فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



قطع رابطه با جهان عرب به همیشگی‌شدن اختلافات در منطقه می‌‌انجامد


حجت‌الاسلام احمد مبلغی، رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به بهانه برگزاری پیش‌همایش گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و اعراب در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: ایران و عرب از زمان اسلام در فرآیند مؤثر شکل بخشیدن به مفاهیم اجتماعی و اسلامی، تکوین و توسعه علوم دینی در ارتباط مستمر با هم بودند. گاهی در برخی جوامع اسلامی زیر یک سقف از حیث مفهومی،‌ دینی و اجتماعی با هم همزیستی داشته و همکاری‌شان اگر چه در برخی شرایط جنبه‌های منفی داشته است ـ البته در روابط اجتماعی طبیعی است ـ اما به صورت کلی و کلان روابط این دو با هم مؤثر بوده است.

وی افزود: ایرانیان ـ اعم از اهل سنت و شیعه ـ نقش مهم و زیربنایی در تکوین تمدن اسلامی از خاستگاه دین، ادبیات عرب، حدیث، فقه و بسیاری دانش‌ها و فنون داشته‌اند، ابن خلدون هم به این مسئله توجه جدی کرده است، پس ایرانیان و اعراب در یک جامعه مرتبط با هم بودند، در برخی مقاطع این ارتباط به دلایل سیاسی یا دخالت غرب، به تنش‌هایی منجر شده است.

حجت‌الاسلام مبلغی با اشاره به اینکه امروزه منطقه ما شرایط مهمی دارد، اظهار داشت: ایران و عرب هر دو اجزاء امت اسلامی هستند ارتباط این دو با هم خیلی ضروری است و به هر قیمتی ما باید گذشته‌ها و میراث ارتباط را پررنگ کنیم و بنای جدیدی از ارتباط را براساس ضرورت‌ها و حجم تنش‌ها و توطئه‌هایی که متوجه مناسبات هست،‌ به سمت این بنای مناسبات خوب ببریم.

وی با بیان اینکه در اجلاس گفت‌وگوی ایران و جهان عرب در تونس شرکت کرده است، یادآور شد: حقیقتا آنجا ما با یک نگاه عمیق برخی مهمانان عرب که آشنا با تاریخ و ظرفیت‌ها بودند، مواجه شدیم. به نظر من یک قدری این کارها دیر شروع شده اما باز هم می‌تواند به نتایج مهمی منتهی شود چرا که ضرورت روابط ایران و عرب را نمی‌توان هیچگاه انکار کرد.

مبلغی اظهار داشت: حتی اعراب تندرو هم می‌فهمند که قطع رابطه با ایران به نهادینه و ابدی شدن مشکلات در منطقه می‌انجامد، منتها بر سر راه چگونگی و چارچوب تفاهم بیشتر اختلاف است. ما باید به هر قیمتی به تفاهم برسیم و این ارتباط و تعامل باید براساس احترام متقابل باشد طبیعی است که باید اصولی را پذیرفت تا امت اسلامی حفظ شود.

وی همچنین یادآور شد: گاهی برخی دشمنان ایران را متهم می‌کنند به اینکه ایران می‌خواهد در کشورهای دیگر دخالت کند، این باید شفاف‌سازی شود، ما آماده هستیم در چارچوب‌های تفاهمی هرچه بیشتر و فعال‌تر با همدیگر همکاری کنیم. بسیاری از فرهیختگان جهان عرب هم مثل ما چنین نظری دارند.

مبلغی در پایان گفت: رابطه ایران و عرب یک بخش فرهنگی، تمدنی و گفت‌وگویی دارد و بخش دیگر هم سیاسی است. بخش سیاسی که باید سیاستمداران با جهان عرب بنشیند و به چارچوب یک معاهده برسند، این معاهده قطعاً به نفع همه است. ممکن است در مواردی ما در قالب‌هایی تفاهم کنیم که به نفع همه هست و می‌بایست این کار رخ دهد، والا اگر ایران و عرب به توافق نرسند، مشکلات در منطقه ابدی می‌شود.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
قطع رابطه با آمریکا