سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



تغذیه/ انجیر دوست سیستم گوارش


تغذیه/ انجیر دوست سیستم گوارش سلامانه/ انجیر میوه‌ای است که در آسیا پرورش می‌یابد و امروزه بیشتر از 600 نوع متفاوت آن وجود دارد. هر دو حالت خشک و تازه این میوه مفید و مغذی است. اگرچه انجیر خشک در تمام طول سال در دسترس است، اما خیلی‌ها معتقدند جای طعم خوش و منحصربه فرد انجیر تازه را نمی‌گیرد. از خواص این میوه همین بس که یک کارشناس غذا و دارو آن را مانعی برای بروز اسهال و یبوست می‌داند.

مهندس علی نقابی با بیان اینکه انجیر منبع خوبی از مواد معدنی نظیر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن، مس، آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین A، K و E است، گفت: «در 100 گرم انجیر خشک، 249 کالری، 3/3 گرم پروتئین، 9/9 گرم چربی، 69 گرم کربوهیدرات و 6/5 گرم فیبر وجود دارد.» وی با اشاره به اینکه انجیر تازه یک سوم مقادیر فوق را دارد، تصریح کرد: «در هر 100 گرم انجیر به‌طور متوسط، حدود 5 گرم فیبر وجود دارد که این میزان فیبر به عملکرد دستگاه گوارش و روده‌ها کمک کرده و با یک کارکرد دوگانه، مانع از ایجاد یبوست و همچنین اسهال می‌شود.»


نقابی به پتاسیم زیاد و سدیم کم انجیر اشاره و با بیان اینکه مقدار سدیم می‌تواند به‌عنوان متعادل کننده نسبت سدیم پتاسیم در بدن عمل کرده و فشار خون را کاهش دهد، خاطرنشان کرد: «بالا بودن پتاسیم در انجیر موجب می‌شود که جذب قند در سیستم گوارشی کاهش یافته و نوسانات قند در افراد دیابتی کمتر شود. از دیگر مزایای مصرف انجیر می‌توان به تقویت استخوان‌ها به‌دلیل دارا بودن فسفر و پتاسیم مناسب، جلوگیری از تخریب شبکیه چشم در افراد مسن و جلوگیری از سرطان روده با حذف رادیکال‌های آزاد توسط فیبر موجود در انجیر اشاره کرد.»




منبع: سلامانه


ویدیو مرتبط :
سیب سلامت - دکتر هاشمی، فوق تخصص گوارش و تغذیه کودکان