فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



دوبلورهای آذری «یوسف پیامبر»: شناخت جهانی فیلم‌های ایرانی به سلحشور است/روزنامه لبنانی: سلحشور شما را با دوربین خود به قرن‌ها پیش می‌برد


به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، با گذشت بیش از ده روز از درگذشت فرج‌الله سلحشور کارگردان سینما و تلویزیون ایران، چهره‌ها و رسانه‌های خارجی بیشتری یاد او را گرامی می‌دارند.

بنابر این گزارش، در چند روز گذشته در باکو در آذربایجان، تونس، لبنان و حتی در ونزوئلا یاد او را گرامی داشتند و به آثار او پرداختند.

در باکو مراسم گرامیداشت او برگزار شد به گونه‌ای که حمیده عمراوا هنرپیشه معروف آذربایجان که در نسخه آذری سریال حضرت یوسف صدای زلیخا را دوبله کرده بود با تأثر فراوان از درگذشت فرج‌الله سلحشور گفت: انتخاب بازیگر در این سریال یک شاهکار بود و داستان قرآنی آن باعث شده بود که همه مسلمانان بالاخص مردم آذربایجان به آن سریال عشق بورزند؛ تأثیر سریال حضرت یوسف و منش کارگردان آن به‌روی هنرپیشگان به‌حدی بود که اکثر هنرپیشگان آرزو می‌کردند که ای‌کاش به‌جای یکی از بازیگران آن سریال می‌بودند.

امین عباس‌اف مدیر دوبلاژ سریال حضرت یوسف به زبان آذری، در سخنانی کوتاه نیز گفت: ما با فیلم «پرواز در شب» با سلحشور آشنا شده بودیم و موفق شدیم که شصت قسمت از سریال ارزشمند حضرت یوسف را به زبان آذری ترجمه و دوبله کنیم و الحمدلله این سریال با استقبال خوب مردم آذربایجان مواجه شد.

اتفاق میرزابگلی از نویسندگان و خبرنگاران مشهور آذربایجان نیز در سخنان کوتاهی گفت: مردم آذربایجان سریال‌های ساخته شده توسط سلحشور را بسیار دوست داشتند به‌ویژه سریال حضرت یوسف که دوران فراعنه و روش زندگی اجتماعی و سیاسی آن دوران را به‌خوبی به‌نمایش گذاشت از ذهن آذری‌ها محو نخواهد شد.

انور ابلوج کارگردان نامدار جمهوری آذربایجان نیز گفت: اگر امروز شاهد هستیم که فیلم‌های ایرانی در سطح بین‌الملل شناخته شده و جایگاهی برای خود باز کرده است به‌خاطر حضور هنرمندان متعهدی همانند سلحشورها در سینمای ایران است.

رافیق شیروانی رئیس انجمن ادبی واحد، سخنران بعدی مراسم بود که تسلیت مردم آذربایجان را به هنرمندان و مردم ایران ابلاغ کرد و بیان داشت که سلحشور فیلم را برای فیلم نمی‌ساخت بلکه در ساخت فیلم و سریال به‌دنبال پیام رسانی و تبلیغ بود و ارزشهای اسلامی را گسترش می‌داد.

در تونس نیز فتحی بن عثمان در برنامه زنده تلویزیونی «قهوه فرهنگی» تونس به تکریم و تمجید مرحوم «فرج‌الله سلحشور» پرداخت.

در این برنامه دو ساعته، فتحی بن عثمان به تشریح دستاوردهای فرهنگی ایران و خدمات ارزنده هنرمند متعهد کشورمان پرداخت و گفت: مردم و جامعه فرهنگی تونس آشنایی کامل با آثار و خدمات این هنرمند بزرگ ایرانی دارند؛ مردم این کشور از طریق سریال یوسف پیامبر، با مرحوم «فرج‌الله سلحشور» آشنا شدند و از وی به عنوان یک هنرمند تأثیرگذار در جامعه یاد می‌کنند.

کارگردان سینمای تونس در ادامه سخنان خود، به شناخت خوب جامعه هنری تونس از سینمای ایران اشاره و اذعان کرد: از آنجایی که مردم تونس از تماشای فیلم‌های ایرانی استقبال می‌کنند، در اواخر اسفندماه سال جاری، «هفته فیلم ایرانی» در تونس و چهار استان دیگر برگزار خواهد شد.

بنابر این گزارش در ونزوئلا نیز که این روزها سریال ایرانی «هوش سیاه» از شبکه تلویزیونی دولتی(vive) آغاز شده قرار است به زودی و به همت رایزنی فرهنگی کشورمان، سریال حضرت یوسف(ع) ساخته مرحوم فرج‌الله سلحشور که بالغ بر 40 قسمت است در این شبکه آغاز شود.

شبکه تلویزیونی دولتی vive ونزوئلا، شبکه‌ای فرهنگی و تقریباً معادل شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی ایران است که ویژه اقشار فرهنگی جامعه محسوب می‌شود.

بنابر این گزارش، روزنامه الاخبار از روزنامه‌های مشهور در یادداشتی به قلم «ذکیه الدیرانی» با اشاره به مهمترین اثر فرج‌الله سلحشور، می‌نویسد: اگرچه سریال یوسف پیامبر می‌توانست به دلیل علم مردم به داستان کسل‌کننده باشد اما این سریال با دکور، بازی، سناریو و گروهی از علما و اندیشمندان همراه خود ما را به دقیق‌ترین جزئیات زندگی گذشتگان برد.

این روزنامه با یاد مرحوم سلحشور می‌افزاید: فرج‌الله سلحشور متخصص اصلی تولید سریال‌های تاریخی و دینی بود و با رفتن او این عرصه کارگردانی را از دست داد که می‌دانست چگونه شما را با دوربین و تفکرات زیبای خود به قرن‌ها پیش برگرداند.

انتهای پیام/س


ویدیو مرتبط :
فرج الله سلحشور کارگردان فیلم یوسف در شبکه جهانی ولایت