سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



آموزش و پرورش در حوزه سلامت مدارس بسیار کم رنگ عمل کرده است


سلامت نیوز-احمد مهری :چندی است از اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت میگذرد.طرحی که وزارت بهداشت را برآن داشت به کارشناسان بهداشت اعتماد کند و شروع این طرح را با اجرای برنامه مراقبین سلامت و همچنین مسائل مرتبط با سلامت محیط و کار کلید بزند.

به گزارش سلامت نیوز خوشبختانه وزارت بهداشت توانسته است ضمن اعتماد به پتانسیل بالای کاردانان و کارشناسان بهداشت عمومی،محیط و حرفه ای،تغذیه،روانشناسی بالینی و ...تمامی ابعاد حوزه بهداشت را به خوبی پوشش دهد ولیکن اگر به کیفی سازی خدمات و بهسازی زیرساخت ها توجه شود،دیگر اجرای طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت موفق ترین برنامه ی حوزه سلامت خواهد بود.

متولیان بهداشت و درمان کشور راهی برای برون رفت از وضعیت خدمات بهداشتی پیدا نکرد مگر تکیه بر پشتوانه ی نیروی انسانی توانمند متخصص که آن هم با جدیت هرچه تمام تر در حال اجراست.وزارت بهداشت به این رسید که بهبود شاخص های بهداشتی تنها با تکیه بر نیروی انسانی متخصص است و طرح مراقب سلامت و همچنین فعالیت کارشناسان بهداشت محیط،حرفه ای و عمومی را در دستور کار خود قرار داد و تنها چند ماهی است که از اجرای طرح تحول سلامت میگذرد،شاهد حرکت رو به بالای وضعیت سلامت مردم شده است.

این روزها تمام متخصصین حوزه بهداشت براین باورند،نهادینه کردن فرهنگ سلامت بایستی از دوران تحصیلی شروع شود و نقش کردن سیمای یک زندگی سالم بایستی با مشارکت در آموزش بهداشت مدارس انجام گیرد .درد این روزهای جامعه ی ایرانی،وضعیت سبک زندگی غیر منطبق بر سلامت است.دغدغه ای که این روزها،دغدغه ی مقام معظم رهبری را بر این داشته است تا تمام دستگاههای اجرایی مرتبط با آموزش و بهداشت را به ارتقا وضعیت سبک زندگی اسلامی منطبق با هنجارهای صحیح ملزم نمایند.

هرچند نظر عامه ی صاحب نظران حوزه ی خانواده سالم و سبک زندگی معتقدند، اجرایی کردن آموزش ابعاد سبک زندگی منطبق با سلامت از مقدماتی طریق سطوح اموزشی کشور یعنی مدارس محقق می شود ولی متاسفانه این روزها صاحب نظران سلامت دانش آموزان در مدارس کشور بیشتر یا دبیران غیر مرتبط اند یا تنها مدارس مراقبت های غیر فعال مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت را دریافت میکنند و کمتر دیده میشود یک نیروی بهداشتی متخصص ،تولیت بهداشتی یک مجموعه آموزشی را برعهده گیرد.

از آنجایی که آموزش و پرورش هم بعنوان یک نهاد آموزشی کشور،نقش مهمی در نهادینه کردن فرهنگ سلامت در زندگی شهروندان آینده ی کشور برعهده دارند،در حوزه سلامت مدارس بسیار کم رنگ عمل کرده است بطوری که هرروز از وضعیت بوفه های تغذیه،وصعیت ساختمانی اپیدمی پدیکلوز و انفولانزا در مدارس،مشکلات رفتاری بهداشتی، تغذیه ای و بهداشتی مدارس و ... شکایات و گلایه هایی در سراسر کشور می شود.

حال نوبت آموزش و پرورش شده است که با استفاده از پتانسیل بالای نیروی انسانی بهداشتی،جدیت خود در امر بهداشت مدارس را به اثبات برساند.این درحالی است که این روزها حداکثر مدارس کشور از داشتن مربی بهداشت با مدرک تخصصی بهداشت محروم اند.

متاسفانه این روزها،مهمترین مشکل وزارت آموزش و پرورش نداشتن اعتبارات لازم است تا بتواند از پتانسیل بالای نیروهای بهداشتی استفاده کند.امسال هم در آگهی استخدامی خود تنها کمتر از تعداد انگشتان دست در کشور،مربی مراقب سلامت با مدرک تخصصی بهداشت جذب شد که آن هم حداقل تلاش این وزارتخانه برای تحقق اهداف بهداشت مدارس است.

استفاده از مربیان بهداشت تخصصی در امر ارائه خدمات آموزش بهداشت مدارس به دانش آموزان،نظارت بر کیفیت ایمنی محیط مدارس،وضعیت بهداشتی مدارس کشور،کنترل اپیدمی های منشا گرفته از مدارس همچون پدیکلوز،آنفولانزا و ... از مهمترین مزیت هایی است که میتواند حال ناخوش سلامت مدارس را از آنچه اکنون است بهتر کند.

باید دید وزارت آموزش و پرورش هم حاضر است با الگوگیری از طرح مراقبین سلامت وزارت بهداشت،شاخص های بهداشتی مدارس خودش را بهبود بخشد یا همچنان به مراقبت های بهداشتی غیر فعال مشغول خواهد شد و مربیان بهداشت خود را از بین معلمین فعلی ریاضی و ادبیات و تربیت بدنی انتخاب میکند.

فارغ التحصیلان بهداشتی پتانسیل مناسبی برای مدارس هستند که می توانند آموزش سلامت،بهبود شاخص های محیطی مدارس،ایمنی مدارس و ... را با توان علمی تخصصی خود بصورت فعال پیگیری نمایند.


ویدیو مرتبط :
دکترطاهراحمدی:مشکلات مردم در حوزه سلامت را باید کم کنیم