخلاق باشد.
وی توضیح داد: با انتخابات هدفمند و قوی به دنیا می گوئیم که آگاهانه در پی تحقق مطالبات و اجرای برجام هستیم و استقلال و آزادی کشور از هر چیز مهمتر است.
وی عنوان کرد: ستاد انتخابات استان کمیته پشنیبانی نیز دارد که مسوولیت آن با حسن صفری معاون توسعه منابع انسانی استانداری است که پیگیر بودجه برای برگزاری انتخابات بر اساس شعب اخذ رای و برنامه ها است و جایگاه مهم و اثرگذاری را در روند انتخابات دارد.
رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: مسئولیت ارزیابی و هماهنگی خودرو و نیروی انسانی شعب و تدارکات لازم برای انتخابات نیز با کمیته پشتیبانی است .

***صیانت از آرای مردم در انتخابات اصلی مهم است
رئیس کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات استان مرکزی هم گفت: این کمیته به عنوان یکی از شاخه های شش گانه ستاد انتخابات، وظیفه حفاظت از تعرفه های انتخاباتی، صندوق های اخذ رای قبل، حین و پس از رای گیری را به عهده دارد و تمامی پیش بینی های لازم و برنامه های موثر در این خصوص طراحی شده و در دست انجام است.
علی محمد اسلامی افزود: استعلام تمامی اعضای ستاد های انتخاباتی و حوزه های اخذ رای و هر کس که به نوعی در مقوله انتخابات تردد دارد برعهده کمیته حراست و استعلامات ستاد انتخابات است.
وی بیان کرد: حفاظت فیزیکی از حوزه های انتخابیه و فرمانداری ها و ستادهای انتخاباتی تابعه ، جمع آوری اخبار و شایعات انتخاباتی از طریق کمیته ویژه از دیگر وظیفه های این کمیته است.
اسلامی خاطرنشان کرد: عمده کار این کمیته با چتر محسوس و نامحسوس در حین و بعد از انتخابات است و اقدامات و پیش بینی های لازم در این خصوص انجام شده است.

***بستر انتخابات امن و آرام در استان مرکزی مهیا است
رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات استان مرکزی نیز گفت: فراهم کردن بستر امن و آرام برای برگزاری انتخابات حداکثری رسالت مهم این کمیته است.
احمدرضا آدینه افزود: خط سیر و استراتژی های لازم امنیتی برای انتخابات ترسیم شده واین کمیته و زیرمجموعه های آن با مهارت و دقت و در هماهنگی با نهادهای امنیتی و انتظامی و مجریان انتخاباتی طراحی لازم را در تصمین امنیت انتخابات به عمل آورده است..
وی اضافه کرد: تدارک و برنامه های خاص برای حراست و امنیت مجریان انتخاباتی، محل های نگهداری تعرفه ها وصندوق های رای و پیشگیری از هرگونه اعمال نفوذ و توطئه دشمن با طرح های قوی امنیتی در این استان برنامه ریزی شده است.
آدینه بیان کرد: آسیب شناسی انتخابات در ادوار گذشته توسط این کمیته انجام شده و حتی اشکالات ریز هم دیده شده تا در انتخابات پیش رو کمترین مشکل در میان نباشد.
مدیرکل دفتر امنیتی استانداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: کمیته امنیت انتخابات استان مرکزی تاکنون چهار نشست تخصصی برگزار کرده و تهیه طرح های امنیتی انتخابات ستادهای شهرستانی با همکاری فرمانداران در مراحل نهایی است.

*** کمیته حقوقی و پاسخگویی به ابهامات و شبهات قانونی
رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان مرکزی هم گفت: این کمیته مستندات قوی برای مجریان ستاد انتخابات برای پاسخگویی به ابهامات و شبعات قانونی احتمالی فراهم کرده است.
حجت الله کاظمی افزود: این کمیته بلافاصله پس از شکل گیری ستاد انتخابات استان مرکزی کار خود را با دعوت از حقوقدانان برجسته دادگستری و حقوقی ادارات شروع کرده و تاکنون دو جلسه محوری و مهم در تصمیم سازی و طراحی راهبردهای مهم و وظایف محوله داشته است.
وی گفت: در نشست های این کمیته جداول آموزش مسائل حقوقی انتخابات برای کارشناسان ستادهای شهرستانی و رابطان حقوقی آن ها ترسیم شده و درحال اجرا است.
مدیرکل بارزسی و ارزیابی عملکرد استانداری استان مرکزی توضیح داد: به همین منظور، آموزش دهندگان انتخاب شده اند و دوره ها و موارد مهم در خصوص راهبردهای حقوقی و اهمیت توجه به آن ها در روند انتخابات تشریح شده است.
کاظمی بیشترین دامنه کاری کمیته حقوقی ستاد انتخابات را در حوزه راهبری صحیح امور تبلیغی و ثبت نام نامزد ها، پس از انعکاس تایید صلاحیت ها و رسیدگی به موارد احتمالی شکایات ها عنوان کرد.
وی خاطر نشان کرد: این کمیته پشتیبان علمی برای اجرای موثر قانون انتخابات است و افرادی که در آن عضویت دارند از نخبگان و فرهیختگان حقوقی صاحب نام هستند و عمدتا در راستای اهداف کلان ستاد انتخابات، قانونمداری و اخلاق انتخاباتی تلاش می کنند.

