سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



حقوق قانونی و تاریخی ایران در خزر/مناسبات عمیق تهران و دوشنبه/مسئولیت ریاض/سفر آمانو به تهران


به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی به سؤالات آنها پاسخ داد.

*تمایل نواز شریف برای سفر به ایران

وی در پاسخ به سؤالی درباره سفر نواز شریف نخست‌وزیر پاکستان به تهران گفت که نواز شریف برای سفر به ایران ابراز تمایل کرده است.

به گزارش فارس، نخست‌وزیر و فرمانده ارتش پاکستان راهی عربستان شدند.

وی در خصوص تلاش‌های پاکستان برای میانجیگری بین ایران و عربستان عنوان کرد: پاکستان و شخص نواز شریف به عنوان دوست جمهوری اسلامی و همسایه مورد احترام همواره از روابط و همکاری‌های خوب برخوردار بوده و این روابط ادامه می‌یابد. نواز شریف ابراز تمایل کرده که سفری به جمهوری اسلامی داشته باشد و در این سفر مجموعه تحولات بین دو کشور و همچنین این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

* تصمیم ملی عدم مذاکره با آمریکا درباره مسائل دیگر

جابری‌انصاری در پاسخ به این سؤال که دیپلماسی برجام قابل تسری به سایر مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین گفت‌وگو با آمریکا نیز هست؟ اظهار داشت: اجرای برجام مکانیسم‌های خود را دارد و در مسیر اجرا، هرگونه مسئله‌ای پیش آید براساس همان سازوکارها و گفت‌وگوها انجام می‌گیرد و گفت‌وگوها براساس برجام بر حسب ضرورت خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: درباره گسترش این گفت‌وگوها به زمینه‌های دیگر نیز باید گفت که بارها اعلام شده که ملت ایران، اجرای دقیق برجام را محکی برای مسائل آینده در نظر می‌گیرد و نوع اجرای تعهدات طرف مقابل در زمینه تصمیمات آینده جمهوری اسلامی تاثیرگذار خواهد بود، اما تا به امروز براساس قرائتی که از رفتار طرف آمریکایی داشته‌ایم، تصمیم ملی جمهوری اسلامی،‌عدم مذاکره در خصوص مسائل دیگر است.

*مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا

وی درباره مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا نیز گفت: این موضوع به موازات گفت‌وگوهای هسته‌ای بین جهات ذی‌صلاح جمهوری اسلامی و طرف آمریکایی صورت گرفت و به نتایجی رسید که جزییات آن اعلام شد. ابعاد انسانی آن و همینطور تامین حقوق تعداد قابل توجهی از اتباع جمهوری اسلامی که با زندان و محدودیت‌های قضایی مختلفی روبرو بودند، مبنای تعامل ما بود که با رفع این محدودیت‌ها به نتایج مطلوب رسید.

جابری‌انصاری درباره حل و فصل پرونده‌های قدیمی بین ایران و آمریکا نیز اظهار داشت: پرونده قدیمی که بیش از سه دهه طول کشید در ارتباط با بخشی از منابع مالی بلوکه شده ایران در آمریکا بود که مربوط به خرید تسلیحاتی در دوره پیش از انقلاب است و مدت‌ها پرونده اختلافی ما بود که به نقطه حل رسیده و 400 میلیون دلار اصل پول و تا یک میلیارد و 700 میلیون دلار به عنوان غرامت و بهره پول‌ها در اختیار جمهوری اسلامی قرار گرفته که یکی از موفقیت‌های کم نظیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی است که توانست یک پرونده قدیمی و پیچیده حقوقی را از طریق گفت‌وگو حل کند.

وی همچنین درباره ارائه جزییات بیشتر در خصوص تبادل زندانیان نیز افزود: جزییات و مسائل مرتبط با رفع محدودیت‌های حقوقی از اتباع ایرانی نیز اعلام شده است.

*تماس ظریف و کری

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص تماس ظریف و کری در تجدید روابط ایران و آمریکا نیز گفت: تماس‌های تلفنی مستمر در تمامی مراحل برجام و تا شروع اجرای آن برای پیگیری جزییات در جریان بوده که باید این موضوع را در حد خود تفسیر کرد و فراتر از واقعیت نباشد. به موازات گفت‌وگوهای مستمر به دلیل پیچیدگی مسائل مورد اختلاف، نیاز به برخی ارتباطات تلفنی بوده که تنها در چارچوب برجام باید مورد توجه قرار گیرد.

*سفر آمانو خاص و فوق العاده نیست

جابری‌انصاری درباره سفر یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران نیز عنوان کرد: بین آژانس و جمهوری اسلامی ارتباط مستمری وجود دارد و رفت و آمدهای هیأت‌های مختلف همواره بوده که سفر آمانو نیز در همین چارچوب است و فوق العاده و خاص نیست. این سفر در چارچوب توافق بین ایران و آژانس است و امیدواریم موفق باشد.

