سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



بدترین کشورها برای کودکان کار


سلامت نیوز: به‌رغم قرن‌ها تلاش‌ در مقابله با وادار کردن کودکان به کارهای اجباری در کشورهای توسعه‌یافته، هنوز هم در سطح بین‌الملل کودکان کار به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین معضلات جوامع شهری باقی مانده‌اند. در کشورهای متعددی از بچه‌ها حتی در سنین کم در مشاغل پرخطری همچون معدن، حفاری، خدمات و حتی نیروی جنگی به‌ویژه در فعالیت‌هایی مانند خنثی‌سازی میدان‌های مین استفاده می‌شود.بخشی از این کودکان هم مورد سوءاستفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه سایه، البته در یک بررسی مقایسه‌ای این کودکان در بعضی کشورها وضعیت بغرنج‌تری دارند که در این گزارش به روایت مرکز داده‌پردازی worldatlas به صدرنشینان این آمار دردناک اشاره می‌کنیم.

اریتره
این کشور در رده‌بندی بدترین کشورها برای کودکان کار، مقام نخست را در جهان دارد. در اریتره، دولت برنامه‌هایی تنظیم کرده است که طی آن کودکان نه تا ١١ساله به این پرسش پاسخ می‌دهند که دوست دارند در کدام حیطه کار کنند و البته آنها دو گزینه بیشتر پیش رو ندارند: کار در مزارع یا کار در بخش خدمات اجتماعی! البته بخشی از کودکان هم همیشه به اجبار در برنامه‌های تمرینات نظامی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند. این درحالی‌ست که براساس قوانین این کشور، فی‌نفسه کار کشیدن از کودکان جرم محسوب می‌شود؛ اما ناگفته پیداست قدرت این قانون به‌ حدی نیست که عامل موثری در بازدارندگی کارفرمایان باشد.


سومالی
٣٩,٨درصد بچه‌های سنین بین پنج تا ١٤سال که تعدادشان یک‌میلیون و ١٢هزار و ٨٦٣ نفر است، جزو کودکان کار کشور سومالی محسوب می‌شوند. تنها نیمی از این تعداد حتی رنگ مدرسه را نمی‌بینند. ماهیگیری، کار در مزارع غلات و پرورش دام ازجمله فعالیت‌هایی هستند که کودکان کار سومالی در زمینه‌ی کشاورزی در آنها مشغول می‌شوند. صنایع اجرایی همچون معادن و ساخت‌وساز کشور هم از وجود این نیروی کار غیرقانونی استفاده می‌کند. از سویی، بخشی از این بچه‌ها به‌عنوان گدایان سازمان‌یافته راهی خیابان‌ها می‌شوند. اما شاید بدترین بخش ماجرا این باشد که از این بچه‌ها در فعالیت‌های غیرقانونی ضد دولتی هم استفاده می‌شود. در این میان، برخی خانواده‌های سومالی ناچار و به علت فقر مالی، کودکان خود را وارد جامعه‌ی کارگری می‌کنند. این موضوع در کنار نبود امکانات کافی برای تحصیل نیز به شیوع نابهنجاری‌های جامعه کمک می‌کند.
کنگو
کودکان کار کنگو معمولا به‌عنوان نیروی کار در معادن طلا، ولفرامیت و کلتان مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته از این کودکان به‌عنوان نیروی مسلح در درگیری‌های نظامی نیز سوءاستفاده‌هایی می‌شود. تعداد سه‌میلیون و ٣٢٧‌هزار و ٨٠٦ کودک کار در کنگو وجود دارند که در بخش‌های مختلفی از کشاورزی تا خدمات و صنایع به کار اجباری مشغولند. در این کشور عموم این کودکان به‌ویژه در مناطق شرقی کنگو از تحصیل محروم هستند یا در سن دبیرستان وارد نظام می‌شوند تا در فعالیت‌های نظامی مشغول شوند. سوءاستفاده‌ی جنسی از کودکان کار امری رایج در کنگو است و عدم دانش عمومی خانواده‌ها در مسائلی چون بهداشت خانواده و کنترل بارداری، تعداد زیادی از کودکان رهاشده را به جامعه اضافه می‌کند که بعدها سرنوشتی غیر از بردگی یا حضور در جامعه‌ی کودکان کار ندارند.


میانمار
حدود ١,٥میلیون کودک بین سنین ١٠ تا ١٧سال در میانمار به‌عنوان کودکان کار شناخته می‌شوند. بخش کشاورزی این کشور بیشترین میزان این کودکان را به خدمت می‌گیرد؛ درحالی‌که ساخت‌وساز و کارگاه‌های کوچک صنعتی هم بخشی از نیروی کار خود را از میان آنها تامین می‌کنند. البته وضعیت دشوار اقتصادی خانواده‌ها و فقر گسترده در این کشور یکی از عوامل مهم در افزایش تعداد کودکان کار است که برای تامین هزینه‌های خانواده مشغول به فعالیت‌های سخت می‌شوند.


سودان
بخش زیادی از کودکان کار سودان جنوبی به فعالیت‌ها و مشاغل طاقت‌فرسا در شرایط غیرانسانی می‌پردازند. چیزی حدود ٤٥,٦درصد این کودکان بین ١٠ تا ١٤سال سن دارند. از سویی، تنها ٣١.٥درصد از بچه‌های شش تا ١٤سال این کشور راهی مدرسه می‌شوند. بیش از ٦٠درصد کودکان کار سودان به فعالیت در بخش کشاورزی و بیش از ٣٨درصدشان در بخش‌های خدماتی مشغول می‌شوند. اندک درصدی از آنها هم در بخش‌های صنعتی وادار به کار می‌شوند. فقر و سوءتغذیه از عوامل موثری است که خانواده‌ها را وادار می‌کند فرزندان کم‌سن‌وسال خود را راهی بازارهای کار اجباری کنند. جنگ‌های داخلی یکی دیگر از عوامل افزایش این بخش جامعه است که حتی باعث شده‌ تعدادی از این کودکان برای مقاصد جنگی مورد سوءاستفاده قرار گیرند.


ویدیو مرتبط :
★گلچین بدترین سوتی های سران کشورها :| ★