*** زیرساخت های فناوری اطلاعات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی در استان مرکزی مهیا است
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مرکزی نیز از آمادگی کامل این استان در زیرساخت های فناوری اطلاعات برای برگزاری انتخابات الکترونیکی خبر داد.
مجید طاعتی گفت: در انتخابات پیش رو از 25 فرآیند انتخاباتی 24 فرآیند الکترونیکی برگزار می شود و این مهم بیانگر اهمیت ماموریت های این کمیته تخصصی است.
وی افزود: این کمیته فعالیت های متنوعی را در قبال انتخابات برعهده دارد که از جمله ان می توان به ایجاد پوشش مخابراتی و شبکه، شناسایی نقاط کور و مشکل دار استان و پیش بینی امکانات و تجهیزات رای گیری آف لاین سیاردر آنها، ارتباطات و تجهیزات و آماده سازی نیروی انسانی برگزار کننده انتخابات از طریق آموزش است.
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مرکزی توضیح داد: این کمیته تاکنون 16 نشست تخصصی داشته که چهار نشست در استانداری و بقیه در فرمانداری ها و بخشداری ها به عنوان صف مقدم برگزاری انتخابات تشکیل شده است.
طاعتی بیان کرد: راهبری سامانه جامع انتخابات پیش بینی شده و پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری و وی .پی.ان استان برای همه ستادهای انتخاباتی استان انجام گرفته است.
وی عنوان کرد: تشکیل تیم ارزیابی پوشش مخابراتی در 600 نقطه استان در ماه های اخیر و بازدید میدانی از محل پیشنهادی شعب بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت کشور برای بررسی زیرساخت های فناوری اطلاعات از جمله فعالیت های این کمیته بوده است.
طاعتی گفت: به منظور آشنایی مجریان انتخاباتی یک دوره آموزشی در محل استانداری از طریق ویدئو کنفرانس با وزارت کشور در مباحث آی تی برگزار شده است.
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مرکزی بیان کرد: برنامه های این کمیته در قالب دستورالعمل های ابلاغی و مکاتبات انجام شده و برای تمامی ستادهای شهرستان ها فرستاده شده است و بر اساس بخشنامه وزارت کشور تمامی مراحل انتخابات به جز فرآیند رای گیری از مردم الکترونیکی است .
وی افزود: پیش بینی سه مانور در ستاد کشوری برای پیش آمادگی زیرساخت های فناوری اطلاعات شده که استان مرکزی یک مانور را برگزار می کند.
وی ادامه داد: در انتخابات قبل یکهزار و پنج شعبه در استان مرکزی فعالیت داشته و طرح شناسایی شعب این دوره نیز در حال تکمیل است و انچه اهمیت دارد این است که همه شعب بتوانند از طریق پوشش انتخاباتی خدمات فرایندهای الکترونیک انتخابات را داشته باشند.
رئیس کمیته فناوری اطلاعات ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: در ارزیابی های انجام شده حدود 70نقطه در استان مرکزی در زیرساخت های لازم برای فرآیندهای الکترونیکی انتخابات مشکل دارند که عمده آن ها در مناطق سخت گذر و دورافتاده هستند و در مجموع کمتر از یک صدم درصد از جمعیت واجد شرایط رای را در خود دارند که برای این مناطق شعب سیار با تمامی تجهیزات برای رای گیریپیش بینی شده است.