*هر تصمیمی در آمریکا گرفته شود در هیأت عالی نظارت بررسی می‌شود

به گزارش فارس، حسین جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در خصوص وضع تحریم‌های جدید علیه ایران که مغایر با شروط رهبری برای تایید برجام بود، گفت: این، افزودن فهرست اسامی جدید به لیست موجود است و اعلام تحریم جدید از دقت کافی برخوردار نیست. هیات عالی نظارت بر برجام به عنوان مرجع ملی تصمیم‌گیری همه موارد مرتبط با برجام را دنبال و وزارت خارجه تصمیمات آن را اجرا می‌کند.

وی افزود: هر تصمیمی در آمریکا گرفته شود در هیأت عالی نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و وزارت خارجه هر آنچه این هیأت عالی تصمیم بگیرد را اجرایی می‌کند.

*برنامه وزارت خارجه برای توسعه اقتصادی پس از برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص فضای جدید پس از برجام و برنامه وزارت امور خارجه برای توسعه اقتصادی ایران و نیز تاثیر قطع رابطه با عربستان بر توسعه اقتصادی گفت: تصمیمات یکجانبه چند کشور تاثیری در روندهای شکل‌گیری منطقه‌ای و بین‌المللی نخواهد داشت و وزارت امور خارجه اقدامات لازم را برای تسهیل پیشرفت اقتصادی به موازات برجام در جلسات متعدد با وزارتخانه‌های مرتبط با امور اقتصادی را داشته که تصمیمات این جلسات در حال پیگیری است.

جابری‌انصاری ادامه داد: براساس برنامه‌ هر یک از وزارتخانه‌ها اقدامات لازم در حوزه تخصصی خود را انجام خواهند داد و وزارت خارجه نیز به عنوان تسهیل‌کننده، کلیه خدمات لازم را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

*آیا پروتکل الحاقی را امضا می‌کنید؟

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که ایران آماده امضای پروتکل الحاقی نیز می‌باشد نیز گفت: انجام اقدامات ایران منطبق با مفاد برجام است. ایران پروتکل را پذیرفته و براساس آن اقدامات را انجام می‌دهد و هرگونه تصمیم جدید مربوط به طی مراحل قانونی است. آنچه در حال حاضر اجرا می‌شود، تعهد اختیاری جمهوری اسلامی براساس توافق برجام است.

* عربستان مسئول مشکل پیش آمده

جابری‌انصاری درباره گفت‌وگوها بین ایران و عربستان نیز گفت: مسئولیت مشکل پیش آمده در روابط دو کشور با عربستان است. که سیاست تنش‌زایی و افزایش بحران را دنبال می‌کند. جمهوری اسلامی از مساعی جمیله همه کشورهای دوست استقبال می‌کند، اما موفقیت این تلاش‌ها منوط به تغییر سیاست‌های اشتباه عربستان است که مصالح خود را در افزایش تنش‌ها می‌بیند. ما از همه تلاش‌های کشورهای دوست و برادر استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص اولویت بعدی سیاست خارجی پس از برجام نیز گفت: اولویت قطعی وزارت امور خارجه گسترش همکاری‌ها و تعاملات مثبت مبتنی بر همکاری مشترک با همه کشورها به ویژه همسایگان کشورهای اسلامی است.

*مناسبات تهران و باکو

جابری‌انصاری درباره گسترش همکاری‌های ایران و جمهوری آذربایجان نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی به طور آشکار تاکید بر گسترش همکاری‌ها و تعاملات مثبت با همه همسایگان از جمله جمهوری آذربایجان است. ما در گفت‌وگوها با کشورهای اسلامی در زمینه حفظ انسجام داخلی آنها نیز گفت‌وگوهایی داریم تا فضای بهتری را برای حفظ و ارتقای اوضاع سیاسی آنها فراهم کنیم.

وی درباره پیگیری ایران نسبت به حمله جنگنده‌های عربستان سعودی به سفارت ایران در صنعا نیز گفت: اقدامات لازم در این زمینه به لحاظ دیپلماتیک انجام گرفته و اطلاع‌رسانی شده است.

* درباره زمان تحویل پول‌های بلوکه شده اطلاع رسانی می‌شود

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص فرمان رئیس‌جمهور آمریکا به وزارت خزانه‌داری آن برای اعمال تحریم‌های جدید گفت: هرگونه اقدامات اجرایی یا قانونی در آمریکا اتخاذ شود، حسب مورد در صورت اجرا طی مراحل کامل توسط جمهوری اسلامی بررسی می‌شود و در صورتی که نقض تعهدات آشکار آمریکا در برجام باشد تصمیمات لازم توسط شورای عالی نظارت بر برجام اتخاذ شده و وزارت خارجه آن را انجام می‌دهد.

