نقش تفكر احمدی‌نژادی در عقب افتادن از تركیه و عربستان


آمارها و اطلاعات پرشماری وجود دارند كه نشان می‌دهد ایران در اوج درآمد نفتی چگونه از رقبای منطقه‌ای خود در هر حوزه از جمله بخش صنعت عقب ماند. در حالی كه سند چشم‌انداز توسعه به دولت تكلیف كرده بود اقتصاد ایران را به رتبه اول منطقه برساند، اما عربستان و تركیه در غفلت ناشی از ناكاربلدی دولت احمدی‌نژاد از ایران سبقت گرفتند.

یك گزارش ارایه شده از سوی معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد در حالی كه رتبه رقابت‌پذیری صنعتی ایران در سال ۲۰۱۰ مطابق با گزارش unido در جهان ۵۵، عربستان ۳۷ و تركیه ۳۰ بود در سال ۲۰۱۳ رتبه ایران به ۶۷ رسید، در حالی كه عربستان و تركیه جابه‌جا نشدند.

در سال‌هایی كه تركیه و عربستان با استفاده از سیاست‌های منسجم در صنعت پیش می‌رفتند محمود احمدی‌نژاد و حلقه اول یارانش تلاش می‌كردند اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را سركوب و منكوب كنند و نیروی فكری خود را روی تضعیف بخش خصوصی گذاشته بودند.

در گزارش یونیدو آمده است: طبقه‌بندی‌های مختلفی برای كشورها صورت گرفته است. ایران در طبقه‌بندی یونیدو از نظر درآمد سرانه در گروه كشورهای با درآمد بالاتر از متوسط، یعنی درآمد بین ۱۲.۴۷۵ – ۴.۱۲۶ طبقه‌بندی شده است. از نظر سطح صنعتی شدن در گروه كشورهای در حال صنعتی شدن، و از نظر منطقه‌ای نیز در گروه شمال آفریقا و آسیای میانه قرار گرفته است.

آمارهای منتشره از سوی یونیدو نشان می‌دهد كه ارزش افزوده صنعتی (MVA) ایران در سال ۲۰۱۴ به قیمت ثابت سال ۲۰۰۵ حدود ۲۵ میلیارد دلار بوده است كه این مقدرا تنها ۰.۱ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران را تشكیل می‌دهد. همچنین بررسی آمار مربوط به ارزش افزوده سه دسته فعالیت عمده صنعتی نشان می‌دهد كه محصولات شیمیایی با ۲۳ درصد بیشترین سهم از كل ارزش افزوده صنعتی ایران را تشكیل می‌دهد، پس از آن گروه فلزات اساسی با ۱۶ درصد در رتبه دوم و وسایل نقلیه موتوری، تریلر و نیمه‌تریلر با ۱۳ درصد در رتبه سوم قرار دارد.

در رتبه‌بندی CIP نیز شاخص عملكرد رقابت‌پذیری صنعتی ایران در سال ۲۰۱۴ از بین ۱۴۲ كشور در رتبه ۶۷ قرار گرفته است. در حالی كه ایران در این شاخص در سال ۲۰۱۳ رتبه ۵۵ را در بین ۱۳۳ كشور كسب نموده است.

آمارها نشان می‌دهد كه ارزش افزوده صنعتی (MVA) تركیه در سال ۲۰۱۴ به قیمت ثابت سال ۲۰۰۵ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است. همچنین سه دسته فعالیت عمده صنعتی تركیه به ترتیب شامل مواد غذایی و نوشیدنی، محصولات نساجی و محصولات شیمیایی بوده است. در رتبه‌بندی CIP نیز شاخص عملكرد رقابت‌پذیری صنعتی تركیه برای دو سال متوالی در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از بین ۱۴۲ كشور در رتبه ۳۰ قرار داشته است.


ویدیو مرتبط :
تور تركیه بلیط هواپیما تركیه هتل تركیه تور لحظه آخری