*** صداقت در پیام رسانی و فضاسازی برای حضور هوشمندانه در انتخابات رسالت خطیری است
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان مرکزی هم گفت: صداقت در پیام رسانی، سرعت و دقت در انتقال اخبار و فضا سازی برای حضور حداکثری و هوشمندانه مردم در انتخابات رسات خطیری است که برای این کمیته تعریف شده است.
ابوالفضل عرب افزود: انتخابات نماد جمهوریت نظام جمهوری اسلامی است که از روزهای نخستین انقلاب در تصمیم سازی ها و راهبری مسایل کشور نقش محوری داشته و مورد تاکید مسئولان نظام بوده و هست.
وی توضیح داد: برگزاری ده ها انتخابات نشان از اهمیت جایگاه مردم سالاری دینی در کشور دارد و اعتقاد ستاد انتخابات در کشور و استان این است که رای مردم زینت نیست و تعیین کننده است بنابراین باید به شایستگی از آن صیانت کرد و فضای شاداب و سالم برای برگزاری انتخابات حداکثری را برای مردم فراهم کرد.
وی اظهار کرد: راهبردهای اصلی حاکم بر انتخابات در قالب بخشنامه و قانون به شهرستان ها ابلاغ شده و کمیته های اطلاع رسانی ستاد نیز قانونمداری، اخلاق و بیطرفی را مد نظر دارند.
رئیس کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: در نشست های این کمیته تخصصی تکالیف اصلی دستگاه های عضو احصا شده و بسته خدمتی دقیقی از این ماموریت ها در عرصه اطلاع رسانی، تبلیغات و فضاسازی های عمومی تدوین شده و برای مثال خبرگزاری ایرنا انعکاس رخدادهای انتخاب در قالب سلسله میزگردهای تخصصی، مصاحبه های هدفمند با ارکان انتخاباتی و اطلاع رسانی شفاف از مراحل مختلف انتخابات را برنامه ریزی کرده است.
عرب اظهار کرد: کمیته های اطلاع رسانی در شهرستان ها نیز زیرمجموعه ستاد انتخابات تشکیل شده و شبکه قدرتمندی در انتقال اخبار و رخدادهای انتخاباتی ایجاد شده است.
وی گفت: فضای خاصی نیز در سایت رسمی استانداری مرکزی با عنوان انتخابات تعبیه شده که تمامی اخبار و مطالب بر روی آن قرار می گیرد.
وی از بسته خدمتی مفصلی در خصوص تبلیغات و راهبردهای اطلاع رسانی برای رسانه ملی و شبکه افتاب در استان مرکزی نیز خبر داد.

***نقش اداره کل ثبت احوال در انتخابات
مدیرکل ثبت احوال و عضو ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: این اداره کل به عنوان بازویی قدرتمند در کنار ستاد انتخابات عمل می کند و در این راستا همکاری تنگاتنگی وجود دارد.
یزدان خسروی افزود: یکی از اقدامات اساسی سازمان ثبت احوال احصای آمار جمعیتی به منظور پیش بینی شعب اخذ رای ، صندوق ها و تعرفه ها است که این مهم به صورت متمرکز در ثبت احوال کشور انجام شده و در اختیار وزارت کشور و ستاد انتخابات قرار گرفته است.
وی توضیح داد: پاسخ به استعلام های هویتی کاندیداهای انتخاباتی نیز از دیگر اقدامات سازمان ثبت احوال است که در این راستا آماگی لازم در استان مرکزی وجود دارد.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خاطرنشان کرد: کارت های ملی در این دوره از انتخابات وجاهت دارد و هنوز دستورالعملی برای ستادهای انتخاباتی ارسال نشده است اما صدور کارت های هوشمند برای واجدان شرایط با قوت دنبال می شود.
خسروی گفت: اقدامات لازم برای صدور کارت ملی هوشمند برای فرمانداران، بخشداران و اعضای ستادهای انتخاباتی
انجام شده است و کسانی که در روند انتخابات مسئولیت دارند و هنوز برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده اند می توانند خارج از نوبت اقدام کنند.
وی توضیح داد: هماهنگی ثبت نام و صدور کارت هوشمند برای هیات های اجرایی و نظارت و اعضای ستاد انتخابات از تکالیف ثبت احوال است.
مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی عنوان کرد: اقدام برای دریافت کارت هوشمند برای تمامی مردم الزامی است و افراد
می توانند برای ثبت نام از طریق سایت ثبت احوال و پرتال رسمی این سازمان و یا با مراجعه به دفاتر پیشخوان اقدام کنند.
خسروی توضیح داد: تاکنون 78 هزار کارت هوشمند در استان مرکزی برای افراد بالای 15 سال صادر شده و در اراک شش دفتر پیشخوان آماده ثبت نام از مردم هستند.
وی عنوان کرد: همچنین ثبت احول خمین و ساوه هر کدام از طریق یک دفتر به علاوه پورتال ثبت احوال برای کارت هوشمند اقدام می کنند.ک/4
6013/6012

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
چهارمین دوره انتخابات نظام پرستاری در استان مرکزی