جابری‌انصاری درباره زمان تحویل پول‌های بلوکه شده به ایران نیز، گفت: در مورد توافق صورت گرفته اطلاع‌رسانی می‌شود.

*آزادی تفنگداران آمریکایی

وی همچنین درباره آزادی تفنگداران آمریکایی و گفت‌وگو بین ظریف و کری نیز گفت: در بیانیه منتشر شده در روز آزادی آنها به اطلاع رسانده شد که در قالب تماس‌های جاری موجود بین وزرای خارجه دو کشور که جزئیات برجام را پیگیری می‌کردند، این موضوع فوری هم پیگیری شد و زمینه‌های آزادی آنها پس از اثبات مشکلات فنی و اینکه تعمدی که در زمینه نقض محدوده دریای جمهوری اسلامی نبوده، زمینه رها شدن آنها فراهم شد.

*حضور صنایع خودروسازی فرانسه در ایران

سخنگوی وزارت خارجه در مورد حضور صنایع خودروسازی فرانسه در ایران نیز گفت: این موضوع منوط به منافع ملت ایران است که در خصوص نوع تعاملات با کشورهای مختلف تصمیم بگیرد. فضای پس از برجام فضای مثبت و افزایش همکاری‌ها و تعاملات است، اما تصمیمات خاص مرتبط با نوع و حجم رابطه، براساس منافع جمهوری اسلامی دنبال می‌شود. یکی از شاخص‌های موثر در زمینه تعیین محدوده و حجم این روابط، نوع تعامل آنها با جمهوری اسلامی در شرایط سخت گذشته است.

وی ادامه داد: براساس منافع جمهوری اسلامی و فرصت‌هایی که در برابر اقتصاد ایران و جود دارد، این شاخصه هم به عنوان یکی از شاخصه‌ها مبنای تصمیم‌گیری خواهد بود.

*حقوق جمهوری اسلامی در خزر مشخص، قانونی و تاریخی است

به گزارش فارس، جابری انصاری سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ادامه نشست هفتگی امروز (دوشنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا پس از برجام کشورهای ساحلی دریای خزر حقوق ایران را به رسمیت می‌شناسند یا خیر؟ گفت: حقوق جمهوری اسلامی در خزر مشخص، قانونی و تاریخی است. پس از فروپاشی شوروی گفت‌وگوهای طولانی و مفصلی بین جمهوری اسلامی و کشورهای همسایه صورت گرفته که جمهوری اسلامی منافع خود را پیگیری می‌کند و امیدواریم که در فضای جدیدی که دنبال می‌شود، امکان نهایی شدن این گفت‌وگوها فراهم و به این گفت‌وگوهای طولانی خاتمه داده شود.

*موضع ثابت ایران در قبال رژیم صهیونیستی

وی همچنین درباره موضع ایران نسبت به روابط کشورهای همسایه با رژیم صهیونیستی نیز گفت: موضع جمهوری اسلامی در خصوص رژیم صهیونیستی ثابت است. این رژیم کانون ناامنی و گسترش افراط‌گرایی و ترویسم است و کشورهای منطقه به هر میزان که تعامل خود را با آن افزایش دهند زمینه‌های اختلاف‌افکنی افزایش می‌یابد و ما در همین زمینه سیاست خارجی خود را دنبال خواهیم کرد.

*حکم بی اساس دادگاه کویت

جابری انصاری در خصوص حکم اخیر دادگاه کویت مبنی بر صدور حکم اعدام برای یک ایرانی نیز گفت: جمهوری اسلامی موضوعات و اتهامات وارده به کشور در پرونده کشف سلاح را غیرمرتبط و بی‌اساس می‌داند و امیدوار است که در روند استیناف شاهد تصحیح این موارد باشیم. دولت کویت تاکنون هیچ اطلاعاتی درباره این فرد در اختیار جمهوری اسلامی قرار نداده و هویت او و پرونده آن برای ما از شفافیت‌ کافی برخوردار نیست.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تعداد زندانیان آزاد شده آمریکایی در ایران نیز گفت: آنچه صراحتا ذکر شده اتفاق افتاده و بیش از آن مورد تایید ما نیست.

وی درباره پرونده‌های بین ایران و آمریکا نیز گفت: تعدادی پرونده بین دو کشور است که قبل و بعد از انقلاب را شامل می‌شود و حسب مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد.

*نگاه به شرق

جابری‌انصاری درباره نگاه سیاست‌ خارجی ایران به شرق پس از برجام و عضویت ایران در شانگهای نیز گفت: ایران عضو ناظر شانگهای است و عدم عضویت کامل آن، مستند بر برخی مشکلات بر اثر تحریم‌های هسته‌ای بود که به طور طبیعی پس از پایان تحریم‌ها و اجرای برجام، زمینه عضویت کامل جمهوری اسلامی در آن فراهم خواهد شد. روند اجرایی آن براساس سیاست ایران و تصمیمات متخذه خواهد بود.

وی همچنین یادآور شد: اینکه نگاه جمهوری اسلامی به شرق چگونه خواهد بود یکی از حوزه‌های تاریخی روابط ایران با کشورهای شرقی است. در حدود یک دهه اخیر به دلیل مشکلات حوزه هسته‌ای برخی محدودیت‌ها در این خصوص پدید آمده بود که پس از برجام زمینه‌های رفع این مشکلات فراهم خواهد شد.

*تعداد زندانیان ایرانی در آمریکا

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص تعداد زندانیان ایرانی در آمریکا به دلیل دور زدن تحریم‌ها نیز گفت: پرونده‌های مختلفی علیه اتباع جمهوری اسلامی در دادگاه‌های آمریکا باز شده که تعداد دقیق آنها را ندارم، اما در چارچوب توافقات انجام شده امکان خاتمه دادن به همه آنها نبود و فقط درباره این تعداد توافق شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: پرونده‌های مختلفی در دوران طولانی تحریم‌های ظالمانه علیه اتباع جمهوری اسلامی باز شده که منجر به صدور احکامی شده که از جمله زندانی شدن تعدادی از آنها بود و تلاش شد حداکثر این موضوعات در چارچوب توافق اخیر قرار گیرد. جمهوری اسلامی وظیفه ذاتی خود را پیگیری حقوق اتباعش می‌داند.

* روابط با اروپا

جابری‌انصاری درباره روابط ایران با کشورهای اروپایی نیز گفت: شاخصه پیگیری سیاست خارجی ما منافع ملی جمهوری اسلامی و تصمیم‌گیری در خصوص هر پرونده‌ای براساس این شاخصه است. محدودیت‌های ظالمانه اعمال شده علیه ایران پس از برجام رفع و امکان بهتری برای اتخاذ تصمیم فراهم می‌شود. گزینه‌های فراروی جمهوری اسلامی در منطقه و جهان افزایش می‌یابد، ولی اینکه در چه سطحی تعامل داشته باشیم، چراغ راهنمای ما منافع جمهوری اسلامی است و یکی از موارد کمک‌ کننده و موثر نیز نوع تعامل کشورها در دوران تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است.

*آزادی و رفع محدودیت‌های قضایی از ۲۸ ایرانی در آمریکا

وی درباره وضعیت زندانیان ایرانی آزاد شده در آمریکا نیز گفت: اینکه ایرانیان مقیم آمریکا چه تصمیمی درباره ادامه زندگی خود اتخاذ می‌کنند، مربوط به خودشان است. به دلیل تحمیل احکام قضایی مختلف در زمینه زندانی یا ممنوع‌ الخروجی یا تعقیب قضایی این افراد اقداماتی انجام شده بود که تلاش شد تا این محدودیت‌های غیرعادلانه برداشته شود. در مجموع 28 ایرانی در قالب توافق صورت‌گرفته آزاد و یا رفع محدودیت‌های قضایی شدند.

* عمق روابط تهران و دوشنبه

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی در ایران و حضور رهبر اپوزوسیون تاجیکستان و حواشی آن گفت: تاجیکستان یکی از بهترین دوستان جمهوری اسلامی ایران است. رابطه دو ملت و دولت از عمق و استواری بسیاری برخوردار است و آنچه در روزهای اخیر و کنفرانس وحدت رخ داد، تلاشی بود از سوی برخی مقام‌های فرهنگی جمهوری اسلامی.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی نظرات هم از سوی برخی کشورهای دوست و برادر وجود داشته باشد، یادآور شد: روابط دو کشور از آنچنان متانتی برخوردار است که اتفاقی رخ نخواهد داد و ما در داشتن رابطه با تاجیکستان و دیگر کشورهای دوست و برادر اسلامی هیچ تحفظی نداریم.

جابری‌انصاری افزود: سیاست جمهوری اسلامی همواره مبتنی بر گسترش همکاری‌ها بین کشورهای اسلامی بوده است و معتقد است که سیاست‌های بحران آفرینانه و تنش آفرین برخی کشورهای اسلامی برای موفقیت هر چه بیشتر روابط کشورهای اسلامی، باید خاتمه یابد.

انتهای پیام/

http://fna.ir/9IPK5C


ویدیو مرتبط :
تایم لپس ایران از خزر تا تهران